Nový LNG terminál u Hamburku pokryje až čtvrtinu české spotřeby plynu. Jeho výstavbu zahájil i ministr Síkela

Česká republika pokračuje v omezování energetické závislosti na Rusku. Ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela v pátek spoluzahájil stavbu prvního německého pevninského LNG terminálu pro zpracování a další transport zemního plynu. Tento terminál zahájí provoz už v roce 2027, Česká republika v něm skrze ČEZ zasmluvnila dlouhodobou roční kapacitu dvou miliard metrů krychlových, přibližně čtvrtinu naší spotřeby plynu.

Vláda podle Síkely neustále pracuje na tom, aby zajistila tu nejlepší možnou budoucnost energetiky. 

„To znamená, že pokračujeme v opatřeních na její modernizaci, jako je rozvoj jaderných bloků nebo zlepšování investičního prostředí pro obnovitelné zdroje, ale i v opatřeních na posílení energetické bezpečnosti jako rozšíření kapacity TAL, které nás zbaví závislosti na ruské ropě. Věnujeme se také vyjednávání o dodávkách plynu, které nahradí dovoz z Ruska či investicím do plynové infrastruktury v podobě zásobníků a potrubí,“ řekl během zahájení stavby nového terminálu ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela. 

Zásadní součástí toho všeho jsou podle Síkely i kapacity na dovoz zkapalněného zemního plynu ze zámoří. 

„Po zajištění kapacity v plovoucím LNG terminálu v Nizozemsku se nám loni na podzim ve spolupráci s ČEZ podařilo zajistit kapacitu i v prvním německém pevninském terminálu Stade. Za tři roky od dnešního zahájení jeho výstavby se bude podílet na pokrývání více než čtvrtiny dnešní české spotřeby. Díky své výhodné poloze může přispět i ke snížení poplatků za dopravu plynu do České republiky,“ dodal Síkela. 

Milý pane komunisto! Vy socialisto! Ostrý střet Šnobra s Hamplem o mimořádnou daň

„Situace na trhu s plynem v Evropě se postupně stabilizuje, ale musíme být připraveni na případné další výkyvy. Těší nás, že i díky spolupráci české a německé vlády a vstřícnosti našich partnerů ze společnosti Hanseatic Energy Hub můžeme dnes být u zahájení výstavby prvního pevninského terminálu v Německu ve Stade,“ uvedl místopředseda představenstva ČEZ Pavel Cyrani. 

„Jedním z klíčových prvků pro přechod k bezemisní energetice budou v příštích letech v kombinaci s obnovitelnými zdroji také plynové elektrárny vyžadující stabilní dodávky paliva, které mohou poskytnout právě terminály LNG. Česká republika si tak díky kapacitám ve Stade zajistí dlouhodobé dodávky LNG a zároveň později možnost získávat po konverzi terminálu bezemisní plyny,“ doplnil Cyrani.

Vizualizace nového terminálu v německém Stade

Budoucí pevninský terminál Stade se nachází na území spolkové země Dolní Sasko, zhruba na polovině cesty po Labi z Hamburku k ústí Severního moře. Vedle strategické polohy je výhodou terminálu i fakt, že je přístupný největším LNG tankerům o délce 345 metrů a jeho součástí budou i velké plynové zásobníky. 

Celková roční kapacita po dokončení bude 13,3 miliard kubíků plynu, z toho 1,3 miliardy připadne na krátkodobé spotové kontrakty. Zhruba 90 % kapacity si rezervovaly velké evropské energetiky, vedle ČEZ ještě němečtí hráči EnBW a SEFE. 

V první fázi bude sloužit k dovozu a zpracování LNG, syntetického zemního plynu (SNG) a biometanu, následovat má i zpracování uhlíkově neutrálního amoniaku jako přepravního média pro zelený vodík. Akcionáři Hanseatic Energy Hub jsou společnosti Buss Group, Partners Group, Enagás a Dow.

Brzké vypínání uhelných zdrojů v řádu let je reálné. Česku hrozí závislost na dovozu elektřiny, říká energetik Hlavinka

Zahájení stavby

„Po šesti letech plánování a povolování nyní začíná fáze výstavby. Jsme hrdí na to, že ve Stade vzniká první německý pozemní terminál – jedná se nejen o velký německý, ale také o velký evropský projekt,“ vyzdvihl Jan Themlitz, předseda představenstva Hanseatic Energy Hub.

„Soukromě iniciovaný a financovaný projekt těží z rozsáhlých zkušeností našich akcionářů. Partners Group je jedním z největších soukromých investorů v sektoru infrastruktury. A Enagás, přední evropský provozovatel terminálů LNG, převezme provozní odpovědnost a spojí se s Dow, ideálním průmyslovým partnerem na místě ve Stade. Buss Group sehrála klíčovou roli iniciátora v posunu projektu vpřed a při sbližování akcionářského týmu,“ upřesnil Themlitz.

Zlámalová vysvětluje: Levná elektřina je pro prosperitu Evropy klíčová, odmítat jádro nedává smysl

Česká republika má v terminálu Stade pronajatou kapacitu na 15 let, s možností prodloužení až na 25 let právě v souvislosti s budoucím využíváním zeleného vodíku. Ministerstvo průmyslu a obchodu zároveň transakci podpořilo uzavřením zajišťovací smlouvy s ČEZ, podobně jako v případě terminálu v Eemshavenu.

ČEZ pro Česko v terminálu Stade zajistil kapacitu 2 miliardy kubických metrů plynu ročně, což představuje více než čtvrtinu loňské roční spotřeby ČR. Ta v posledních letech setrvale klesá. Ještě v roce 2021 spotřebovali Češi 9,4 miliardy kubíků, o rok později už jen 7,5 miliardy a loni dokonce jen 6,7 miliard m3. Meziročně se tak v roce 2023 podařilo uspořit dalších cca 800 milionů kubíků, tedy přes 10 procent.

Role zemního plynu při transformaci české energetiky bude ale významná i v dalších letech, v teplárenství pomůže s nahrazováním uhlí a v případě elektřiny půjde o výrazný prvek udržování stability sítě pomocí paroplynových elektráren.

„Je to o ekonomice, blbče.“ Kouzlo Merkelové vyprchalo a Německo dusí blbá nálada

Je třeba vyhnat slona z místnosti. Vodík, komunitní energetika ani akumulace českou energetiku nespasí

Prodeje nových i ojetých elektromobilů drhnou. Vzduchem létají slevy i stop stavy na výkup

sinfin.digital