Prodeje nových i ojetých elektromobilů drhnou. Vzduchem létají slevy i stop stavy na výkup

Vystřízlivění z elektromobilního boomu se začíná projevovat v menším zájmu o nabíjecí auta. Dealeři nových aut se snaží skladových „elektrik“ zbavit pomocí zlevňování a výhodných bonusů, v autobazarech a na inzertních serverech se majitelům elektrickou ojetinu občas vůbec nepodaří udat.

„V současné době nemáme v nabídce žádné čistě elektrické auto a to z důvodu nízkého, řekl bych až nulového zájmu ze strany zákazníků,“ říká na dotaz INFO.CZ Filip Kučera z jednoho z největších českých autobazarů Auto ESA. 

S podobnou situací se potýkají i prodejci nových automobilů. A že dosud dogmaticky ražený elektrický směr nebude tak úplně přímý, naznačují i výsledky voleb do Evropského parlamentu.

V našich končinách popularitě elektromobilů dlouhodobě neprospívají ani vysoké ceny a různá technická omezení spojená s provozem. 

Podle meziročních statistik Svazu dovozců automobilů prodeje plně elektrických aut poklesly za první kvartál meziročně o 1,8 %. Jestliže celounijní průměr podílu nových elektromobilů na trhu činí 11,9 %, Česká republika se na tomto čísle podílí hodnotou 2,2 %.

Škoda Enyaq je dosud jediným čistým elektromobilem značky.

Slevy a benefity

Český stát se před nedávnem konečně rozhoupal k poskytování dotací na nákup elektromobilů. Jako obvykle trochu s křížkem po funuse, navíc za dost divných podmínek – subvence je dostupná jen pro firmy a auto nesmí stát více než 1,5 milionu korun. Na mrzkých prodejích se státní podpora zatím nějak zásadně neprojevila, dovozci nových aut si tedy pomáhají, jak dovedou.

Například Kia se ve snaze prodat více než dosavadních 33 mamutích elektrických SUV EV9 odhodlala tento model zlevnit tak, aby se bez DPH s cenou vešel pod požadovaných 1,5 milionu korun. 

Přilepšit si chtějí i ve Škodě, kde se už několik let snaží prorazit s modelem Enyaq iV. Zákazníky lákají na limitovanou verzi Tour 50 s cenou od 899 tisíc korun, s výkonem omezeným na 125 kW a dojezdem 375 kilometrů na jedno nabití.

Kompaktní elektromobil Volkswagen ID.3, kterého se za prvních pět měsíců loňského roku prodalo 70 kusů, zatímco letos za stejné období jen 32, používá obdobnou techniku jako Škoda s podobnými parametry. 

Akční verze ID.3 Limited se s cenou těsně vejde pod 800 000 Kč (799 900 Kč), což ve srovnání s obdobně vybavenou verzí v praxi znamená slevu 165 000 korun. Jen tak mimochodem – běžného modelu Golf se prodalo více než všech pět elektrických modelů ID dohromady.

Jiné zvýhodnění nabízí Tesla, jejíž Model 3 čeká od července s největší pravděpodobností zdražení v souvislosti se zavedením cla v rozpětí 21 až 38 % na auta vyráběná v Číně. To se mimochodem dotkne i elektrických vozů evropských firem Mini nebo Dacia – její malý elektrický model Spring se přitom i v nejlepší výbavě aktuálně vejde do půl milionu korun. 

Každý zákazník, který si do konce června objedná nebo převezme novou Teslu 3, může nabíjet až 20 tisíc kilometrů zdarma. Tento bonus nemá časové omezení a může být využit kdykoli.

Spalovací motory v roce 2035 neskončí, říká bývalý šéf evropského autoprůmyslu Ivan Hodáč

sinfin.digital