Nechají si škodováčtí odboráři na hýždě vytetovat znak Volkswagenu? Možná by měli

KOMENTÁŘ MICHALA BORSKÉHO I Volkswagen plánuje uzavřít nejméně tři továrny v Německu, propustit desítky tisíc zaměstnanců a trvale snížit výrobní kapacity ve zbývajících závodech. Odboráři automobilky Škoda se ale ke skromnosti nebo dokonce solidaritě s koncernovými kolegy nemají. V rámci nadcházejícího vyjednávání o nových dodatcích ke kolektivní smlouvě opět nebudou chtít dát kůži lacino. Doslova.

Ve škodováckých kuloárech už několik let koluje snad lehce zparodovaný výsledek interního průzkumu na téma, co dělají zaměstnanci s penězi vydělanými nad rámec běžné mzdy. V pomyslném žebříčku požitků, které si dobře živení škodováci dopřejí, vede pořízení nového iphonu a nové tetování. 

Soudě podle alarmující situace v mateřském koncernu Volkswagen ale velice brzy nastane souboj o koryta, v odborářském pojetí o využití kapacit jednotlivých výrobních závodů. Kde využity nebudou, tam se bude propouštět a škrtat.

Ivan Hodáč: O elektromobilitě rozhodne spotřebitel střední třídy. Zákaz spalovacích motorů se změní

Kdo z vás to má?

Zaměstnanec Škody Auto se v porovnání s jinými skutečně nemá zle. V rámci kolektivní smlouvy uzavřené loni v dubnu se odborům na další tři roky podařilo zaměstnancům vyjednat mimořádné podmínky – navzdory tomu, že počínaje covidovou krizí přes tu čipovou, ukrajinskou, emisní, elektromobilní nebo čínskou a aktuálně též wolfsburskou neprožívá Škodovka zrovna růžové roky.

Přesto se letos na jaře vedení největší české automobilky dohodlo s odboráři na novém dodatku ke kolektivní smlouvě, podle které si zaměstnanci od dubna polepšili o pět procent. Velkým benefitem je také variabilní bonus, který i s jednorázovou platbou činí 100 tisíc korun. Kromě toho se zaměstnancům zvýšil i příplatek za hodinu práce v noci, konkrétně o 10 korun na celkových 50 korun.

Podobné dodatky ke kolektivní smlouvě uzavírají škodováci každoročně. Kromě mzdových tarifů se týkají i sociální podpory. Automobilka vyplácí nad rámec běžných mezd a příplatků také další odměny. Samozřejmostí je pět týdnů dovolené, dotované stravování, příspěvky na penzijní připojištění, výhodný pronájem auta nebo zvýhodněný mobilní tarif a firemní vzdělávání.

Škodovácké odbory KOVO v čele s předsedou Jaroslavem Povšíkem v minulých letech také prozíravě konstruovaly rozsáhlý systém na podporu a udržení zaměstnanosti. „Byť to byla cesta náročná a plná překážek, dnes se ukazuje jak důležité bylo všechno toto vyjednat. Vzniklo v podstatě velké síto, které chrání každého jednotlivce v různých životních situacích – od nadbytečnosti až po zdravotní omezení. Je to celá řada nástrojů od různých poolů přes přesuny zaměstnanců na jiná pracoviště až po nejnovější Dohodu o transformaci nepřímého personálu pomocí nových HR nástrojů vyjednanou s firmou Škoda,“ popisuje sám „pantáta Povšík“ svoji dlouhodobou strategii v týdeníku Škodovácký odborář číslo 35 ze začátku října.

Jaroslav Povšík vždy věděl, kudy běží zajíc...

Táta nás nedá

Ve Škodě Auto mají odbory především díky Povšíkově dlouhodobé úspěšné činnosti tradičně velké slovo a automobilka, tedy všechny její tři závody, patří k nejpopulárnějším zaměstnavatelům v zemi. Povšík, který ve firmě působí od roku 1977 a odbory vede už 27 let, má „pod čepicí“ a generace zaměstnanců automobilky mu mohou být vděčny za to, jaké podmínky dnes ve Škodě mají.

Mít nad sebou takového „pantátu“ je pro řadové škodováky doslova k nezaplacení a nelze než jim dobré pracovní podmínky z celého srdce přát. Přesto, nebo spíše právě proto se vkrádá myšlenka, že chování škodováckých odborů by snad bylo možné souhrnně pojmenovat zhruba jako jistou „nenažranost“. 

Sám předseda Povšík v dalším vydání firemního periodika (č. 38/2024) konstatuje, že firma už na tom byla i lépe, současně ale nemíní slevit z nastoleného trendu: „Snahou odborů taktéž bude v rámci nadcházejícího kolektivního vyjednávání i přes stávající situaci udržet, a kde to bude možné, valorizovat rozpočet na sociální výdaje, které již v současné době patří v rámci České republiky i Evropy ke zcela nadstandardním. Cílem bude dosáhnout co nejvyšších výsledků pro zaměstnance, které ale zároveň nepoškodí Škoda Auto v úsilí o přidělení projektů a vytížení závodů v současné složité situaci koncernu Volkswagen, kdy jednotlivé továrny koncernu soutěží mezi sebou.“ 

Druhá polovina poslední věty je důležitá, v odborářském jazyce jde ale spíš o optické udržování dekora než o realitu. Skutečnost je taková, že povšíkovci vytáhnou do boje o zlepšení svých pracovních podmínek, kdykoliv tomu okolnosti jen trochu nahrávají. Před rokem se například neváhali přidat k dezolátním protivládním demonstracím nespokojených zaměstnanců všeho druhu. Odporné.

Jak dnes jezdí Škoda Rapid: To nejlepší ze socialistického automobilového marasmu

Ta továrna je naše

Wolfsburský koncern v pondělí oznámil, že plánuje zavřít v Německu nejméně tři závody a zrušit desítky tisíc pracovních míst. Chce tak snížit náklady a zvýšit konkurenceschopnost poznamenanou masivními propady prodejů v Číně, odchodem z Ruska i malým odbytem elektromobilů v Evropě. Uvedla to podle agentury DPA šéfka podnikové rady Volkswagenu Daniela Cavallová na akci, na které informovala zaměstnance o plánech vedení. Německá vláda vyzvala k zachování pracovních míst, zatímco Volkswagen trvá na tom, že restrukturalizace je v zájmu konkurenceschopnosti nezbytná.

Dopad na ostatní firmy skupiny vyrábějící osobní vozy, mezi které kromě Škody a Volkswagenu patří ještě Audi, Porsche a Seat, se v nejbližší budoucnosti může projevit tím, že jednotlivé výrobní závody koncernu mezi sebou budou soutěžit o přidělování nových projektů, rozuměj výroby konkrétních modelů aut. Připomeňme, že Škoda v Česku vyrábí auta v kmenovém závodě v Mladé Boleslavi a také v tom pobočném v Kvasinách, který poskytuje kapacity i sesterským SUV od Seatu. 

Dá se přitom předpokládat, že silné německé odbory se v zápase o život budou snažit úspěšné projekty stahovat primárně do domácích německých závodů. Dopad na Škodu to nemusí mít vůbec žádný, protože v ČR se žádný Volkswagen nevyrábí, ale třeba převodovky nebo malé benzinové motory se u nás dělají pro celý koncern. 

Mizerná ekonomická situace mateřské značky koncernu se ale dříve nebo později v Mladé Boleslavi promítne a škodovácké odbory by to přinejmenším z morálního hlediska neměly ignorovat a ve světle shora popsaných vymožeností v nadcházejících kolektivních vyjednáváních přiměřeně „stáhnout ocas“. Prostě aspoň na oko držet basu s německými kolegy nestupňováním svých požadavků. Nadměrným sáním z mateřského prsu by mohlo dojít k tomu, že se zdroj vyčerpá a pak už by některým mohlo zbýt opravdu jen to pěkné tetování pořízené za firemní benefit.

Snad jednou situace nedojde tak daleko, jako to popisuje proslulá scéna z Majora Zemana pojednávající v díle z roku 1948 o kritických únorových dnech: „Jsou to naše zbraně (auta, ocelové ingoty...), my jsme si je vyrobili...,“ vmetou tam dělníci do tváře majiteli továrny domáhajícího se vstupu do vlastního podniku. Velkorysou sociální politikou a pravidelným ustupováním odborům si Škoda o nadbytečné problémy trochu koleduje.

Pod čínskými auty dnes na výstavách lezou s foťákem Evropané

Kam se podělo kouzlo Volkswagenu? Automobilku dohnala sázka na elektromobilitu i vlastní arogance

Jak dnes jezdí Škoda Rapid: To nejlepší ze socialistického automobilového marasmu

sinfin.digital