Skipasy se začínají prodávat jako letenky: Jak to ovlivní lyžování v nadcházející sezóně

ANALÝZA MARKA KERLESE | Už takřka 80 euro (přes 2000 korun) bude v této sezóně stát jednodenní skipas ve větších lyžařských areálech v Rakousku. Provozovatelé proto vyzývají lyžaře, aby si kupovali levnější skipasy v systému, podobném prodeji letenek. I v tomhle případě platí, že kdo dřív přijde, ten levněji „mele“.

Fakt, že se z lyžování stále více stává sport pro bohaté, není žádnou novinkou. Ceny skipasů v celé Evropě stoupají poměrně razantně každý rok, a ani nadcházející sezóna se z tohoto trendu nevymyká. Příkladem může být růst cen v Rakousku, které je světovou jedničkou v lyžařském turistickém ruchu a také nejoblíbenější zahraniční destinací českých lyžařů.

Podle zprávy, kterou zpracovala rakouská agentura APA, se letos v hlavní sezóně vyšplhá cena jednodenní lyžařské permanentky například v tyrolském Söldenu na maximálně 79 eur, v Arlbergu se bude lyžovat jen o jedno euro levněji. Ischgl hlásí 76 eur. Dachstein-West nabízí online prodej skipasů za 61,90, Kasberg za 52 eur a Hinterstoder za 59 eur. 

Zde je kompletní přehled cen lyžařských permanentek, včetně týdenních.

Jaký je „zaručený recept“ na přilákání lyžařů? Razantní zdražení skipasů, ubytování a vůbec všeho

O tom, jak rychle roste cena lyžování, svědčí jednoduchá statistika: Ještě před třemi lety v roce 2021 se jako o „nepřekročitelné hranici“ průměrné ceny skipasu v Rakousku hovořilo o částce 60 eur, dnes ceny atakují 80 eur. Před nadcházející sezónou stouply meziročně ceny permanentek o 7 %, zatímco inflace byla v Rakousku „jen“ čtyřprocentní.

Jako každý rok se tak diskutuje o tom, kdy už kvůli rostoucím cenám přestane být pohyb na sjezdovkách masovou zábavou a stane se jen kratochvílí pro bohaté. Ta ale už pochopitelně nebude plnit rakouskou státní pokladnu tak jako masový turismus.

Kdo dřív přijde, ten levněji jezdí

Stále více rakouských lyžařských areálů ve snaze přilákat více lidí přechází na systém, kterým se dnes běžně prodávají letenky nebo hotelové služby. Ve zkratce jde, jak se píše třeba na stránkách areálu Hinterstoder, o to: „Čím dříve si skipas objednáte, tím bude levnější.“

Pokud si tedy například teď koupíte skipas na konec ledna, vyjde vás permanentka o pětinu levněji – akorát nevíte, jestli zrovna nebude na horách pršet. Na podobném principu začala už loni podnikat i řada švýcarských areálů. A to velmi flexibilně.

Jestliže například meteorologové předpovídají vítr nebo sněžení, areál na tuto dobu nabídne permanentky za polovinu, podmínkou ovšem zůstává, že si skipas koupíte týden předem. A jestliže se předpověď bude mýlit, můžete nakonec lyžovat v krásném počasí.

Výhodný nákup permanentky neznamená, že celkově ušetříte – narostly ceny ubytování, jídla i pití a dalších služeb.

Podobně se „čaruje: například s odhadem doby, kdy by mohlo být na sjezdovce méně návštěvníků, nebo s předpokladem proměnlivé návštěvnosti v různých dnech v týdnu nebo při státních svátcích. Opět – kdo zariskuje, může lyžovat výrazněji levněji za dobrých podmínek. Nebo naopak splakat nad výdělkem.

Problém je, že flexibilní prodej skipasů podle předpovědi počasí nebo odhadu naplněnosti areálu nabízí jen část lyžařských středisek (i když jich výrazně přibývá), mnohé ale stále prodávají skipasy v klasickém modelu. Návštěvník se tak musí pečlivě podívat na nabídku jednotlivých areálů.

Lyžování ledovce v Alpách nezničí. Uznávaná expertka vyvolala v Rakousku poprask

Ani výhodný nákup lyžařské permanentky však nutně nemusí znamenat, že rodina oproti loňsku ušetří nebo utratí stejně jako loni. Rostou totiž nejen ceny skipasů, ale i ubytování, služeb a jídla v restauracích. A zřejmě porostou i nadále.

Jak totiž ukazují i data z loňska a předchozích sezón, představuje lyžování těžko uchopitelný ekonomický fenomén, v němž platí zvláštní pravidla. Už loni se mluvilo o tom, že ceny permanentek a služeb v rakouských Alpách překonaly únosnou mez – přesto byla minulá sezóna vůbec nejúspěšnější v historii. 

A úměra „čím dražší lyžování, tím větší zájem“ paradoxně platí i v případě českých lyžařů. „Celkově na konci minulého roku vzrostl mezi Čechy zájem o lyžařské zájezdy do zahraničí meziročně o 7 %,“ uvedla pro INFO.CZ loni v lednu mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Kateřina Chaloupková. I letos zatím Rakušané – navzdory rostoucím cenám – očekávají podle nynějšího zájmu o rezervace hotelů úspěšnou zimní sezónu.

🔥🗞️ Přidejte si INFO.CZ do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Díky.

V Česku za 40 let prudce ubylo sněhu. Na konci století hrozí už jen zimy na blátě

Ekonomický zázrak zvaný lyžování. Lyžař je schopen akceptovat snad všechno

sinfin.digital