Huawei vs. iPhone: „Think Different“ dnes pasuje spíš k telefonu čínského výrobce

GLOSA VOJTĚCHA KRISTENA | Amerika versus Čína, mano a mano. Právě dnes do obchodů vstupují nové modely iPhonu 16 i vlajková loď čínského Huawei Mate XT Ultimate a souboj amerického a čínského výrobce ukazuje dva rozdílné přístupy k vývoji mobilních telefonů. Zatímco u iPhonu musíte velmi dobře hledat, čím se letošní model vlastně liší od toho loňského, Huawei přichází s technologickým wow efektem u své třídisplejové vlajkové lodi. Ač skalní fanoušek Applu, musím připustit, že původní reklamní motto Steva Jobse „Think Different“ dnes k čínskému výrobci pasuje mnohem víc. 

„Huawei? To nevím, jestli je dobrý. To nemáte na iPhone?“ Slavná replika předsedkyně sněmovny Markéty Pekarové Adamové (TOP 09) z loňského března k novinářce s čínským telefonem už neplatí. Alespoň z finančního pohledu. Nově to totiž budou majitelé amerického výrobce, kdo bude mezi novináři považován za chudého příbuzného: zatímco nové modely iPhone 16 se prodávají za ceny kolem tisíce dolarů, na telefon Huawei Mate XT Ultimate si lidé musejí přichystat třikrát tolik.

Apple i Huawei své vlajkové lodě na nadcházející sezónu představily v uplynulých týdnech a pro jejich oficiální začátek prodeje zvolily stejný den: pátek 20. října. Podrobné recenze rád přenechám odborným technologickým webům, co se týče papírových parametrů, podrobné srovnání najdete třeba tady

Už z něj je ale vidět, že v řadě oblastí i v celkovém hodnocení má čínský výrobce navrch.

Osobně si čínský telefon nejspíš nikdy nekoupím. Jednak jsem už od modelu 3G – tehdy, minimálně v Česku, šlo o velmi niche model – pevně zakořeněn v ekosystému Applu, jednak pokud si mám vybrat, s kým mám dobrovolně či nedobrovolně sdílet svoje data, budu radši, když to bude někdo ze západního civilizačního okruhu. Jenže to není pointa tohoto zamyšlení.

Podstatnější je pohled na inovace pohledem uživatelské přívětivosti – tedy kategorie, kde hrál iPhone vždycky prim. Telefony od Applu prošlapávaly technologické cesty a přicházely s novinkami, které o několik let předběhly dobu a až postupně se staly standardem trhu. 

„Think Different“. Jenže to dnes neplatí, inovace je třeba hledat jinde než v Applu. Apple spoléhá na svůj love brand, marketing a postupnou technologickou iteraci, jenže v zásadě už nepoznáte, zda právě v ruce držíte iPhone 14, 15 nebo 16.

Evropa stále čile nakupuje, ale na přetahovanou mezi USA a Čínou už jen tiše zírá.

Je to nejspíš trochu hereze, ale minimálně pro dnešek platí, že motto „Think Different“ více sedí pro Huawei a jeho předraženou třídisplejovou vlajkovou loď. Nové iPhony budou jistě prodávanější (přesto nový Huawei má již přes pět milionů předobjednávek), ostatně telefon za tři tisíce dolarů není mainstreamová „masovka“.

Mate XT Ultimate cílí na masu geeků, excentrických boháčů a technologických hračiček, kterým představuje mobil, jež dost možná bude definovat trh mobilních telefonů za několik let. Právě tito „early adopters“ však předtím, než se dostali do mainstreamu, byli hlavní cílovkou Applu.

Mimochodem – zatímco se Spojené státy přetahují s Čínou o technologickou korunu, stojí Evropa tiše stranou v rohu a nezbývá jí než nakupovat výrobky ze západu nebo z východu.

Rána z milosti: Apple po deseti letech zaříznul projekt vlastního auta

Ivan Hodáč: Alfu Romeo mohou klidně koupit Číňané

sinfin.digital