Rána z milosti: Apple po deseti letech zaříznul projekt vlastního auta

GLOSA MICHALA BORSKÉHO | Projekt Apple Car, na kterém „jablečná firma“ strávila více než dekádu práce, končí nezdarem. Jak tento týden uvedla agentura Bloomberg s odvoláním na interní memo firmy, Apple projekt pohřbil. Spekuluje se, že k jeho konci mohly přispět nevalné ekonomické výsledky z poslední doby i nástup čínské konkurence. 

Elektrické auto od Applu mělo být revolučním „game changerem“, podobně jako kdysi první iPhone. Apple Car měl přijít s plně autonomním řízením i zcela novým pojetím ovládání bez tradičních prvků, jako jsou volant a pedály. 

Během autonomní jízdy měla mít posádka sedící čelem k sobě možnost věnovat se volnočasovým aktivitám, sledovat filmy či poslouchat hudbu a jen občas zkontrolovat, kde se zrovna nachází. Projekt však nakonec „dojel“ právě na velké ambice, neslučitelné se současnou úrovní běžného života, legislativou i rozvinutostí infrastruktury. 

A než prodávat jen další relativně obyčejný elektromobil, rozhodli se v Applu podle agentury Bloomberg i pod tlakem nevalných ekonomických výsledků celý projekt odpískat.

Tahání za nos skončilo

Projekt s kódovým označením Titan, respektive T172, vzniknul v roce 2014. Zažil několik šéfů firmy, několik kol propouštění, klíčových změn ve strategii. Jeho veřejné představení se přesto neustále odsouvalo, naposledy před dvěma měsíci, kdy měl být Apple Car představen v roce 2028. Nyní je zřejmé, že celý projket Titan jde po deseti letech vývoje ke definitivně ke dnu. 

Apple car přitom neměl našlápnuto špatně. Po smrti zakladatele Apple Steva Jobse hledala firma nové obory, ve kterých by mohla potvrdit svoji extratřídu. Volba padla na mobilitu. Kalifornský technologický gigant nasadil do vývoje superauta kromě vlastních zdrojů i špičkové odborníky z automobilového průmyslu a souvisejících oborů. Angažoval bývalé zaměstnance Tesly, Mercedeu, General Motors či Fordu a dalších, v jednu chvíli se dokonce objevily fámy, že by Apple mohl koupit celou Teslu. 

Podle dva roky starého průzkumu společnosti Strategic Vision zařadil potenciální automobil od Applu na třetí místo v žebříčku zvažované značky. Plných 26 procent respondentů přitom uvedlo, že Apple „milují“ a uvažovali by i o koupi auta, pokud by jej firma vyráběla. V průzkumu se sice mezi více než 45 značkami americký technologický gigant umístil za Toyotou a Hondou, ale před Teslou, Lexusem či BMW.

Přestože se vývoj Apple Car, do kterého společnost investovala přes deset miliard dolarů, prakticky od počátku potýkal s technickými problémy, novými vizemi, spory s ostatními automobilovými výrobci či neúspěšnými pokusy o partnerství, v Applu stále věřili, že se jej podaří dotáhnout do zdárného konce. 

Tu nejklíčovější otázku se však Applu vyřešit nepodařilo – nedokázal se totiž rozhodnout, jaké auto chce vlastně postavit. Má to být osobní vůz, robotizované taxi, lepší „pětistovka od Fiatu“ nebo jen zhmotnělá řidičská aplikace?

Xiaomi SU7 ne náhodou připomíná Porsche Taycan. Jak by asi vypadal skutečný Apple Car?

Konec s pachutí

Konec Apple Car se nakonec jeví jako rána z milosti. Růst tržeb Apple se v loňském roce prakticky zastavil, protože firma se potýkala s kombinací expanze čínských výrobců chytrých telefonů a zároveň zpomalení trhu v Číně, největším zámořském trhu Applu. 

Krize se ostatně týká celého technologického a komunikačního sektoru, o práci přicházejí kvůli utahování opasků tisíce zaměstnanců společností Meta, Google a dalších lídrů oboru.

Symbolickým hřebíčkem do rakve Apple Car bylo nedávné představení elektromobilu od konkurenčního technologického gigantu Xiaomi. Číňané se svým projektem takové tanečky jako Američané nedělali, a hle – už je na světě. Model SU7, jak zní celý název vozu, by měl nabídnout lepší zrychlení než nejvýkonnější elektromobily Tesly a Porsche a ujet tisíc kilometrů na jedno nabití.

S netradiční elektrickou Mazdou v království tmy, sopek a ledu: Island prověří techniku až na dřeň

Má-li být model SU7 pověstným výstřelem z Aurory, nelze jinak než uznale přizdvihnout obočí. Řeči Číňanů ve stylu okřídleného „dohnat a předehnat“ sice působí komunisticky velkohubě, ale právě probíhající čínská invaze na evropský automobilový trh je výmluvným varováním pro Porsche, Teslu či Audi.

Pravdou navíc je, že svět Apple Car nepotřebuje. Namísto toho by bezpečnější hrou pro někdejší Jobsovo impérium mohlo být zdokonalování řešení problému, se kterým se výrobci automobilů neustále potýkají. Plán pro rozhraní Apple CarPlay jako vyšitý.

Čínský gigant si namazal Apple na chleba. Xiaomi představilo vlastní auto dřív než Američané

Vyšetřování čínských elektroaut odhalilo hluboké rozdíly mezi automobilkami. Hlavní souboj s Čínou přitom Evropu teprve čeká

Neznámý čínský elektromobil smetl konkurenci při testu dojezdu v tuhé zimě. Překvapuje to ještě někoho?

sinfin.digital