KOMENTÁŘ MICHALA BORSKÉHO | Přes deset let probíhající projekt Apple car torpédovali Číňané uvedením vlastního elektromobilu Xiaomi SU7. Velkohubé proklamace výrobce hovoří o tom, že by se čínská technologická korporace v brzké době mohla zařadit mezi pět největších výrobců aut na světě. Možná ale není důvod jim nevěřit.
Projekt Titan, jak se jmenuje výzkumný program společnosti Apple, na jehož konci by měl stát unikátní elektromobil, běží od roku 2014. Zatím si ale potenciální zákazníci mohou připadat spíš jako Čechoslováci v 80. letech čekající před drogérií na novou dodávku toaletních papírů, která však stále nepřicházela.
Auto od Applu je přitom podle loňského průzkumu populárnější než celá firma Tesla, i když žádný Apple Car zatím neexistuje ani na obrázcích. Nejnovější zprávy z Kalifornie hovoří o tom, že div světa od Applu na čtyřech kolech by se mohl na silnicích objevit v roce 2026. Jde už o třetí posun „závazného“ termínu. Číňané se svým projektem takové tanečky nedělali a hle – už je tady. Tedy tady úplně ne, brzy ale bude.
Drtivé parametry
Minulý týden představený elektromobil Xiaomi „SU“ značí „Speed Ultra“ a soudě dle prvních technických informací nejde jen o planá slova. Model SU7, jak zní jeho celý název, by měl nabídnout lepší zrychlení než nejvýkonnější elektromobily Tesly a Porsche – jen pro představu, špičkové Porsche Taycan akceleruje na stovku z nezhmotnitelných 2,8 s.
Kdo to umí s telefony Xiaomi, neměl by mít problém ani s ovládáním auta téže značky. Předností SU7 by totiž měl být operační systém HyperOS, sdílený kromě smartphonů s mnoha dalšími multimediálními zařízeními od čínské firmy. Řidiči vozu budou mít doslova bezbariérový přístup ke stávajícímu arzenálu mobilních aplikací od Xiaomi a elektromobil se snadno integruje do celého virtuálního ekosystému.
Auto bylo podle představitelů společnosti záměrně představeno v zimě, neboť chtějí demonstrovat jeho schopnost velmi rychlého nabíjení i při výrazně nízkých teplotách. Zákazníky by měla oslovit i pokročilá bezpečnostní technologie, která vozu umožňuje rozpoznat překážky v náročných podmínkách, jako je například husté sněžení. Plně autonomní řízení, jako svého času sliboval Apple, ale SU7 zatím nedostane.
Dojezd až 1000 km
Auto má třímetrový (!) rozvor náprav, dlouhé je téměř pět metrů, bezmála dva metry široké a méně než 1,5 metru vysoké. Zadní zavazadlový prostor pojme 517 litrů, příruční prostor pod přední kapotou nabídne 107 litrů.
Základ nabídky SU7 tvoří verze se zadním pohonem a výkonem 220 kW (točivý moment 400 Nm). Na stovku zrychlí za 5,3 sekundy a rozjede se až na 210 km/h. Využívá baterii Li-ion LFP s celkovou kapacitou 73,6 kWh, zaručující průměrný dojezd až 680 km. Do výbavy patří mj. 11 kamer a 12 různých senzorů.
Vyloženě vražedné parametry bude mít výkonnější verze s pohonem všech kol. Její elektrovýzbroj vyvine 495 kW, což je výkon formulí 1 z doby před třiceti lety. Takto nadopované SU7 dokáže na stovku zrychlit pod ony mytické tři vteřiny a maximální rychlost bude činit 265 km/h. Kde bude s Xiaomi člověk takovým tempem jezdit, je jinou otázkou, ale to platí pro všechny výrobce těchto elektrických střel.
Ambice jsou na místě
Má-li být model SU7 pověstným výstřelem z Aurory, nelze jinak než uznale přizdvihnout obočí. Řeči Číňanů ve stylu okřídleného „dohnat a předehnat“ sice působí komunisticky velkohubě, právě probíhající čínská invaze na evropský automobilový trh je ale výmluvným varováním pro Porsche, Teslu či Audi. Elektromobilní program Xiaomi navíc u špičkového SU7 rozhodně neskončí a nabídka se bude rozšiřovat i do cenově hmatatelnějších segmentů.
Pokud jde o aktuální novinku, Xiaomi SU7 by se k prvním čínským zákazníkům mohlo dostat už v únoru, plánuje se ale i prodej v Evropě a USA. Ceny zatím těžko odhadovat, jsem si ale jist, že Číňané neponechají z hlediska dumpingu nic náhodě. Jak řekl jeden z představitelů Xiaomi při oficiálním představení: „cena úplně nízká nebude, každý ale určitě uzná její oprávněnost“. Uvidíme. A taky uvidíme, co na to Apple.