KOMENTÁŘ KARLA BARTÁKA | Jen plaše a jaksi mimoděk potvrdily vlády zemí Evropské unie cla na dovozy čínských elektrických automobilů, zavedená na jaře Evropskou komisí. Jejich nejednota a váhání potvrzují nejistotu EU, zda je vůbec správné a výhodné celní tarify zavádět. A to jak kvůli postavení zejména německých automobilek, které v Číně také vyrábějí svá elektroauta, tak kvůli širším obavám z případné obchodní války mezi EU a Čínou.
Rozhodnutí Komise by se nedočkalo posvěcení, pokud by ho zamítlo minimálně 15 členských států představujících 65 procent obyvatel EU. Nakonec ale „proti“ hlasovalo pouhých pět zemí v čele s Německem a „pro“ bylo deset. Dvanáct zemí (včetně Česka) se hlasování zdrželo.
Předvedly tak, že jaksi chápou argumenty obou stran, nicméně svým postojem uvalení cel umožnily. Zřejmě proto, že Komise celkem přesvědčivě prokázala fakt dotování výroby elektroaut čínskou vládou, které tak uměle a neoprávněně zvýhodňuje pozici na evropském trhu.
Dovozy budou zatíženy dodatečnými cly od devíti do 35 procent, podle jednotlivých značek (Geely, SAIC a BYD), a to na dobu pěti let. Cla budou připočtena k dosavadnímu desetiprocentnímu tarifu, takže ta nejvyšší dosáhnou až 45 procent. Odborníci na automobilový obchod předpokládají, že se tím významně ochladí zájem o čínské elektrovozy na evropském trhu ve prospěch domácích značek. Ceny by přitom neměly vzrůst o víc než jedno procento.
Nová cla začnou být uplatňována od letošního 1. listopadu. Evropská komise má tedy ještě tři týdny na další jednání s Čínou, jejichž výsledek by je mohl nakonec odvrátit. Experti obou stran jednají už nějakou dobu – komisař Valdis Dombrovskis a jeho čínský protějšek Wang Wen-tchao nepřímo sdělili, že dohoda není vyloučena.
Z hlasování v Radě je jasné, že je EU v této věci rozdělena a že by řada vlád dala přednost smírnému řešení. Už proto se Komise nepustila do tvrdé odvety jako USA či Kanada, které zatížily čínské dovozy stoprocentními cly. K opatrnosti velí dilema, které není v EU až zase tak běžné – evropský automobilový průmysl je v této záležitosti velmi nejednotný: zatímco pro luxusnější německé automobilky jako Mercedes nebo BMW je čínský trh mimořádným odbytištěm, pro francouzské či italské mnoho neznamená.
Německo se proto postavilo do čela odpůrců cel a Francie do čela jejich příznivců. Berlín podpořily Slovensko, Slovinsko, Maďarsko, Malta. Ačkoli česká Škoda Auto sdílí nesouhlas Volkswagenu, jehož je součástí, česká vláda se nakonec rozhodla pro abstenci.
Číňané mohou komplikovat dovoz komponentů i surovin pro evropský autoprůmysl, s jejich dominantní pozicí v obchodu s klíčovými komoditami musí EU počítat.
Zavést cla proti dovozu aut, jejichž výroba je dotována z veřejných zdrojů, je logické a oprávněné opatření – jak podle evropského práva, tak podle pravidel Světové obchodní organizace (WTO). Všichni si dobře pamatují, jak to dopadlo, když EU takto nepostupovala ohledně solárních panelů, což byl podobný případ – jejich výroba v Evropě prakticky skončila a světové trhy ovládla v tomto segmentu Čína.
Na druhé straně může spuštění cel vyvolat obchodní válku, ve které si Číňané nebudou brát servítky. Už nyní hlásí, že zkoumají, za jaké ceny jsou do Číny dováženy z EU některé potraviny jako mléčné výrobky a vepřové maso či luxusní produkty jako francouzský koňak. Netváří se při tom zatím příliš agresivně – vypadá to, že ani Číně, ani EU se do obchodní války nechce. Obě strany si uvědomují, jaké škody by napáchala.
Číňané by například mohli zkomplikovat dovoz komponentů pro evropský automobilový průmysl, zejména baterií a vzácných kovů. Mohli by ohrozit také výrobu větrníků a dalších zařízení, která se dnes neobejdou bez součástek či surovin z Číny. Jejich dominantní postavení v obchodu s některými komoditami je skutečností, se kterou musí Evropa počítat.
Odpůrci cel argumentují také tím, že v Číně vyrábí elektroauta řada evropských značek, zejména německých, ale i tím, že Číňané začínají stavět výrobní linky na své vlastní vozy v EU. Obří evropský výrobce Stellantis (Peugeot, Citroen, Fiat) oznámil spojení s čínským výrobcem elektromotorů Leap Motors pro výrobu aut v EU. A čínská automobilka BYD hodlá budovat fabriku v Maďarsku, ale také v Turecku a v Maroku, tedy v zemích, které mají s EU dohody o celní unii.
Mohlo by se tak stát, že evropské automobilky vyrábějící v Číně neprodají kvůli clům své vozy v EU, zatímco čínské značky vyráběné v Evropě budou těm místním konkurovat za rovných podmínek. Zatím nikdo podle veřejných zdrojů nespočítal, co přesně by to pro evropský automobilový průmysl znamenalo. Ale není divu, že to podnikatele i politiky silně znepokojuje.
🔥🗞️ Přidejte si INFO.CZ do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Díky.