KOMENTÁŘ MICHALA BORSKÉHO | V EU je dnes každé páté elektrické auto vyrobené v Číně, u nás činí aktuální tržní podíl čínských „elektrik“ 14,23 % (tedy ani ne každé osmé). Je ale potřeba vidět, že se pohybujeme v kategorii, jejíž čísla jsou v ČR obecně vlivem různých faktorů spíše směšná. Příchod nových značek i modelů těch stávajících může poměr sil rychle změnit.
Český svaz dovozců automobilů (SDA) ve své nejnovější tiskové zprávě hovoří o tom, že invaze čínských aut na domácí trh se zatím nekoná a už vůbec ne v kategorii elektromobilů. Domnívat se, že tomu tak bude i nadále, by ovšem mohlo být velmi ošidné.
Podle Marka Vodičky, marketingového ředitele českého zastoupení čínské značky MG, má dosavadní stav svoji logiku: „V České republice je oproti jiným evropským zemím stále velmi málo čínských značek – kromě nás už nějaké hmatatelné množství aut prodá jenom Dongfeng. Musíte si připočíst i obecně velmi nízkou oblibu elektromobilů na našem trhu (celkově bylo letos v ČR do března registrováno 57 605 aut, z toho jen 1293 elektrických – pozn. red.).“
„Třetí výrazný moment vidím v tom, že se nám dosud nepodařilo proniknout do velkých podnikových flotil – jiné značky takto prodávají velkou část svých aut. Zatím jsme úspěšní v malých fleetech, ale jsme už ve hře i v několika velkých tendrech,“ doplňuje Marek Vodička. Zároveň nesouhlasí s tím, aby byly za čínská auta označovány výrobky značek jako Tesla nebo Volvo, byť se v Číně vyrábí.
Není číňan jako Číňan
Co je tedy čínské auto? Auto čínské značky, nebo auto vyrobené v Číně? Sedláckým rozumem auto čínské značky vyrobené v Číně. Statistiky vydávané SDA se však přinejmenším v duchu včerejší tiskové zprávy dívají na věc jinak.
„SDA mezi ‚číňany‘ řadí i firmu Tesla, která má v Číně pouze výrobní závod, či Volvo, které oficiálně stále sídlí v Göteborgu a dokonce i rumunskou Dacii. Podle stejné optiky je Hyundai vyráběný v Nošovicích českou značkou a Kia vyráběná na Slovensku slovenská,“ upozorňuje zástupce firmy, která u nás letos prodala (zatím) 872 aut. To je víc než Citroën, Mazda či Seat. Ovšem jenom 41 prodaných MG mělo elektrický pohon.
Realita je tedy taková, že drtivá většina vozů vyrobených v Číně a prodaných v České republice nese loga zavedených značek, především Tesly a Volvo. Někoho by mohlo překvapit, že v Evropě prodávané elektrické vozy Dacia jsou rovněž vyráběny v Číně, a jak ukazují registrace, také valná většina v Česku registrovaných automobilů značky Tesla vyjela z bran čínského výrobního závodu. Naopak nové Tesly vyrobené v USA jsou v Evropě prodávány jen výjimečně.
Josef Pokorný, tajemník Svazu dovozců automobilů, k registracím čínských vozidel v České republice dodává: „Například u motocyklů a čtyřkolek se ale podíl čínské produkce na českém trhu zvyšuje již řadu let. U bateriových je aktuálně více než třetinový, pokud započítáme i spalovací motory, pak tvoří přes 27 %.“ V praxi je tedy nejprodávanější značkou motorek u nás hned po Hondě čínské CFMOTO.
Kdy „to“ přijde?
Nelze než konstatovat, že momentální stagnace či pomalý růst prodejů „číňanů“ u nás je jenom drobnou zastávkou na cestě k jejich neodvratitelné mohutné invazi. Je pravda, že český malý a konzervativní trh se výrobcům z Říše Středu může jevit jako neatraktivní a značky jako BYD, Nio nebo Geely zatím se vstupem váhají. Letos přibyly na český trh jenom čínské elektrické dodávky Maxus.
Kromě nechuti k elektromobilitě obecně se v Česku projevuje i dosavadní absence státních podpor a poněkud pokrytecká nedůvěra k čínským značkám obecně.
Jenomže – schválně se teď hned rozhlédněte kolem sebe, ať už jste kdekoli, a vyjmenujte výrobky, které nejsou – ať už kompletně, nebo jejich součásti – vyrobeny v ČLR.
V tomhle ohledu má velkou výhodu zmiňované MG, jehož mateřský koncern SAIC koupil tradiční britský brand MG. Na letošek navíc chystá mocnou modelovou ofenzívu.