Čínská elektromobilní invaze se u nás zatím nekoná: Kdy ji můžeme očekávat a jak masivní bude?

KOMENTÁŘ MICHALA BORSKÉHO | V EU je dnes každé páté elektrické auto vyrobené v Číně, u nás činí aktuální tržní podíl čínských „elektrik“ 14,23 % (tedy ani ne každé osmé). Je ale potřeba vidět, že se pohybujeme v kategorii, jejíž čísla jsou v ČR obecně vlivem různých faktorů spíše směšná. Příchod nových značek i modelů těch stávajících může poměr sil rychle změnit.

Český svaz dovozců automobilů (SDA) ve své nejnovější tiskové zprávě hovoří o tom, že invaze čínských aut na domácí trh se zatím nekoná a už vůbec ne v kategorii elektromobilů. Domnívat se, že tomu tak bude i nadále, by ovšem mohlo být velmi ošidné. 

Podle Marka Vodičky, marketingového ředitele českého zastoupení čínské značky MG, má dosavadní stav svoji logiku: „V České republice je oproti jiným evropským zemím stále velmi málo čínských značek – kromě nás už nějaké hmatatelné množství aut prodá jenom Dongfeng. Musíte si připočíst i obecně velmi nízkou oblibu elektromobilů na našem trhu (celkově bylo letos v ČR do března registrováno 57 605 aut, z toho jen 1293 elektrických – pozn. red.).“

MG5 electric je elektrickou variantou cenově výhodného čínského kombíku. Stojí 889 940 Kč, tedy srovnatelně jako Octavia combi s benzinovým motorem.

„Třetí výrazný moment vidím v tom, že se nám dosud nepodařilo proniknout do velkých podnikových flotil – jiné značky takto prodávají velkou část svých aut. Zatím jsme úspěšní v malých fleetech, ale jsme už ve hře i v několika velkých tendrech,“ doplňuje Marek Vodička. Zároveň nesouhlasí s tím, aby byly za čínská auta označovány výrobky značek jako Tesla nebo Volvo, byť se v Číně vyrábí.

Není číňan jako Číňan

Co je tedy čínské auto? Auto čínské značky, nebo auto vyrobené v Číně? Sedláckým rozumem auto čínské značky vyrobené v Číně. Statistiky vydávané SDA se však přinejmenším v duchu včerejší tiskové zprávy dívají na věc jinak. 

„SDA mezi ‚číňany‘ řadí i firmu Tesla, která má v Číně pouze výrobní závod, či Volvo, které oficiálně stále sídlí v Göteborgu a dokonce i rumunskou Dacii. Podle stejné optiky je Hyundai vyráběný v Nošovicích českou značkou a Kia vyráběná na Slovensku slovenská,“ upozorňuje zástupce firmy, která u nás letos prodala (zatím) 872 aut. To je víc než Citroën, Mazda či Seat. Ovšem jenom 41 prodaných MG mělo elektrický pohon.

Ivan Hodáč: Evropa se musí probrat. Čínská elektroauta jsou nejen výrazně levnější, ale i kvalitnější a krásnější

Realita je tedy taková, že drtivá většina vozů vyrobených v Číně a prodaných v České republice nese loga zavedených značek, především Tesly a Volvo. Někoho by mohlo překvapit, že v Evropě prodávané elektrické vozy Dacia jsou rovněž vyráběny v Číně, a jak ukazují registrace, také valná většina v Česku registrovaných automobilů značky Tesla vyjela z bran čínského výrobního závodu. Naopak nové Tesly vyrobené v USA jsou v Evropě prodávány jen výjimečně.

Josef Pokorný, tajemník Svazu dovozců automobilů, k registracím čínských vozidel v České republice dodává: „Například u motocyklů a čtyřkolek se ale podíl čínské produkce na českém trhu zvyšuje již řadu let. U bateriových je aktuálně více než třetinový, pokud započítáme i spalovací motory, pak tvoří přes 27 %.“ V praxi je tedy nejprodávanější značkou motorek u nás hned po Hondě čínské CFMOTO.

Kdy „to“ přijde?

Nelze než konstatovat, že momentální stagnace či pomalý růst prodejů „číňanů“ u nás je jenom drobnou zastávkou na cestě k jejich neodvratitelné mohutné invazi. Je pravda, že český malý a konzervativní trh se výrobcům z Říše Středu může jevit jako neatraktivní a značky jako BYD, Nio nebo Geely zatím se vstupem váhají. Letos přibyly na český trh jenom čínské elektrické dodávky Maxus. 

Kromě nechuti k elektromobilitě obecně se v Česku projevuje i dosavadní absence státních podpor a poněkud pokrytecká nedůvěra k čínským značkám obecně. 

Jenomže – schválně se teď hned rozhlédněte kolem sebe, ať už jste kdekoli, a vyjmenujte výrobky, které nejsou – ať už kompletně, nebo jejich součásti – vyrobeny v ČLR.

V tomhle ohledu má velkou výhodu zmiňované MG, jehož mateřský koncern SAIC koupil tradiční britský brand MG. Na letošek navíc chystá mocnou modelovou ofenzívu.

Čínská automobilka vyhrála výběrové řízení v Rakousku. Politici se snaží výsledek zvrátit

Neznámý čínský elektromobil smetl konkurenci při testu dojezdu v tuhé zimě. Překvapuje to ještě někoho?

sinfin.digital