Čínská automobilka vyhrála výběrové řízení v Rakousku. Politici se snaží výsledek zvrátit

Značka BYD se stala vítězem tendru na dodávku elektromobilů pro spolkovou zemi Horní Rakousko. Zemský hejtman se zemským radou však jeho výsledky zpochybňují a požadují moratorium na jejich uznání. Chtějí vyčkat závěrů přezkumného řízení vedeného Evropskou komisí, zjevně jde ale především o dodatečné „ohnutí“ soutěžních podmínek ve prospěch evropských výrobců.

Rakouskou politickou scénou už od konce loňského roku zmítá kritika státních nákupů čínských aut, jejichž výroba je údajně dotována tamní komunistickou vládou. Předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová už v září oznámila, že EK začne vyšetřovat, zda Čína z veřejných prostředků dotuje výrobu, případně vývoz elektrických aut.

Pokud se prokáže, že tomu tak je, uvalí EU na čínské dovozy dodatečná cla. Hornorakouský zemský hejtman Thomas Stelzer z Evropské lidové strany (ÖVP) však podle zpravodajského serveru OÖN nepovažuje tento postup za dostatečně důrazný a prohlašuje, že „(EU) se musí konečně probudit a soutěžit s čínským automobilovým trhem na stejné úrovni“. 

Dodatečně zpochybněný výběr

Záminkou pro celý rozruch se stalo výběrové řízení, jehož výsledkem měl být nákup 35 elektrických vozidel pro potřeby spolkové země Horní Rakousy. V tendru, kterého se zúčastnily také Opel, BMW, Volkswagen Group a Hyundai, zvítězila díky nižší ceně čínská automobilka BYD. Ta je přitom na rakouském trhu aktivně přítomna teprve od začátku loňského roku.

Hejtman Stelzer spolu se státním radou Güntherem Steinkellnerem ze strany Svobodných (FPÖ) v prosinci výsledek výběrového zpochybnili a průběh tendru nechali právně prošetřit. Ve čtvrtek oznámený závěr expertízy hovoří o tom, že zadávacím podmínkám by mohli vyhovět i evropští výrobci, ovšem jen v případě nákupů na leasing, nikoliv „napřímo“.

Vítězem rakouského výběrového řízení se stal původně elektrický kompaktní model BYD Dolphin

„Vždy dodržujeme všechny požadavky zákona o výběrových řízeních, ale zároveň využijeme každý milimetr volného prostoru k posílení evropského automobilového trhu, který je pro hornorakouskou automobilovou lokalitu velmi důležitý,“ uvedl Stelzer na dotaz OÖN. 

Steinkellner nový náhled považuje za „důležitý signál místním společnostem“ v „ekonomicky těžkých časech.“ Místo elektrických vozidel BYD bude tak nyní možné nakoupit i dražší elektrická BMW X1 a Volkswagen ID.3.

Číňané se budou bránit

A co na to BYD? Podle rakouských médií by největší čínská automobilka (a aktuálně i největší výrobce elektromobilů na světě) měla být schopna kritizované body ve střednědobém horizontu vyvrátit, alespoň na úrovni EU. 

BYD nyní intenzivně mapuje potenciální evropské lokality pro výstavbu továrny na baterie (která pravděpodobně vznikne v Maďarsku), mluví se ale také o vybudování výrobního závodu na čínská auta jako takového. Pokud by k tomu došlo, mělo by to za následek splnění požadavků na podporu evropských sociálních politik zaměstnanosti a budování sítě lokálních subdodavatelů.

Jak už bylo řečeno, BYD se v Rakousku a potažmo i v celé Evropě v současnosti zabývá intenzivním budováním dealerské a servisní sítě, bez které není možné na eurounijních trzích dlouhodobě fungovat. Není bez zajímavosti, že čínská vozidla v předmětném tendru zprostředkovaně nabídl i jeden z největších rakouských prodejců aut různých značek – firma Denzel.

Je jen otázkou času, kdy se BYD oficiálně objeví také na českém trhu, na kterém už nyní úspěšně operují čínské automobilky Dongfeng a především MG. Logickým důsledkem čínské auto invaze bude i účast, resp. úspěch v nejrůznějších výběrových řízeních na nákup aut pro státní instituce.

I u nás se tedy v brzké budoucnosti dají očekávat obdobné diskuze jako v Rakousku – otázkou zůstává, zde do té doby vznikne evropský precedent, který bude „vodítkem“, jak v podobných případech legálně postupovat.

Do Evropy vyplouvá první loď vyrobená v Číně s elektromobily vyrobenými v Číně. Symbolika je jasná

Invaze asijských výrobců aut do Evropy sílí. Po Číňanech se chystají na zteč Vietnamci

sinfin.digital