Šéf výrobce supersportů Pagani: Elektromobil ani hybrid vyrábět nebudeme. Nikdo je nechce

GLOSA MICHALA BORSKÉHO | Hybridní auta podle Horacia Paganiho ztělesňují všechny nevýhody elektrických aut a přidávají k nim ještě větší problémy těch elektrických. Známý výrobce stejnojmenných kultovních hypersportů svého času uvažoval o tom, že nové Pagani Utopia bude hybridem a že po něm možná představí i čistě elektrický model. Ale nestalo se tak. 

Hned na úvod je potřeba říct, že ultraexkluzivní auta argentinsko-italského entuziasty se prodávají v řádu desítek kusů ročně a jeho názory je proto potřeba vidět touto optikou. Přesto mají v lecčems univerzální platnost pro celé odvětví. 

V automobilových kruzích je obecně známou věcí, že Pagani stavěl svá auta vždy především kolem motoru, který má dvanáct válců a pochází od Mercedesu, šel ale také s dobou a stále hledal efektivnější řešení pohonu. 

Pagani Utopia je nejnovějším modelem malé italské značky.

Zkusili jsme to, ale...

„Zvažovali jsme použití hybridního motoru V8, ale vůz s ním byl o 400 – 500 kg těžší než s obyčejným benzinovým. Pak jsme se bavili s našimi zákazníky a ti nám řekli, že o takové auto nemají zájem. Musíme vyrábět to, co si naši klienti chtějí koupit,“ řekl Pagani u příležitosti premiéry modelu Utopia redaktorovi magazínu Drive

A dodal: „V roce 2017 jsme dokonce sestavili tým pro vývoj elektromobilu. Všichni včetně mě byli nadšení a na projekt se velice těšili. Vytvořili jsme koncept vozu a začali jsme spolupracovat s Mercedesem-AMG a dalšími partnery. Ani o tohle auto ale nikdo nestál. Sám mám ve své sbírce hybridy, Porsche 918 a pár dalších. Ale když mám chuť se svézt s Porsche na okruhu, vezmu si raději 911R nebo Carreru GT. Naši klienti uvažují stejně.“

Výsledkem je, že Pagani nadále vyvíjí vozy s čistě spalovacími motory. Utopia je vybavená šestilitrovým dvanáctiválcem se dvěma turbodmychadly, který dosahuje výkonu 852 koní. K dispozici je také s manuální převodovkou.

Horacio Pagani v Itálii v lecčems navázal na svého krajana Alejandra de Tomasa, když prorazil s vlastním supersportovním autem.

Fyziku neošálíš

Při představení otevřené verze modelu Utopia v kalifornském Monterrey opodál stahovali plachtu z rovněž zbrusu nového Lamborghini Temerario. Lamborghini je součástí koncernu Volkswagen a nepřekvapí proto, že je shora tlačeno k využití alternativních pohonů v rámci tlaku na zavádění elektromobility.

Výsledkem je, že odulý supersport je sice díky dvakrát přeplňovanému osmiválci enormně silný, kvůli baterkám ale také nestoudně těžký.

Každý znalec aut vám přitom potvrdí, že nízká hmotnost je alfou a omegou ryzího jízdního prožitku – tedy důvodu, proč si movití lidé supersporty kupují. Stejně se chovají u konkurenčního Ferrari nebo Maserati.

Totéž platí o elektrických autech, která jsou ještě těžší a ztrácejí svou užitnost i schopnost dlouhodobého provozu. „Věřím, že většina lidí by řekla, že hybrid spojuje všechny problémy elektromobilu i spalovacího motoru spolu s vyššími náklady na vývoj a údržbu,“ pokračoval Pagani. 

Dodal, že jeho firma je připravena taková auta nabídnout, ale dnes pro to nemá technický ani tržní důvod. Tak proč by to dělala?

Situace politikou a dalšími zájmy ovládaných velkých automobilek je ale nesrovnatelně složitější. Kdyby tomu tak nebylo, měli by motoristé o dost míň starostí.

Přidejte si INFO.CZ do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Díky.

Kam se podělo kouzlo Volkswagenu? Automobilku dohnala sázka na elektromobilitu i vlastní arogance

Mazda CX-60 je velké auto s velkou strojovnou. Diesel demonstruje, že nafta má stále co říct

sinfin.digital