Elektromobily ztrácí na hodnotě rychleji. Rekordman přišel za dva měsíce o dvě třetiny ceny

Ne nadarmo se říká, že koupě nového auta je jednou z nejhorších investic vůbec. Některé elektrické modely ale přivádí tuto tradiční zákonitost do ještě úplně jiných, daleko vyšších dimenzí. Zářným příkladem budiž nedávný případ vozu Ocean od už opět krachující americké elektroautomobilky Fisker.  

Pokud si člověk zrovna nedopřeje unikát z limitované edice některého z modelů firem jako Pagani, Koenigsegg nebo Bugatti, má v případě zánovního vozu mizivou šanci, že auto prodá za stejnou nebo jen o málo nižší cenu, než jej koupil. Veterány jsou jiná kategorie – ty opravdové mívají více než tři křížky na krku. 

Obecné pravidlo tvrdí, že jen co běžné nové auto přejede práh autosalonu, ztratí 30 % hodnoty. Tak hrozné to sice dnes není, ale je fakt, že pětina ceny (tedy 20 %) bývá pryč po prvním roce a s každým dalším ubude 10 %. A to se bavíme jen o autech poháněných benzinem nebo naftou.

Smutný rekord

Redaktorům amerického automobilového inzertního serveru Edmunds se v tomto směru povedl hotový majstrštyk. Když do své firemní flotily vybírali nové elektrické auto, volba padla na zajímavé SUV americké značky Fisker, která svého času zkoušela štěstí i u nás.

Zbrusu nový elektromobil Fisker Ocean Extreme koupili v Edmunds za 69 tisíc dolarů, tedy v přepočtu přes 1,6 milionu korun. Jenže když pak chtěla redakce auto s nájezdem necelých sedmi tisíc kilometrů po dvou měsících prodat, nechtěl ho nikdo koupit za víc než 21 tisíc dolarů, což je na české koruny méně než půl milionu.

Extravagantní SUV Fisker Ocean nabízí nápadně podobné uživatelské prostředí jako Tesla.

Pro objektivitu nelze nezmínit několik X-faktorů, které se u nebohého elektrovozu pěkně sešly. Model Ocean se totiž ocitnul pod palbou kritiky prakticky hned po svém uvedení na trh. Mnozí recenzenti jej dokonce neváhali popsat jako jedno z nejhorších aut, jaké kdy řídili.

Akcie firmy zaznamenaly vzápětí hluboký propad. Na 40 tisíc zákazníků zrušilo své objednávky a nepomohlo ani masívní zlevnění modelu. Není se tedy moc čemu divit, že byť jen minimálně ojetý Fisker nikdo nechce ani skoro zadarmo. 

Situace na trhu s ojetinami ale i tak svádí k názoru, že je lepší si elektromobil buď vůbec nekupovat, nebo si jej hodně dlouho nechat.

Staré elektromobily jako staré mobily

Podobně jako třeba první mobilní telefony nebo digitální fotoaparáty měly i první elektromobily z dnešního pohledu až směšné parametry. Zastarávání je v této oblasti tak rychlé, že původně extrémně drahé modely jsou dnes prakticky neprodejné. 

Jeden z prvních velkosériových elektromobilů Nissan Leaf byl v roce 2010 uveden s 24 kWh baterií, která podle staré nerealistické metodiky měření spotřeby NEDC měla zajistit dojezd 166 km, 117 km podle soudobé metodiky WLTP je však pravdě mnohem blíž. Ve srovnání se současnou generací Leafu, která s příplatkovou 62 kWh baterií ujede 364 km, je to ovšem absurdně nízké číslo.

Nový program dotací elektromobilů: Rozpočtově i klimaticky pochybný cirkus, který zaplatíme všichni

„Pokrok jde v oblasti elektromobilů neskutečným tempem, takže starší elektromobily jako první generace Nissanu Leaf, Volkswagenu e-Golf, Mitsubishi i-MiEV, Fordu Focus Electric, Škody Citigo e nebo e-Up-u představují doslova ‚elektrický pravěk‘. A to se všemi omezeními, která s tím souvisí,“ říká Ladislav Čermák z odborného webu fdrive.cz. Důvodů velkých propadů hodnoty je ale víc.

Trh se nasytil

Velmi rychlý pokles hodnoty ojetých elektromobilů na světových trzích je podle globální studie společnosti iSeeCars jasně patrný u všech značek. V absolutních číslech, tedy v poklesu ceny v dolarech, se nejrychleji znehodnocovaly automobily značky Tesla. 

Nejhůř si vede Model X, z jehož původní hodnoty se za rok „vypařilo“ až 22 tisíc dolarů, téměř půl milionu korun. V řeči procent nejvíce ztrácí hodnotu Nissan Leaf (meziročně o 30,6 procenta), jen o desetinu procenta lépe dopadl Model 3 od Tesly. Rychle devalvují i některé vozy Chevroletu, Land Roveru nebo Chrysleru.

Příčinou rychle padajících cen je nabídka vysoce převyšující poptávku po „elektroojetině“ – kdo ojetý elektromobil chtěl, už si ho pořídil, a noví zákazníci se nehrnou, protože za srovnatelné peníze seženou mnohem perspektivnější ojetý model se spalovacím motorem.

Zatím jediná elektrická Škoda, model Enyaq iV, je stále dosti drahým špásem.

Mezi důvody klesajícího trendu v prodejích ojetých e-vozů patří podle Karla Brauera z iSeeCars také ekonomické obavy nakupujících o jejich investici a sílící konkurenční boj výrobců. V něm přitvrdila zejména Tesla, která letos zlevnila některé nové modely až o čtvrtinu, což značně pociťují především evropští výrobci.

Rychlá ztráta hodnoty i v českých podmínkách

Analýza nezapomněla ani na český trh. Kdo například pořídil elektrickou Škodu Enyaq iV a po dvou letech ji prodává, musí se smířit s propadem ceny téměř o polovinu. „Model Enyaq iV 80 z roku 2021 s nájezdem 85 tisíc kilometrů nabízíme za 799 tisíc korun, nový vůz v podobné výbavové specifikaci dnes přijde na 1,43 milionu Kč, což znamená pro kupce ojetého vozu 44procentní úsporu,“ říká Jan Dedek, expert na elektromobilitu ve společnosti Aures Holdings, která provozuje největší tuzemskou síť autobazarů AAA Auto.

Rychlá ztráta hodnoty je podle Dedka typická i pro jiné značky elektromobilů. Například Hyundai Kona EV 39 kWh s nájezdem 51 tisíc kilometrů z roku 2019 je o čtyřicet procent levnější než nový vůz, ten obvykle stojí kolem 850 tisíc. 

Trochu jiná je situace u nejoblíbenější Tesly Model 3 (verze Standard Range). Bazar ji prodává za 779 tisíc, nová v podobné konfiguraci stojí jen o 275 tisíc víc. Vtip je v tom, že Tesla nový Model 3 zásadním způsobem zlevnila, jak už stojí o pár řádek výše.

Nový program dotací elektromobilů: Rozpočtově i klimaticky pochybný cirkus, který zaplatíme všichni

Škoda Epiq za 630 tisíc chce být průlomem do hájemství levných elektromobilů

sinfin.digital