Dost bylo omezování automobilismu! Němečtí liberálové chtějí parkování zdarma

KOMENTÁŘ MARKA KERLESE | Německá vládní strana FDP hodlá oslovit voliče pětibodovým programem, který má Německu údajně vrátit uvadající prestiž automobilové velmoci. Zatímco jiní politici prosazují třeba mýtné pro auta, němečtí liberálové navrhují parkování v centrech měst zdarma, omezení rozvoje cyklostezek a státní podporu závodů formule jedna. Nejedná se o žádný „aprílový žert“, ale seriózní program čtvrté nejsilnější strany v německém parlamentu.

To, co Svobodná demokratická strana (FDP) navrhuje jako základní pilíř svého programu před parlamentními volbami v příštím roce, může někomu připadat skutečně jako nějaká ironie nebo pokus o vtip. V době, kdy se prakticky všude v bohatých zemích hledají způsoby, jak omezit přebujelý automobilismus a vyhnat auta z městských center, se rozhodli jít němečtí liberálové úplně opačnou cestou.

„Kulturní válka, zaměřená jednostranně proti autům, je kulturní válkou proti realitě lidských životů. Něco s tím uděláme,“ prohlásil člen výkonné rady FDP a předseda její braniborské organizace Zyon Braun.

Koho by v tu chvíli napadlo, že vedení FDP se možná ve svých prohlášeních inspirovalo nedávným volebním úspěchem českého politického hnutí Motoristé a „ultramotoristy“ Filipa Turka, možná by nebyl daleko od pravdy. Ovšem němečtí liberálové se pustili na půdu, na kterou si (zatím) netroufl ani Turek.

Výkonný výbor FDP se usnesl na programu Roadmap for the Future – A Policy for the Car (Plán budoucnosti – politika pro auto), který má být v přímém protikladu k „zeleným“ programům omezování automobilové dopravy.

Zřejmě nejkontroverznější částí tohoto plánu je návrh na bezplatná parkovací místa v centrech měst. Řidiči by za parkování v centru neplatili buď vůbec nic, nebo parkovací paušál podobný měsíční celoněmecké jízdence na veřejnou dopravu v hodnotě 49 eur (cca 1200 korun). Za drobný „parkovací“ poplatek by pak mohli parkovat na všech volných parkovacích místech v Německu, a to včetně městských center.

Samozřejmě každého musí napadnout, jak by se všichni automobilisté na volná parkovací místa vešli, kdyby parkování neregulovala cena parkovného. FDP tvrdí, že tento problém by vyřešily inteligentní naváděcí systémy „zelených vln“, informující řidiče, kde je volno a kam raději vůbec jezdit nemají. Umělá inteligence by údajně podobným způsobem pomohla vyřešit i dopravní zácpy.

Rodina na útěku: Strávil jsem týden v BMW M3 s praktickou karoserií a stylovou rakví na střeše

Auta pro život

Kontroverzní je ale i samotné zdůvodnění toho, proč by podle FDP měli mít řidiči v Německu nárok na to, aby v centrech měst a obcí parkovali zdarma. 

Němečtí liberálové jsou na rozdíl od jiných politiků přesvědčeni, že vylidňování center nezpůsobuje automobilismus, který vyhání chodce, ale naopak vyhánění aut. Pokud by podle nich dostali lidé možnost dojet autem do centra či za zábavou a nemuseli platit horentní sumy za parkovné, do vnitřních oblastí měst by se znovu vrátil život.

Plán FDP zároveň požaduje méně cyklistických stezek a pěších zón. Pokud mají být zřizovány další stezky a pěší zóny, pak to má být pouze s přímou účastí občanů a s přihlédnutím k ekonomickým zájmům sousedních podniků.

Dnes se mnohdy budují cyklostezky i na místech, kde nedávají vůbec smysl. S tím chtějí němečtí liberálové skoncovat.

Liberálové se staví i proti zákazu spalovacích motorů v EU od roku 2035 a jsou „rozhodně“ proti obecnému omezení rychlosti na německých dálnicích. „Pro bezpečnou a klimaticky šetrnou mobilitu nepotřebujeme omezení rychlosti, ale spíše neporušenou infrastrukturu a inteligentní řízení dopravy,“ píše se v usnesení výkonné rady FDP.

Vedle toho chce strana také umožnit jízdu s doprovodem řidičům už od 16 let, protože automobilová svoboda je podle FDP velmi důležitá, zejména ve venkovských oblastech a také pro propojení venkova s aglomeracemi. 

Aby němečtí liberálové dodali svému programu ten správný punc, požadují i větší státní podporu závodům formule 1 a daňové zvýhodnění pro firmy, které tyto závody podpoří. Motoristický sport je totiž podle FDP „turbodmychadlem pro inovace v automobilovém sektoru“.

Nastane doba zmenšování aut a domů? I v Česku už začíná chybět prostor pro další „bohatnutí“

Města pro lidi, nebo pro auta?

Program německých liberálů vzbudil v Německu velkou pozornost a také (celkem pochopitelně) velkou kritiku. FDP je dnes společně se sociálními demokraty a zelenými členem vládní koalice, přičemž oba její vládní partneři mají na rozvoj individuálního automobilismu úplně jiný názor.

S ostrou kritikou se však plán FDP nesetkal jen ze strany jiných politiků, ale i řady profesních svazů. Podle člena představenstva Bavorského svazu měst Bernda Buckenhofera se němečtí liberálové tímto plánem chtějí vrátit do šedesátých let minulého století. Úroveň automobilismu i jiné aspekty života ve městech se ale od té doby radikálně proměnily.

„Chceme města pro lidi. To je také důvod, proč volání po intravilánech měst, vyhovujících automobilistům, nám zní jako hudba z daleké minulosti. Městská centra by neměla sloužit jako parkoviště,“ míní jednatel Německé asociace měst Helmut Dedy.

Století aut končí, a je jedno, na jaký pohon jezdí. Náš ekonomický růst si musí najít jiný motor

Otázkou tedy zůstává, jaké voliče chce FDP svým programem oslovit a jak velký úspěch od své kampaně očekává. I nedávný volební úspěch Motoristů a Filipa Turka v Česku však ukazuje, že téma automobilismu může být pro mnohé řidiče chytlavé, ačkoliv sami nevěří, že jejich kandidát může v tomto ohledu něco významného změnit. Stačí, když mluví o autě jako o „prostředku svobody“. A tvrdě se vymezuje proti tomu, aby se „svoboda“ omezovala.

Poslední vývoj ve velkých evropských metropolích přitom dokazuje, že omezování automobilismu nesouvisí ani tak se svobodou jako s prostou logikou a nedostatkem prostoru pro stále větší počet aut. 

Osobní auta jsou navíc, jak ukazují průzkumy, stále větší a širší, což vyvolává také větší nároky na parkovací místa. A vedení měst (naposledy třeba Paříž) nevidí jiné řešení než vyšší zpoplatnění prostoru, který automobily pro pohyb a stání v centrech potřebují.

I když tak návrh FDP na bezplatné parkování uvnitř německých aglomerací nemá podle mnoha odborníků šanci na úspěch (ani starostové ho nepodporují), ještě to neznamená, že liberálům nemůže přinést politické body. K úspěchu u voličů někdy stačí místo reálného programu vyslovit nesplnitelné přání. A představa světa, v němž bude každý parkovat s autem úplně zadarmo a kdekoliv si zamane, je toho zářným příkladem.

Hranatá Karosa bývala plevelem autobusových nádraží. Čechy ale převezla do kapitalismu

Hybridní Toyota Prius je nejefektivnější auto na trhu. Jezdí stejně dobře, jako vypadá

Pozitivní retrovíkend v českém autokempu: Jak si užít rybniční klasiku placenou jen v hotovosti

sinfin.digital