Nastane doba zmenšování aut a domů? I v Česku už začíná chybět prostor pro další „bohatnutí“

KOMENTÁŘ MARKA KERLESE | Obyvatelé Paříže v referendu odsouhlasili záměr ztrojnásobit parkovné pro velká auta, zabírající svou rostoucí šířkou stále více veřejného prostoru. Jedná se o předzvěst zostřeného boje o prostor, který nás čeká nejen v případě aut, ale třeba i domů a bytů. Bez ohledu na takzvanou zelenou ideologii už prostě přestává být dostatek místa pro „bohatnutí“. A nadávání na zelené fanatiky nám tentokrát nepomůže.

Pokud by se dnešních 8 miliard lidí žijících na Zemi postavilo vedle sebe (4 lidé na m2), všichni bychom se vešli do čtverce o velikosti zhruba 64 krát 64 kilometrů. Celé lidstvo, včetně Číňanů, Indů, Rusů či Američanů by se tak ve stoje pohodlně vměstnalo na území o velikosti zhruba Zlínského kraje.

Podobná srovnání používají demografové k tomu, aby dokumentovali, jak malý je počet lidí v poměru k tomu, jak velkou plochu si ke svému životu na zeměkouli usurpují.

Ukazuje se totiž, že růst životní úrovně a touha po stále větším a větším luxusu jsou spojeny především s rozšiřováním osobního prostoru člověka, které z logických (a nikoliv ideologických důvodů) musí jednou narazit na konečné limity. A vlastně začíná narážet už dnes.

Důkazem může být nedávné referendum v Paříži, v němž si lidé odhlasovali trojnásobné zvýšení poplatků za parkování u větších a těžších vozidel (SUV). Parkovné pro tato vozidla by se měla zvýšit v centru v přepočtu až na 450 korun na hodinu. Jak přitom poukazuje CNBC, podobnou úpravu zvažuje i Londýn a další města.

Kdo bude chtít jet do centra SUV, připlatí si.

I když výsledek pařížského referenda pochopitelně vyvolal u některých kritiků teze o dalším vítězství nesmyslné, zelené ideologie, tentokrát jde možná o začátek širšího trendu, na který si budeme muset časem zvyknout. A to nejen v případě prostoru pro auta, ale i pro domy, byty či zábavu.

Nejde totiž o to, že by těm bohatším a movitějším chtěl někdo brát právo zabírat za své peníze (třeba formou vyšší daně na auta či domy) právo na větší životní prostor. 

Jde o to, že zvyšování životní úrovně dosáhlo takové meze, kdy už prostě není příliš prostoru k dalšímu bohatnutí. Už není „kam bohatnout“.

Blíží se revoluce v bydlení? Rodinný domek se zahrádkou je přežitek, říkají urbanisté

Boj o prostor

Jak ukazuje právě příklad aut, za všemi slovy o ekonomickém růstu a lepší životní úrovni se neskrývá nic jiného než rozšiřování životního prostoru pro člověka. I když to určitě neplatí obecně, řada lidí se může cítit tím bohatší, čím větší prostor svým životem zabírá. A tomu odpovídá i životní styl.

Příkladem mohou být jak auta, tak byty. Od sametové revoluce v Česku navzdory takzvané bytové krizi neustále stoupá velikost prostoru využívaného k bydlení. A to i přesto, že celkový počet obyvatel se zvýšil jen mírně. 

Zatímco v roce 2011 připadala podle Českého statistického úřadu na jednoho člověka v České republice v obydlených domech a bytech průměrná plocha o velikosti 31 m2, v roce 2021 už to bylo 38 m2. 

Markantní nárůst je patrný zejména u rodinných domů. Průměrná plocha na jednoho obyvatele se zvýšila od roku 2011 do roku 2021 z 35,2 m2 na 44 m2, tedy o celou čtvrtinu. V každém pátém domě v Česku žije pouze jeden člověk. A podobné je i s rozšiřováním prostoru k přepravě.

České „rodinné domy“ ztrácejí svůj význam. V každém pátém žije už jen jeden člověk

Moje auto, můj hrad

Podle lednové studie organizace Transport and Environment (T&E) se auta v Evropě každý rok rozšiřují o jeden centimetr. A tento trend bude údajně pokračovat.

Přibližně polovina prodaných nových vozů je již v mnoha zemích příliš široká na minimální parkovací místo na ulici. Průměrná šířka nových aut se v první polovině roku 2023 dostala na 180,3 cm, oproti 177,8 cm v roce 2018.

T&E uvedla, že pokud nebude revidován limit šířky pro automobily v EU a města nezavedou vyšší poplatky za parkování, budou se velká SUV a pick-upy nadále rozšiřovat až na limit určený pro nákladní automobily.

A to znamená další zabírání nedostatkového prostoru, o který se musí ve městech dělit SUV s jinými auty, chodci i cyklisty.

Rostoucí obliba větších vozů přitom podle odborníků souvisí nejen s bohatnutím společnosti, ale i s pocitem mnoha lidí, že se ve větších, těžkých vozech cítí bezpečněji.

Organizace uvádí, že mezi 100 nejprodávanějšími modely aut v roce 2023 bylo 52 % prodaných vozidel příliš širokých pro minimální specifikované parkovací místo na ulici (180 cm) ve velkých městech jako Londýn, Paříž či Řím. Auta se přitom nejen rozšiřují, ale i zvyšují.

„Pokud nebudeme jednat hned, stále větší a větší auta budou lidem odebírat stále více našeho vzácného veřejného prostoru – to není ta čistší, světlejší a zelenější budoucnost, kterou si lidé přejí,“ řekla před pařížským referendem Barbara Stollová, ředitelka organizace Clean Cities Campaign.

Nenasazujme starým autům psí hlavu. Jsou ekologičtější než nové

Rekonstrukce místo výstavby

Opět se nedá s čistým svědomím říci, že by deklarovaná snaha zvýšit poplatky za parkování SUV byla bojem zelených fanatiků proti pokroku. 

Nejde totiž už o to, že by se jednalo o boj proti těm, kdo si mohou dovolit velké auto. Prostoru začíná být takový nedostatek, že o něj bojují bohatí s bohatými, chudí s chudými, záleží na konkrétních „prostorových“ potřebách a zájmech konkrétního člověka, nikoliv na jeho finančních možnostech.

Příkladem může být i druhý zásadní důsledek zvyšování životní úrovně, tedy rozšiřování plochy, kterou lidé dnes potřebují k bydlení. 

Někteří architekti docházejí k závěru, že rodinnou zástavbu, která je snem mnoha lidí, už prostě nelze dál výrazně rozšiřovat. A musí dostat přednost rekonstrukce a úpravy toho, co už jednou postaveno bylo.

Představa o tom, že stále větší počet lidí bude bydlet v nových rodinných domech, jezdit ve stále větších autech a cestovat s nimi po stále širší silniční síti, je utopická.

Důvod je stejný jako u rozšiřování prostoru pro auta a v autech. Aby se někomu dostalo většího prostoru pro bydlení, musí se jinému ubrat. 

Představa o tom, že stále větší počet lidí bude bydlet v nových rodinných domech, jezdit ve stále větších autech a cestovat s nimi po stále širší silniční síti, je utopická.

Důkazem jsou současné spory lidí, kteří už „postaveno“ mají a brání se tomu, aby jejich těžce vydobyté prostředí domku se zahrádkou narušovala v okolí nová výstavba nebo dálnice.

„Dnes se zdá některý lidem pozemek o velikosti 700 metrů čtverečních jako malý. Za pár let ale půjde o luxus, někdo bude mít na stavbu k dispozici polovinu,“ řekl INFO.CZ českobudějovický architekt Filip Dubský. 

Ať už se nám to líbí nebo ne, podobný vývoj směrem ke zmenšování životního prostoru lze zřejmě očekávat i u aut a dalších vymožeností, náročných na prostor. 

Takzvaní zelení fanatici a jejich ideologie s tím tentokrát nemají nic společného. Jde o prostou logiku a fakt, že životní prostor člověka nelze rozšiřovat donekonečna.

Chorvatské moře never more: Reportér Info.cz na vlastní kůži v jadranské prázdninové depresi

Hranatá Karosa bývala plevelem autobusových nádraží. Čechy ale převezla do kapitalismu

Začátek konce „českého fetiše“: Žít v nájmu bude nový normál, nejen kvůli nedostupnosti bydlení

sinfin.digital