KOMENTÁŘ VOJTĚCHA KRISTENA | Pro Správu železnic (SŽ) je nasazení jednotného celoevropského zabezpečovacího systému železnic (ETCS) naprostou prioritou. Dokazuje to i výběrové řízení pro trať z Kralup nad Vltavou k Německu za více než 12 miliard, v němž se o zakázku ucházely AŽD Praha, německý Siemens a největší výrobce systémů ETCS, francouzská společnost Alstom. Obří zakázka mohla pomoci rozbít faktický monopol AŽD, která byla doposud jediným dodavatelem ETCS u nás. Jenže SŽ si v zadávací dokumentaci připravila možnost k vyloučení kteréhokoli uchazeče a v důsledku francouzskou firmu vyřadila kvůli nejasnému hodnocení referencí.
Zavedení evropského systému železniční dopravy ETCS je jednou z priorit SŽ pro zajištění bezpečné a efektivní dopravy na českých železnicích.
V březnu loňského roku vypsala SŽ výběrové řízení na zajištění ETCS systému pro trať z Kralup nad Vltavou k Německu za 12,3 miliardy korun. Po dlouhé době se tak do výběrového řízení mimo místní AŽD přihlásil francouzský Alstom nebo německý Siemens.
V Česku je traťový systém ETCS instalován pouze firmou AŽD, která si v podstatě na traťové zabezpečení vytvořila monopol. Správa železnic totiž v minulosti rozdělovala zakázky na ETCS na tak malé části, že pro zahraniční firmy nemělo ekonomický smysl se o jakoukoliv z vypsaných zakázek ucházet.
Tendr na železniční koridor z Kralup nad Vltavou až k Německu tak byla jedinečná příležitost k vytvoření konkurenčního prostředí. Ovšem SŽ vyřadila Alstom před vyhodnocením tendru kvůli údajnému nesplnění podmínek referencí.
„Správa železnic může potvrdit, že v zadávacím řízení podali žádost o účast celkem tři účastníci. K dalším podrobnostem se nemůžeme vyjádřit, dokud nebude zadávací řízení skončeno,“ uvedla mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová pro server zdopravy.cz.
„S rozhodnutím Správy železnic nesouhlasíme a proti vyloučení jsme podali námitku,“ uvedl na dotazy redakce Dan Kurucz, generální ředitel Alstom pro Českou republiku. Správa železnic vyloučila francouzský Alstom z důvodu údajného nesplnění zadávacích podmínek.
Redakce prošla celou zadávací dokumentaci, kterou má k dispozici, a identifikovala i nejasné zadávací podmínky. Jednalo se například o nejasná kritéria pro vyhodnocení referencí. Může se tak zdát, že si SŽ vytvořila zadní vrátka, aby mohla vyloučit kteréhokoliv uchazeče.
Tento postup ale Úřad pro hospodářskou soutěž dříve kritizoval a rozhodl, že zadavatel musí být v zadávací dokumentaci přesný a konkrétní, neurčitost podmínek nesmí jít na úkor uchazeče o zakázku.
„Veškeré kvalifikační požadavky jsme jasně prokázali v dostatečném rozsahu a dle mezinárodně uznávaných standardů,“ uvedl Kurucz.
Redakce prostudovala oznámení o vyloučení, pod kterým je podepsaný náměstek generálního ředitele pro modernizaci dráhy Mojmír Nejezchleba. V oznámení SŽ uvádí, že „neuznává referenční projekt ze sousedního Polska“. To je ale v rozporu se zadávacími podmínkami, kde je uvedeno, že SŽ uznává reference se srovnatelným věcným rozsahem.
Opět se dostáváme k velice nejasné specifikaci podmínek. Správa železnic uvedla, že referenci neuznává z důvodu rozdílné legislativy v ČR a Polsku. V tomto případě by v zadávací dokumentaci mohlo být rovnou uvedeno, že budou akceptovány pouze reference z České republiky. Ty by mohla poskytnout ale jenom firma AŽD, a tudíž by již nešlo o otevřený a férový tendr.
V zadávací dokumentaci SŽ také požaduje referenci na dodání silnoproudých zařízení, která má přesáhnout danou hodnotu bez další specifikace. Přesto SŽ v rozhodnutí o vyloučení uvedla, že referenci neuznává kvůli tomu, že částka neměla být kombinovaná za silnoproudý systém a za jeho dálkovou řídící techniku, jelikož nepovažuje automaticky celý řídící systém za nedílnou součást silnoproudého systému.
Sama SŽ ovšem v zadávací dokumentaci řadí dálkovou řídící techniku pod silnoproudá zařízení. Opět jde tedy o přímý rozpor s požadavky zadávací dokumentace.
SŽ se v oznámení navíc vůbec nezmínila o doplňující referenci Alstomu na další zahraniční projekt ve Francii, který násobně převyšoval finanční hodnotu referencí na silnoproud. Je tak možné, že SŽ hledá hranici svých požadavků až při komunikaci s dodavatelem.
Čas rozbití monopolu AŽD a tvorba konkurenčního prostředí tak bude záviset na vypořádání námitek uchazeče, případně na rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), v nejzazším případě o postupu SŽ bude rozhodovat soud.
Otázky také vyvolává tendr na výstavbu ETCS z Českých Velenic přes České Budějovice do Horního Dvořiště.
Správa železnic v tomto případě neposkytla součinnost a účastníkům výběrového řízení podle našich informací nedodala technické specifikace stávajícího zabezpečovacího zařízení, na která se měl nový systém napojit. Jedná se přitom o zásadní informace, které mají zajistit, že současný i nový systém spolu budou vzájemně komunikovat. Pro vypracování nabídky je pro uchazeče zcela klíčové, aby tyto informace měl pro správné nacenění.
Přístup Správy železnic je přinejmenším zarážející vzhledem k tomu, že se jedná o systém, který má zajistit plynulý a bezpečný provoz na českých železnicích. S ohledem na nesoučinnost zadavatele tak byla společnost AŽD opět jediným účastníkem a veřejnou zakázku tak logicky získala.
Nicméně se zcela jasně ukazuje, že i potenciální přítomnost dalšího účastníka ve výběrovém řízení má významný vliv na výslednou cenu zakázky. AŽD podala nabídku s cenou výrazně nižší než v případě předchozích výběrových řízení, a tedy i nižší, než byla zadavatelem stanovená předpokládaná hodnota dané zakázky.