Nejasné zadávací podmínky tendru Správy železnic umožnily snadné vyřazení uchazeče

KOMENTÁŘ VOJTĚCHA KRISTENA | Pro Správu železnic (SŽ) je nasazení jednotného celoevropského zabezpečovacího systému železnic (ETCS) naprostou prioritou. Dokazuje to i výběrové řízení pro trať z Kralup nad Vltavou k Německu za více než 12 miliard, v němž se o zakázku ucházely AŽD Praha, německý Siemens a největší výrobce systémů ETCS, francouzská společnost Alstom. Obří zakázka mohla pomoci rozbít faktický monopol AŽD, která byla doposud jediným dodavatelem ETCS u nás. Jenže SŽ si v zadávací dokumentaci připravila možnost k vyloučení kteréhokoli uchazeče a v důsledku francouzskou firmu vyřadila kvůli nejasnému hodnocení referencí.

Zavedení evropského systému železniční dopravy ETCS je jednou z priorit SŽ pro zajištění bezpečné a efektivní dopravy na českých železnicích. 

V březnu loňského roku vypsala SŽ výběrové řízení na zajištění ETCS systému pro trať z Kralup nad Vltavou k Německu za 12,3 miliardy korun. Po dlouhé době se tak do výběrového řízení mimo místní AŽD přihlásil francouzský Alstom nebo německý Siemens. 

V Česku je traťový systém ETCS instalován pouze firmou AŽD, která si v podstatě na traťové zabezpečení vytvořila monopol. Správa železnic totiž v minulosti rozdělovala zakázky na ETCS na tak malé části, že pro zahraniční firmy nemělo ekonomický smysl se o jakoukoliv z vypsaných zakázek ucházet. 

Tendr na železniční koridor z Kralup nad Vltavou až k Německu tak byla jedinečná příležitost k vytvoření konkurenčního prostředí. Ovšem SŽ vyřadila Alstom před vyhodnocením tendru kvůli údajnému nesplnění podmínek referencí.  

„Správa železnic může potvrdit, že v zadávacím řízení podali žádost o účast celkem tři účastníci. K dalším podrobnostem se nemůžeme vyjádřit, dokud nebude zadávací řízení skončeno,“ uvedla mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová pro server zdopravy.cz

Cesta vlakem do Curychu aneb Jak si České dráhy dělají ostudu doma i v zahraničí

„S rozhodnutím Správy železnic nesouhlasíme a proti vyloučení jsme podali námitku,“ uvedl na dotazy redakce Dan Kurucz, generální ředitel Alstom pro Českou republiku. Správa železnic vyloučila francouzský Alstom z důvodu údajného nesplnění zadávacích podmínek. 

Redakce prošla celou zadávací dokumentaci, kterou má k dispozici, a identifikovala i nejasné zadávací podmínky. Jednalo se například o nejasná kritéria pro vyhodnocení referencí. Může se tak zdát, že si SŽ vytvořila zadní vrátka, aby mohla vyloučit kteréhokoliv uchazeče.

Tento postup ale Úřad pro hospodářskou soutěž dříve kritizoval a rozhodl, že zadavatel musí být v zadávací dokumentaci přesný a konkrétní, neurčitost podmínek nesmí jít na úkor uchazeče o zakázku.

„Veškeré kvalifikační požadavky jsme jasně prokázali v dostatečném rozsahu a dle mezinárodně uznávaných standardů,“ uvedl Kurucz. 

Redakce prostudovala oznámení o vyloučení, pod kterým je podepsaný náměstek generálního ředitele pro modernizaci dráhy Mojmír Nejezchleba. V oznámení SŽ uvádí, že „neuznává referenční projekt ze sousedního Polska“. To je ale v rozporu se zadávacími podmínkami, kde je uvedeno, že SŽ uznává reference se srovnatelným věcným rozsahem. 

Opět se dostáváme k velice nejasné specifikaci podmínek. Správa železnic uvedla, že referenci neuznává z důvodu rozdílné legislativy v ČR a Polsku. V tomto případě by v zadávací dokumentaci mohlo být rovnou uvedeno, že budou akceptovány pouze reference z České republiky. Ty by mohla poskytnout ale jenom firma AŽD, a tudíž by již nešlo o otevřený a férový tendr.

Máme za sebou extrémně složité období, společnost čeká pozitivní změny. A ty přijdou, ujišťuje Kupka z ODS

V zadávací dokumentaci SŽ také požaduje referenci na dodání silnoproudých zařízení, která má přesáhnout danou hodnotu bez další specifikace. Přesto SŽ v rozhodnutí o vyloučení uvedla, že referenci neuznává kvůli tomu, že částka neměla být kombinovaná za silnoproudý systém a za jeho dálkovou řídící techniku, jelikož nepovažuje automaticky celý řídící systém za nedílnou součást silnoproudého systému.

Sama SŽ ovšem v zadávací dokumentaci řadí dálkovou řídící techniku pod silnoproudá zařízení. Opět jde tedy o přímý rozpor s požadavky zadávací dokumentace. 

SŽ se v oznámení navíc vůbec nezmínila o doplňující referenci Alstomu na další zahraniční projekt ve Francii, který násobně převyšoval finanční hodnotu referencí na silnoproud. Je tak možné, že SŽ hledá hranici svých požadavků až při komunikaci s dodavatelem. 

Čas rozbití monopolu AŽD a tvorba konkurenčního prostředí tak bude záviset na vypořádání námitek uchazeče, případně na rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), v nejzazším případě o postupu SŽ bude rozhodovat soud.

Příliš mnoho chovných, příliš málo tažných. Proč čím dál víc lidí vytváří čím dál menší hodnotu?

Otázky také vyvolává tendr na výstavbu ETCS z Českých Velenic přes České Budějovice do Horního Dvořiště.

Správa železnic v tomto případě neposkytla součinnost a účastníkům výběrového řízení podle našich informací nedodala technické specifikace stávajícího zabezpečovacího zařízení, na která se měl nový systém napojit. Jedná se přitom o zásadní informace, které mají zajistit, že současný i nový systém spolu budou vzájemně komunikovat. Pro vypracování nabídky je pro uchazeče zcela klíčové, aby tyto informace měl pro správné nacenění. 

Přístup Správy železnic je přinejmenším zarážející vzhledem k tomu, že se jedná o systém, který má zajistit plynulý a bezpečný provoz na českých železnicích. S ohledem na nesoučinnost zadavatele tak byla společnost AŽD opět jediným účastníkem a veřejnou zakázku tak logicky získala. 

Nicméně se zcela jasně ukazuje, že i potenciální přítomnost dalšího účastníka ve výběrovém řízení má významný vliv na výslednou cenu zakázky. AŽD podala nabídku s cenou výrazně nižší než v případě předchozích výběrových řízení, a tedy i nižší, než byla zadavatelem stanovená předpokládaná hodnota dané zakázky.

O šišlajícím Trumpovi a submisivním Muskovi: Jak probíhal „rozhovor století“

Zlámalová vysvětluje: Máme se bát zdražení benzinu kvůli emisním povolenkám?

Paradox na Lipně: Ekologický spolek bojuje podle místních starostů proti čistírnám odpadních vod

sinfin.digital