Až neuvěřitelné štěstí doprovázelo zřícení části mostu Carolabrücke v Drážďanech. Při pádu části mostní konstrukce těsně nad ránem mohly zemřít až stovky lidí, protože po téhle frekventované spojnici vede vedle stezky pro pěší i cyklisty také tramvajová trať – v osudný okamžik kolapsu byl most liduprázdný. Trosky zhrouceného mostního tělesa se však z Labe nepodaří odstranit ze dne na den, a Dráždany tak teď s napětím sledují aktuální předpovědi počasí kvůli očekávanému zvýšení hladiny řeky v důsledku intenzivních dešťů. Železobetonová konstrukce v říčním korytu totiž představuje „neprůchodný špunt“.
Řada německých médií píše v souvislosti se zřícením drážďanského mostu o tom, že nulový počet obětí této nehody je vlastně zázrak. „Drážďany jen o vlásek unikly katastrofě,“ napsal například deník Bild.
Kdyby se totiž část mostní mostní konstrukce na této frekventované spojnici propadla o trochu dříve nebo naopak později, bez obětí na životech by se to zřejmě neobešlo.
Poslední tramvaj přejela přes most dnes ve 2:50 ráno, 9 minut poté se koleje ocitly ve vodě. Část konstrukce z předpjatého betonu v délce zhruba 100 metrů se totiž zřítila. Jednalo se úsek mostu, sloužící k tramvajové dopravě a také jako stezka pro pěší a cyklisty.
Podle německých médií není ale nebezpečí ještě zdaleka zažehnáno. Proto byla oblast kolem mostu uzavřena. Hrozí totiž zřícení dalších částí mostní konstrukce.
Otázkou zůstává, jak se vůbec mohla část důležité dopravní spojnice přes Labe zřítit. Někteří drážďanští radní i odborníci tvrdí, že zřícení bylo nepředvídatelné. „Nedalo se předvídat, že stav bude tak špatný, že se most zřítí,“ řekl deníku Bild Holger Kalbe, který na drážďanském magistrátu vede oddělení správy mostů.
Carolabrücke měl být postupně rekonstruován, přičemž rekonstrukce měla začít na začátku příštího roku. Do té doby měla mostní konstrukce bez velkých problémů vydržet. V roce 2021 dostal most od statiků známku „3“, to znamená, že „stav je neuspokojivý, ale bezpečný“. Na základě této zprávy byl proto také vypracován plán rekonstrukce.
Příčina zřícení mostu zůstává neznámá. Už dnes je ale předmětem mnoha spekulací o možná nekvalitní práci těch, kteří posuzovali stav konstrukce. „Nechci mluvit o selhání. Zřícení je ale velmi překvapivé u mostu, který je tak pečlivě kontrolován a je známo, že je poškozený. To vyvolává určité otázky,“ řekl Bildu Tilo Wirtz (57), kvalifikovaný stavební inženýr a bývalý městský radní.
Bez ohledu na příčiny kolapsu mají ale odborníci velké obavy z toho, co může zřícená konstrukce způsobit při očekávaném vzestupu hladiny Labe. V Německu se kvůli předpovědi silných dešťů očekává až tisíciletá povodeň, přičemž zřícený most by mohl značně ovlivnit její průběh a rozlití vody do města. A to nejen za současného stavu, ale i při předpokládaném zřícení dalších částí mostu do Labe.
Původní Carolabrücke byl postaven už v roce 1895. Na konci druhé světové války byl ale značně poničen (ostatně jako většina Drážďan).
Proto byly v roce 1967 zahájeny práce na stavbě nového mostu z předpjatého betonu s pouze jedním pilířem. Stavba byla dokončena v roce 1971. Most je čtyřproudový se samostatným tramvajovým provozem a stezkou pro pěší a cyklisty. Právě ta část, po níž jezdí tramvaje a cyklisté, se v délce 100 metrů zřítila do Labe.
🔥🗞️ Přidejte si INFO.CZ do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Díky.