Podezřelé zakázky ve Středočeském kraji: Kvůli výběru dopravce už padlo trestní oznámení

Výběr nových dopravců autobusových linek ve Středočeském kraji vyvolává závažné pochybnosti. Kraj sice většinu spojů, jejichž dopravní obsluhu chce zajistit, dokázal v minulých letech vysoutěžit. Některé trasy však zadal napřímo – a jak se ukazuje, potenciálně v rozporu se zákonem. Získaly je účelově založené firmy, upozorňuje novinář Vít Macháček, který už v této souvislosti podal trestní oznámení. 

Vedení Středočeského kraje v minulých letech skrze IDSK soutěžilo nové provozovatele u příměstských autobusových linek. Většinu tras dokázalo standardně vysoutěžit, přesto se u některých linek našly výjimky, kdy provozovatel nevzešel z tendru, ale kontrakt získal napřímo. 

„U malých, regionálních dopravců zadávání napřímo dává smysl,“ vysvětluje ve své reportáži Vít Macháček, novinář, který stojí za projektem Metrobus. „Právě oni totiž nejsou schopni účasti ve velkých soutěžích, protože nemají desítky vozidel, navzdory tomu však jsou schopni zajistit levně, efektivně a spolehlivě dopravu přímo v oblastech jejich působnosti.“ 

Ovšem ne každý malý a střední dopravce, který získal zakázku na provozování příměstské linky, je skutečně „malý“. Problém se týká, popisuje Macháček, firem AD Střední Čechy a Ekoservis Transpeed, které získají od kraje kontrakt za desítky milionů korun na provozování linek 375 a 377. Malé jsou však jenom „papírově“. 

Obě firmy jsou podle informací v obchodním rejstříku majetkově a personálně propojené s jedním z největších středočeských dopravců, ČSAD Střední Čechy. „Ta majetková či personální propojení s ČSAD Střední Čechy jsou zřejmá,“ míní Macháček. 

Podle novináře je zjevné, že se jedná o firmy založené právě za účelem toho, aby mohly dosáhnout na přímo zadávané zakázky pro malé a střední dopravce, které by „mateřská firma“, tedy ČSAD Střední Čechy, neměla šanci takto získat.

Nejde o spekulaci. Tuto informaci již dříve potvrdil ředitel ROPIDu Petr Tomčík, který doslova uvedl, že „společnost byla vytvořena proto, že původní dopravce ČSAD Střední Čechy nesplňuje podmínky pro přidělení přímému zadání malému dopravci do 23 autobusy“.

Další „přepálená“ implementace evropské směrnice. Byrokratické, drahé a náročné, zní z Hospodářské komory

Člen Pirátů Ondřej Kališ jej pak vyzval, aby v případě, že má pochybnosti o dodržování práva, „podal trestní oznámení“. Právě to se nyní stalo: Kališ společně s Macháčkem podávají trestní oznámení v souvislosti s přímým zadáním dvou autobusových linek ve Středočeském kraji.

Kraj se k celé situaci ústy radního pro dopravu Petra Boreckého (STAN) staví rezervovaně. Borecký pro Metrobus uvedl, že „přímé zadání těmto podnikům snižuje cenu dopravního výkonu oproti dopravcům, kteří by byli nuceni pořizovat na relativně krátkou a obtížně specifikovatelnou dobu nový vozový park.“ 

Právo dané evropskými nařízeními však mluví jasně: přímé zadání vybraným dopravcům je možné, musí však splňovat vybrané parametry. A to se ve Středočeském kraji podle všeho neděje.

Jak nás byrokrati alibismem připravují o miliardy. Konkrétní příběh se jmény a adresami

Až deset miliard. Onsemi může za investici v Rožnově získat od státu rekordní pobídku

sinfin.digital