Zrádci na Primě: Show, od které si televize slibovala velký comeback, čelí propadu sledovanosti

KOMENTÁŘ VOJTĚCHA KRISTENA | Reality show Zrádci měla být ráznou odpovědí Primy na spanilou jízdu konkurence (Survivor, Love Island) v tomto žánru. Jenže už po dvou dílech je zřejmé, že se v televizi nejspíše přepočítali. První díl totiž ve sledovanosti v lineáru dosáhnul jen na necelých 600 tisíc diváků, druhý stěží přelezl 400 tisíc. Bude vedení stanice situaci opět hasit přesunem programu mimo prime time?

Prima v případě Zrádců udělala řadu věcí správně, ale přesto se diváci v lineárním vysílání od nové reality show odvracejí. První díl se sledovaností 579 tisíc diváků totiž deklasovala konkurenční repríza (!) Policie Modrava, jež získala 1,2 milionu sledujících, druhá epizoda získala při stěží dvojciferném share jen 422 tisíc diváků. Pokud to tímto tempem půjde dál, nebude pátý díl u obrazovek sledovat už vůbec nikdo. 

Je to přitom paradox: Prima totiž dokázala zacílit – byť se zpožděním – na žánr, který se veze na vlně divácké popularity. Zatímco před covidem šlo o seriály ze zdravotnického prostředí a nekonečné rodinně-pohodové seriály, dnes jsou to detektivky a reality show. 

I při výběru konkrétní show Prima rovněž trefila do černého – byť cynik by stanici mohl podezírat, že si Prima Zrádce vybrala hlavně proto, že jí ze seriálu Eliška a Damián zbyla spousta barokních kostýmů pro moderátora Vojtu Kotka.

Ale teď vážně: Zrádci (The Traitors) nedávno získali cenu Emmy za nejlepší pořad ve svém žánru a show jak na papíře, tak v americké či britské mutaci vypadá zkrátka skvěle.

Kdo neví, o co jde, nejvíce se to blíží hře Městečko Palermo usíná – televize přivezla dva tucty soutěžících na Křivoklát, kde „věrní“ hráči musejí odhalit tři „zrádce“ dříve, než ti je „pozabíjí“. Kdo přežije, rozdělí si zlatý poklad.

Prima si nasazení show, jak je jejím zvykem, pojistila masivní marketingovou kampaní i výrazným product placementem. Diváky tak do očí pravidelně bije všudypřítomná Mattonka či flotila vozů značky Ford a nelze se ubránit dojmu, že to jsou právě tyto brandy, kdo jsou skutečným vítězem celého projektu. Ale zpátky k show.

Televize nejen že se trefila v žánru i konkrétním pořadu, ale v programovém oddělení šli nyní štěstí naproti i angažováním výborného režiséra Markuse Kruga. 

Ten má sice za opaskem projekty jako One Man Show s Kazmou, Praha vs. Prachy s Jankem Rubešem nebo reklamní film pro Red Bull. Ovšem i sebelepší režisér je jen tak dobrý, jak mu korporátní prostředí a budget televize dovolí.

„Lidi čekali Marii Terezii a dostali ‚přiblblou pohádku‘ pro dospělé,“ připustil šéf Primy. Marek Singer rekapituloval, co zlomilo Elišce s Damiánem vaz

A faktem je, že v prime-time lineáru show zkrátka nefunguje a jak Nova, tak Česká televize si ji mažou na chleba. 

Důvod je v zásadě trojí: Zaprvé, pořad je rozvláčný a plný hluchých míst. Soutěžní mezihry, kdy věrní i zrádci společně plní úkoly, aby získali své do banku vítězné zlato, jsou v zásadě primitivní a nijak nesouvisejí s tématem i atmosférou celé show. A v porovnání třeba se Survivorem jsou tyto mezihry v zásadě o dvě úrovně níže.

Za druhé: reality show stojí a padá na kvalitě castingu – a ten se Primě zkrátka příliš nepovedl. Televize totiž do soutěže „namixovala“ jak „lidi z davu“, tak celebrity a influencery. 

Cíl je zřejmý: známější tváře mají k obrazovkám přitáhnout své vlastní fanoušky a zvýšit dosah soutěže přes sociální sítě. Jenže ve skutečnosti dobrou reality show nedělají celebrity a influenceři zvyklí na pozornost, záběry kamer a sledujících, ale právě běžní lidé z davu. To je faktor X, který dodává reality show její autentičnost.

Zrádci mají skvělé papírové parametry, ale na obrazovce nefungují.

I to je důvod, proč si lidé mnohem spíše než jména celebrit, jež různými reality show prošly, vybaví jména jako Vladko Dobrovodský, Shrek nebo Aneta Langerová.

A do třetice: nic proti Vojtovi Kotkovi, je to skvělý herec. Ale role hradního pána mu strašlivě nesedí. Snad je to jeho věkem, snad tím, že do pozice mírně sociopatického hradního pána by se mnohem lépe hodil někdo, jako byl charismatický moderátor v podání Vladimíra Čecha. V každém případě Kotkovo umělé přehrávání a snaha o dramatičnost v důsledku působí křečovitě.

Zrádci mají skvělé papírové parametry, jenže po dvou v lineáru odvysílaných dílech je zřejmé, že na obrazovce nefungují – a pokud bych si měl vsadit, třetí díl se svým share už do dvojciferného teritoria nepodívá. 

Bude tak zajímavé sledovat, zda Prima opět sáhne po svém defenzivním gestu a pořad stáhne z nedělního prime-time do některého „vhodnějšího“ časového slotu. Ostatně, s tímto krokem má v posledních letech až příliš mnoho zkušeností.

🔥🗞️ Přidejte si INFO.CZ do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Díky.

Komerční televize vytáhly na lov podzimního diváka, Prima do prime-time oprašuje 40 let starý seriál

Rakousko po volbách rozděluje kauza „sťaté Panny Marie při porodu Ježíše“

DaVinci Resolve: Návod, jak se naučit stříhat video. Profesionální nástroj zdarma

sinfin.digital