Rakousko po volbách rozděluje kauza „sťaté Panny Marie při porodu Ježíše“

V rakouském Linci uřízli vandalové hlavu soše, zobrazující údajně vůbec poprvé v historii Pannu Marii v porodních bolestech. Politici se nyní hádají o to, zda by měl stát poničenou sochu odkoupit, nebo odstranit.

Panna Marie, matka Ježíše Krista, je v katolickém náboženském učení symbolem čistoty a lásky, umocněném tezí o neposkvrněném početí Božího syna. Tyrolská umělkyně Esther Straußová se ale rozhodla umělecky zobrazit více lidskou stránku Ježíšova zrození.

Pro potřeby výstavy ke stoletému výročí lineckého svatostánku s příznačným jménem „katedrála neposkvrněného početí Panny Marie“ vystavila na začátku léta se souhlasem církve přímo v katedrále rodící Pannu Marii. A měl to být, jak autorka sama uvádí, feministický pohled na to, jak přišel Ježíš na svět.

Socha zobrazuje Ježíšovu matku sedící na skále s roztaženýma nohama, s odhaleným břichem a s hlavou zakloněnou dozadu, tedy přímo při porodu svého syna. Netrvalo ale dlouho (výstava začala v červnu) a na sochu zaútočili vandalové, kteří rodící Panně Marii uřízli hlavu. 

A nechtěně tak spustili lavinu politické a celospolečenské diskuse, která již dosahuje nevídaných rozměrů a rychle se šíří i do zahraničí.

Další na mapě: Rakousko. Národovci sílí v době, kdy by se Evropa měla sjednocovat

Část diskutujících totiž od začátku vidí v zobrazení rodící Panny Marii zbytečnou provokaci, jejímž cílem je útok na náboženské cítění lidí, považujících Pannu Marii za symbol čistoty. Jiní ale argumentují tím, že naturalistické zobrazení Ježíšova porodu naopak posiluje obraz ženy, podstupující bolesti, aby mohl vzniknout nový život.

„Maria nikdy nebyla v dějinách umění takto zobrazena,“ řekla deníku pro OÖ Nachrichten historička umění Martina Gelsinger, která je kurátorkou celé výstavy, nazvané „Umělecké pozice ke Svaté rodině“. Podle Gelsingerové neměla skulptura nikoho provokovat, ale poukázat více na „ženský problém a feministický postoj“ k náboženské tématice.

„Kdokoli odstranil hlavu sochy, jednal velmi brutálně. Pro mě je toto násilí výrazem toho, že stále existují lidé, kteří zpochybňují práva žen na vlastní tělo. Musíme tomu čelit velmi rozhodně,“ říká autorka sochy Esther Straußová. Zastánci díla píší v diskusích, že tento vandalský čin je popřením od nepaměti se odehrávající skutečnosti, tedy narození člověka. Marie byla podle nich lidská bytost z masa a kostí a cílem tohoto uměleckého zobrazení bylo poukázat na její sílu.

Porušení tabu?

Naproti tomu ale socha vzbudila silné negativní reakce – internetovou petici za její odstranění podepsalo v Rakousku do této chvíle na osm tisíc lidí. „Prosím, okamžitě zastavte vědomé porušování tabu a urážku náboženského cítění věřících prostřednictvím feministicko-pohanské plastiky,“ píše se v doprovodném textu pod peticí.

Linecká lidovecká radní pro kulturu navrhuje odkoupení sochy a její trvalé umístění v městském muzeu jako „svědectví doby“.

Policie už také vypátrala, kdo mohl sochu poškodit, a obvinila z vandalismu dva muže ve věku 73 a 31 let. A k činu (se zatím bez důkazů) přihlásila rakouská skupina Catholic Resistance (Katolický odpor). Socha je podle ní rouhavá a poškozuje Mariinu pověst: „Tak jako pro nás Matka Boží dělá vše v lásce, musíme i my bez váhání udělat vše pro ni. To začíná modlitbami a končí, je-li to nutné, našimi životy,“ napsal údajný pachatel vandalského činu.

Ani někteří teologové ale tak tvrdou kritiku nedokáží pochopit. „Z teologického hlediska je dílo silným vyznáním Boží inkarnace. Dějiny spásy nezačínají Ježíšem, ale Zvěstováním a stávají se ‚jasnými‘ ve chvíli, kdy se rodí nový život,“ napsala Martina Reschová, teoložka na Katolické univerzitě v Linci.

Dnes už je socha bez hlavy (nepočítáme-li tu, která je zčásti vidět „dole“)

Koupit, nebo nekoupit?

Vzrušená debata se rychle přenesla i na politickou scénu a bylo umocněna tím, že v Rakousku právě skončily parlamentní volby a začíná povolební vyjednávání. Kauza „sťaté Panny Marie při porodu“ je pro politiky vítanou příležitostí, aby vyjádřili, jak vážně na jednu stranu podporují svobodu slova a na druhé zajišťují svobodu náboženského vyznání.

Linecká lidovecká radní pro kulturu Doris Langová-Mayerhoferová navrhla, aby sochu odkoupilo město jako určité „svědectví doby“. A vystavilo ji trvale v lineckém městském muzeu. „Mimo jiné jde také o vypořádání se s rolí žen v církvi,“ říká Langová-Mayerhoferová.

Nákup sochy podpořili i Zelení. „Nesmíme dovolit, abychom žili ve společnosti, ve které je představa ženy se sťatou hlavou tolerována více než pohled na rodící ženu,“ řekla bývalá kandidátka Zelených na lineckou primátorku Eva Schobesbergerová.

Naopak zástupci ultrapravicové strany Svobodných (FPÖ), která minulý týden vyhrála parlamentní volby, nákup jednoznačně odmítají. „V době, kdy je pokladna prázdná a město musí šetřit, je nepochopitelné, že se peníze daňových poplatníků vyhazují oknem za čisté provokace v kulturním sektoru,“ prohlásil linecký radní za FPÖ Michael Raml. Podle jeho názoru si obyvatelé Lince zaslouží „kulturní politiku, která nabízí nějakou přidanou hodnotu místo zbytečných provokací a dělení společnosti“.

🔥🗞️ Přidejte si INFO.CZ do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Díky.

Rakousko čeká po volbách zkouška pravdomluvnosti. Rozhodne o nové vládě

Ptáček, Wim Hof a další: Proč jsou Češi přeborníky ve zhnusení

sinfin.digital