Komerční televize vytáhly na lov podzimního diváka, Prima do prime-time oprašuje 40 let starý seriál

GLOSA VOJTĚCHA KRISTENA | Je to už letní tradice: Nova i Prima v srpnu během opulentních tiskových konferencí pod širým nebem představují plány na svou hlavní podzimní sezónu. Jenže zatímco v minulých letech dokázala být Prima Nově nečekaně zdatným programovým sparring partnerem, letos to je suverénní sólojízda televize z barrandovského kopce. 

Je to jako hra kočky s myší – dvě dominantní komerční televizní stanice Nova a Prima každý rok vymýšlejí, jak svého konkurenta v programovém schématu na podzimní sezónu přechytračit, jak diváka pestrým a naditým programem posadit na zadek a ideálně rovnou před televizi. 

V posledních letech se skupina Prima na Novu začala nečekaně dotahovat, dokázala najít nové tváře i dobré formáty a její seriály Slunečná či Zoo v důsledku knockoutovaly konkurenční nekonečný seriál Ordinace v růžové zahradě pryč z lineárního vysílání. 

Jenže poslední dva roky ukazují, že tento „souboj rovných“ je minulostí – co se týče čísel i samotného programu. Nejdřív k těm číslům: data ukazují, že Nova loni opanovala celý prime-time, tedy ten nejhodnotnější televizní čas, kdy před obrazovkami sedí nejvíc lidí a inzerenti utrácejí nejvíc peněz. Televize z Barrandova tehdy byla jedničkou dokonce bez ohledu na cílovou skupinu diváků. 

Nešlo však jen o lineární vysílání, Nova vítězí i co se týče počtu předplatných u svých SVOD platforem. Zatímco „novácké“ Voyo má přes 800 tisíc předplatitelů, konkureční prima+ nalákala podle aktuálních čísel jen něco přes 160 tisíc platících diváků. 

V neposlední řadě pak jde o řadu dalších drobností, kde má Nova navrch – pro pořádek uveďme schopnost pracovat se svým PR obrazem či komunikovat s novináři. 

„Lidi čekali Marii Terezii a dostali ‚přiblblou pohádku‘ pro dospělé,“ připustil šéf Primy. Marek Singer rekapituloval, co zlomilo Elišce s Damiánem vaz

Říká se, že jednou je to náhoda, podruhé začátek trendu. A bohužel pro diváka – zatímco loňské katastrofální show a seriály na Primě (pamatujete na Elišku s Damiánem, o nichž nakonec i ředitel Singer prohlásil, že šlo o „přiblblou pohádku pro dospělé“? Nešlo však zdaleka jen o ně) se propsaly do prime-time čísel sledovanosti, tak ani letošek zatím papírově neohromil. 

A to hned v úvodu týdne. Zmlsaný divák musí být v šoku, když mu Prima – televize s ambicí stát se tuzemskou komerční jedničkou – nabízí v pondělním prime-time po osmé hodině čtyřicet let starý socialistický seriál Malý pitaval z velkého města. Tedy kriminálku, kterou všechny generace starší mileniálů viděly minimálně dvakrát, zatímco jakoukoliv mladší generaci (na kterou tak rádi cílí reklamní zadavatelé) taková produkce ani trochu nezajímá.

V konkurenčním souboji hraje Prima s Novou vyrovnanou partii pouze v ringu zpravodajství.

Televize Prima překvapuje i dále. Jednu z největších novinek, reality show Honeymoon s Terezou Pergnerovou, nasazuje stanice až od 23 hodin. Druhou velkou novinku, slibnou frančízovou reality show Zrádci (televizní variaci na hru „Městečko Palermo usíná“) s Vojtou Kotkem, zase uvádí v neděli po osmé, ovšem rovnou proti konkurenční novince na Nově „Záhadné případy“ s Miroslavem Donutilem. A jít v programu proti „Donutilovi“ může chtít jen televizní sebevrah.

Programové oddělení Primy navíc řeší ještě jednu prekérku. Jak skupina uvedla během tiskové konference, divácky atraktivní seriál Zoo zamíří na podzim do své finálnové sezóny – což přináší velkou otázku, čím televize do budoucna obsadí své silné úterní a čtvrteční večery. Dosud totiž Zoo televizi sloužilo jako určitá programová „kotva“, díky které mohla v ostatních časových slotech více experimentovat. Tento koncept s ohlášeným finále končí.

Proč by peníze od lidí měla dostat jen Česká televize? Opravdu dělá tu nejlepší práci?

Prima v konkurenčním souboji s Novou hraje vyrovnanou partii pouze v jediném ringu: totiž ve zpravodajství. Televize měla velmi silné pokrytí evropských voleb, které si navíc podle odborníků „namazalo na chleba“ i evropský speciál veřejnoprávní České televize. Na tento úspěch chce stanice navázat dalšími speciály k volbám krajským a americkým, kromě toho má i trumfy v silných publicistických formátech jako je pořad 360 či Partie Terezie Tománkové. Na ty Nova zatím nedokázala najít silnou odpověď.

Co se týče „scriptované“ programové skladby, bude však Nova na podzim jednoznačně silnější. Kromě již zmíněné novinky s Miroslavem Donutilem v jejím schématu diváky zaujme třeba středeční gastronomická novinka Hell’s Kitchen s šéfkuchařem Radkem Kašpárkem, páteční „vztahovka“ Taneční režiséra Jiřího Vejdělka nebo sobotní soutěžní komediální show Možné je všechno! s Pavlem Zedníčkem. Tyto nové pořady a reality show pak televize staví na osvědčené „kostře“ úspěšných programových stálic, jako je třeba pondělní Kriminálka Anděl či Specialisté.

Dvojí metr vládních politiků. České televizi sami dělají to, za co kritizují Babiše

„Google je monopol.“ Přelomový verdikt amerického soudu může přepsat mapu internetu

sinfin.digital