Málo prodaných elektromobilů znamená velké pokuty. Zoufalé automobilky bijí na poplach

KOMENTÁŘ MICHALA BORSKÉHO | Padající prodeje elektromobilů torpédují emisní cíle automobilek, za jejichž překročení hrozí mnohamiliardové pokuty. Paradoxně se mohou nejvíce dotknout firem, které se kvůli sázce na elektrickou budoucnost v současnosti nachází v největších problémech – jako třeba německý Volkswagen.

„Pokud zůstanou prodeje elektrických aut na dnešní úrovni, evropský průmysl bude muset zaplatit 15 miliard eur na pokutách nebo se vzdát výroby více než 2,5 milionu vozidel,“ řekl šéf Renaultu Luca de Meo minulý týden francouzské rozhlasové stanici France Inter. 

Reagoval tím na akutní nebezpečí vyvolané přísnějšími cíli EU v oblasti flotilových emisí CO2 u nových vozidel, které by měly od příštího roku klesnout ze současných 116 g/km na 94 g/km.

Kvadratura kruhu

Když povážíme, že za jeden gram nad limit se do unijní kasy má platit 95 eur, hrozí výrobcům reálně doslova likvidační škody v řádech stovek milonů eur. Schválený zákaz spalovacích motorů od roku 2035 se v dnešní realitě zdá být výplodem chorého mozku. 

Každá automobilka má svůj vlastní emisní cíl založený na průměrné hmotnosti svého vozového parku, což znamená, že luxusní značky jako Mercedes-Benz a BMW, které prodávají velká těžká SUV, mají logicky vyšší cíle než značky, které prodávají většinou menší auta s menšími motory a nižšími emisemi CO2, příkladem budiž Dacia nebo Citroen. 

Klíčem k „úspěchu“, tj. vyhnutí se placení pokut za nadlimitní gramy CO2, je vybalancování flotilových emisí tak, aby prodávaná auta byla na jednu stranu ekologická, pokud možno elektrická čili teoreticky bezemisní, ale současně také dobře prodejná.

Asi tušíte, že kamenem úrazu je druhá jmenovaná podmínka. Firmy jako Ford, Volkswagen nebo Stellantis investovaly obrovské částky do elektrifikace vozového parku. Při současné produkci „špinavých“ spalovacích aut je ale o „elektriky“ výrazně menší zájem, než výrobci očekávali, nebo si spíš zbožně přáli. 

Kam se podělo kouzlo Volkswagenu? Automobilku dohnala sázka na elektromobilitu i vlastní arogance

Jinými slovy, automobilky nutně potřebují prodávat auta, která (skoro) nikdo nechce. Důvodů je více, ale mezi hlavní patří fakt, že když už si někdo chce koupit elektromobil, raději než po Volkswagenu či Fordu sáhne po levnější, ale ne horší čínské konkurenci nebo americké Tesle.

Z takové situace pramení zoufalé kvílení šéfů evropských koncernů volající po přehodnocení emisních cílů i samotného zákazu spalovacích motorů plánovaného na rok 2035.

Šéfové Volkswagenu Oliver Blume (vlevo) a Thomas Schäfer mají těžkou hlavu.

Volání o pomoc

„Zákaz se musí změnit,“ proklamoval podle odborného serveru Automotive News v sobotu italský ministr energetiky v pravicové vládě Giorgie Meloniové Gilberto Fratin. 

Rozhodnutí EU o zákazu spalovacích motorů označil za „absurdní“ a diktované „ideologickou vizí“. Plán se podle něj musí změnit tak, aby odrážel tržní realitu evropského automobilového průmyslu.

Jeho kolega z rezortu průmyslu Adolfo Urso burcuje, že průběžné hodnocení pokroku ve snižování emisí CO2 plánované původně na rok 2026, by se místo toho mělo uskutečnit už na začátku příštího roku. 

„V nejisté době, která ovlivňuje automobilový průmysl, je potřeba mít co nejdřív jasné informace, aby se celé odvětví nezhroutilo,“ řekl Urso. „Evropa potřebuje pragmatickou vizi, ideologická vize selhala. Musíme si to přiznat,“ dodal střízlivě.

Prodeje nových i ojetých elektromobilů drhnou. Vzduchem létají slevy i stop stavy na výkup

Vláda Giorgie Meloniové dlouhodobě tvrdí, že Evropská komise by měla členským státům umožnit větší svobodu při výběru technologie, kterou preferují, aby splnily dohodnuté cíle dekarbonizace. Zároveň podporuje postupnější odklon od technologie spalovacích motorů. 

Vládní koaliční strana Liga severu v čele s vicepremiérem Matteem Salvinim je podle pátečního prohlášení připravena navrhnout legislativu, která by zavázala vládu ke zrušení zákazu.

Šéf Volkswagen Group Oliver Blume v nedělním rozhovoru pro Bild am Sonntag varoval, že změna je nutná, protože evropský trh se zmenšuje, zatímco konkurence roste. Doslova řekl, že „koláč se zmenšil a u stolu máme více hostů. V Evropě se prodává méně aut. Zároveň se na trh násilně tlačí noví konkurenti z Asie.“

Právě Volkswagen prožívá v těchto týdnech a měsících jedno z nejtěžších období své historie. Na začátku září ohlásil, že zvažuje bezprecedentní krok v podobě uzavření továren v Německu a ukončení programu garance pracovních míst ve snaze plnit vlastní plán na snížení nákladů o 10 miliard eur.

Prodeje klesají také koncernu Stellantis (Alfa Romeo, Citroen, DS, Fiat, Maserati, Opel, Peugeot). Společnost zvažuje velké propouštění v italských výrobních závodech.

Současný stav plnění emisních cílů pro rok 2025 jednotlivými automobilkami podle společnosti Dataforce.

Ford a Volkswagen v ohrožení

Německá poradenská společnost Dataforce zveřejnila na konci srpna analýzu stávajícího plnění emisních cílů jednotlivými automobilkami a výhled na rok 2025. Ze zprávy jasně vyplývá, že aby se některé automobilky vyhnuly pokutám, musely by okamžitě prudce zvýšit prodej plně elektrických a hybridních vozů. 

A to navzdory propadu trhu s elektromobily, ke kterému došlo mimo jiné v souvislosti s omezováním nebo úplným rušením státních podpor na nákup elektromobilů v západní Evropě.

Z hlavních automobilových skupin působících na unijním trhu se pod svoje emisní cíle pro rok 2025 pohodlně vejdou jen bezemisní, rozuměj plně elektrické, značky Geely a Tesla. Z ostatních je na nejlepší cestě japonská Toyota, která sice prodává minimum plně elektrických vozů, ale drtivou většinu aut produkuje s hybridním pohonem. Naopak Ford a Volkswagen se podle prognózy mohou dostat do velkých problémů. 

🔥🗞️ Přidejte si INFO.CZ do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Díky.

Europoslanci se dohodli na změkčení emisní normy Euro 7. Místo výfukových plynů se má zaměřit na emise z brzd a pneumatik

Cestou k plnění cílů mohou být podle Dataforce také zvýšené prodeje hybridních vozidel, ne však těch do zásuvky čili plug-in-hybridů (PHEV), nýbrž klasických full-hybridů (HEV). To je pro Volkswagen a spol. opět problém, protože nic jiného než PHEVy vyrábět momentálně neumí.

Snížení flotilových emisí je samozřejmě možné taky stahováním aut s vysokými emisemi z trhu – jenže právě o ně mají zákazníci největší zájem. Typickým příkladem je postup firem Citroën a Peugeot, které u vysoce žádaných malých dodávek Berlingo, respektive Rifter, nahrazují naftový pohon elektrickým, o který stojí minimum zákazníků.

Automobilky se mohou zaměřit také na snižování vstupních nákladů na elektromobily prostřednictvím levné technologie baterií LFP. Tato možnost je ale od července zkomplikována dodatečnými cly EU na elektrická vozidla vyráběná v Číně. Řada elektromobilů evropských značek se ale v Číně vyrábí, takže cla se vztahují i na ně.

Pokud tedy Evropská komise neopustí nereálné cíle, může situace automobilky donutit k zoufalému kroku a sice zdražení modelů se spalovacími motory, tak aby nebyly v tomto směru zvýhodněny proti bateriovým autům. Není asi nutné dodávat, že by to byla cesta do pekel a další voda na mlýn Číňanů.

Euro 7? „Pro automobilový průmysl je to neřešitelné,“ říká šéf české Toyoty Peleška

Šéf výrobce supersportů Pagani: Elektromobil ani hybrid vyrábět nebudeme. Nikdo je nechce

sinfin.digital