Blbý a blbější: Lada představila elektrickou verzi legendární Nivy. Má parametry dětského autíčka

Největší ruský výrobce aut se snaží zachytávat světové trendy, pokusy o modernu ale budí spíš shovívavý úsměv. Elektrovýzbroj nainstaloval do třicet let staré karosérie a padesát let starého podvozku. Model Lada e-Niva Travel se představil na probíhajícím ekonomickém fóru v Petrohradu.

Lada Niva je asi nejslavnějším originálním ruským autem. Píšu originálním, protože ikonický „Žigulík“ byl, jak známo, licenčním Fiatem 124. Niva se bez výraznějších vnějších i technických změn vyrábí od roku 1977 s jednou významnou odbočkou, která se jmenuje Niva Travel. 

Jde o zdánlivě modernější a civilnější verzi Nivy, která byla vyvinuta ve spolupráci s Chevroletem. Celá ta devadesátková nádhera ale stále stojí na archaickém podvozku původní Nivy. A právě z tohoto auta se Rusové rozhodli udělat moderní elektrické SUV.

Na petrohradské výstavě je elektrická Niva pěkně pod dozorem.

Parametry z pravěku

Koncept elektrické Nivy má elektromotor s nominálním výkonem 60 kW a špičkovým výkonem 120 kW. Kapacita baterií ruské výroby umístěných pod zadními sedadly a v kufru činí jen 34 kWh a auto na ně teoreticky ujede 175 km. 

Pravda dynamické parametry jsou impozantní – maximální rychlost 150 km/h a zrychlení na stovku za 9,6 vteřiny. Jenže o tom by elektromobily zase tak být neměly.

Nabíjení z 20 na 80 % kapacity baterií zabere krvavých 5,5 hodiny. Jen pro srovnání, elektrické Škodě Enyaq iV s dojezdem 490 km na jedno nabití zabere stejný úkon 29 minut. Velmi podobně na tom je i většina evropských a čínských elektromobilů.

Málo na tom, umístění akumulátorů do interiéru Nivy notně zmenšuje už tak dosti skromné prostorové podmínky pro posádku a zavazadla. Na druhou stranu je pravda, že elektrické Nivě zůstávají zachovány všechny výbavové prvky určené pro jízdu v terénu, jako je třeba pohon všech kol a uzávěrka diferenciálu. Jenže chtěl bych vidět blázna, který by s takovým autem do terénu daleko od všech nabíječek jezdil.

Zástupci AvtoVAZu sice podle ruského deníku Izvestija tvrdí, že v případě elektrifikované Nivy jde zatím spíše o jakýsi průzkum trhu, velmi sériová podoba vozu na snímcích ale nasvědčuje, že to jeho tvůrci myslí vážně. Alespoň vypadá jako opravdické auto, což se o pokusu o národní běloruský sportovní elektromobil s jistotou říct nedá. 

Interiér Nivy vozu včetně absentujícího airbagu řidiče spadá designem a výbavou hluboko do 90. let.

Proti proudu

Zatímco evropští výrobci začínají s investicemi do elektromobility značně brzdit, v Ladě chtějí podle Izvestiji do roku 2030 představit až dvanáct nových elektrických modelů. Vtipné je, že ty pro nejbližší budoucnost vznikají na bázi nejstarších typů ve výrobním programu. 

Kromě výše popsané e-Nivy půjde o model e-Largus, který není ničím jiným než už dlouhá léta nevyráběnou Dacií Logan MCV s baterkami v kufru.   

Nová Lada Iskra

Novinka s francouzskými základy

Na petrohradském ekonomickém fóru představila ale Lada i jednu konvenční novinku. Jmenuje se Iskra a výrobce tvrdí, že do jejího vývoje investoval 37 miliard rublů, což je bratru 9,5 miliard korun. Jde o první čistě ruské auto představené od vpádu na Ukrajinu před dvěma lety. 

Relativně líbivý kabátek sedanu ovšem stojí na podvozkové platformě, s jejímž vývojem začala ruská pobočka Renaultu už dávno před válkou. AvtoVAZ uvádí, že „auto je postavené na moderní globální platformě, která byla přepracována a stala se technologicky nezávislou“. 

Přeloženo do češtiny „Vzali jsme, co nám tady zbylo po znárodněné továrně Renaultu v Moskvě, kde dnes vznikají Moskviče podle čínské licence, a trochu jsme to zjednodušili, aby nám na to pasovaly lokalizované ruské komponenty.“

Vůz by se měl velikostně zařadit mezi současné modely Vesta a Granta, interiér je velice podobný soudobým Daciím. Šéf AvtoVAZu Maxim Sokolov Izvestiji prozradil, že cena novinky by měla začínat okolo jednoho milionu rublů, tedy asi 250 000 korun. To je silný argument. 

Vůz by měly pohánět jednoduché benzinové motory bez turba, k mání bude i čínská automatická převodovka. Pro domácí a jiné rozvojové trhy proč ne, s homologací ve vyspělých částech světa už by to bylo horší.

Spalovací motory v roce 2035 neskončí, říká bývalý šéf evropského autoprůmyslu Ivan Hodáč

2000 km za řídítky endura Aprilia Tuareg 660: Cestování na motorce je výzvou hodnou zdolání

Škoda Epiq za 630 tisíc chce být průlomem do hájemství levných elektromobilů

sinfin.digital