Sám zakladatel Amazonu Jeff Bezos měl na poslední chvíli zarazit plánovanou podporu svého deníku Washington Post demokratické kandidátce Kamale Harrisové. A reakce čtenářů na sebe nenechala dlouho čekat – během jediného dne deník přišel o víc než dvě stě tisíc předplatitelů.
Zatímco editoři deníku Washington Post (WP) měli minulý týden připravenou „titulku“, která by v nadcházejících prezidentských volbách podpořila demokratickou kandidátku Kamalu Harrisovou, sám majitel vydavatelství Jeff Bezos měl tuto podporu zarazit, uvedli reportéři WP. Důvodem, alespoň tím oficiálním, je Bezosova snaha „zvýšit kredibilitu svého deníku“.
Na rozdíl od evropských médií jsou americké deníky a televize silně stranické a otevřená podpora kandidátů před volbami je součástí jejich DNA. Podobně jako jiné tituly, Washington Post pravidelně od roku 1976, s výjimkou roku 1988, jednoho z kandidátů, kteří se ucházejí o nejvyšší úřad USA, podpořil – vždy se přitom jednalo o kandidáta Demokratické strany.
Platilo to i pro volby v letech 2016 a 2020, kdy deník vyslovil podporu demokratům Hillary Clintonové a Joe Bidenovi, kteří stáli proti Donaldu Trumpovi. Jenže napotřetí už Washington Post proti Trumpovi nepůjde.
„Otevřená podpora některého z kandidátů v žádném případě nijak neovlivňuje, kdo nakonec bude zvolený,“ vysvětlil Bezos náhle objevenou „nadstranickost“ média v pondělním komentáři pro Washington Post. „Žádný nerozhodnutý volič třeba v Pensylvánii si neřekne, že bude volit jednoho z kandidátů jen proto, že to Washington Post doporučuje. Na druhé straně ale taková podpora u deníku vytváří zdání zaujatosti novin,“ doplňuje zakladatel Amazonu, který koupil deník Washington Post v roce 2013.
Právě zaujatost médií podle něj vede k tomu, že jim lidé nevěří. „Bylo by snadné vinit ostatní za náš dlouhodobý a pokračující pokles důvěryhodnosti – a tedy i vlivu, ale postoj oběti nám nepomůže. Stěžování si není strategie. Musíme více pracovat na tom, co můžeme ovlivnit, abychom zvýšili naši důvěryhodnost,“ pokračuje Bezos, který se ve svém komentáři odvolává k meziválečnému období, kdy za vydavatele Eugena Meyera deník žádného prezidentského kandidáta nepodporoval.
Jenže čtenáři Washington Postu našli pro krok Jeffa Bezose jen velmi malé pochopení. Jedná se podle nich o bezprecedentní zásah majitele do editoriální politiky deníku, který je navíc o to podezřelejší, že přichází jen týden před volbami. Bezosovo rozhodnutí stáhnout plánovanou podporu Kamaly Harrisové podle nich navíc nebylo dostatečně zdůvodněné.
Výsledkem je, že během jediného dne ukončilo své předplatné 200 000 předplatitelů. To je přibližně 8 procent z celkových 2,5 milionu předplatitelů papírových či digitálních vydání deníku Washington Post. „Je to skutečně obrovská masa,“ komentoval vývoj bývalý výkonný editor WP Marcus Brauchli. „Problém je v tom, že lidé nevědí, proč bylo rozhodnutí učiněno, že nevíme, co k tomu vedlo.“
🔥🗞️ Přidejte si INFO.CZ do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Díky.