KOMENTÁŘ MICHALA BORSKÉHO | Svévolný ústup evropského automobilového průmyslu z domácích pozic připomíná odchod čs. vojáků z pohraničního opevnění v roce 1938. Nejnovější důkaz předložil Volkswagen, který s přehlíživým nezájmem přepustil sponzoring domácího fotbalového turnaje rozpínavým Číňanům z BYD, reprezentantům rudé bolševické svoloče z východu.
Před dvěma týdny odešel na věčnost fotbalový „Kaiser“ Franz Beckenbauer, vynálezce herního postu zvaného „libero“. Za dob své zářné kariéry nosil na rukávu kolem bicepsu omotanou pásku se slovem „spielführer“, ekvivalent anglického „captain“, česky trochu pejorativně doslova vůdce hry německého fotbalového týmu.
Jako by se tím uzavřela jedna slavná kapitola německého fotbalového hnutí založená na nepříliš záživné, ale nanejvýš účinné vítězné taktice. Jak říká slavný anglický reprezentant Gary Lineker „fotbal je hra, kterou hraje dvaadvacet lidí a vždy vyhrají Němci.“
Poslední dobou ale spíš prohrávají. Hyperkorektní dědictví vlád Angely Merkelové i nevýrazné vedení jejího nástupce v kancléřské funkci dostalo společnost do depresivní situace, na kterou nejvíce doplácí němečtí občané, jež jsou systematicky zbavováni svých tradičních jistot a sebevědomí.
Nejnovější důkaz přinesl byrokraticky přebujelý koncern „bez koulí“, wolfsburský Volkswagen. Bez větších okolků předal pořádání vrcholné evropské fotbalové akce, Eura 2024, čínskému automobilovému gigantu BYD. Proč? O tom se lze jen dohadovat, každopádně jde ale o průšvih na entou.
Citlivé téma
Podle informací novináře německého Süddeutsche Zeitung Thomase Kistnera nebyla čínská nabídka nějak nadprůměrně výhodná, zástupci německého autoprůmyslu prý ale sponzoring na „první dobrou“ jednoduše odmítli a na diskuzi o penězích vůbec nepřišla řada.
„V UEFA jsou nyní zcela bezradní, někteří říkají, že jsou šokováni, že nevznikla žádná spolupráce s německým automobilovým průmyslem, což bylo v případě pořádání druhé nejdůležitější fotbalové monstrakce v Německu rozhodně žádoucí,“ píše Kistner.
Kistner si zaspekuloval také o možných motivacích neúčasti německých automobilových hráčů. „Dlouhotrvající slabé výkony národního týmu a turbulence kolem něj, plus fotbalový svaz léta zaneprázdněný vyšetřováním trestních kauz. Na domácí reklamní partnery číhají i další velká úskalí, např. co by se stalo, kdyby německý fotbalový výběr ve vlastní zemi vypadl ze hry hned v úvodní fázi turnaje?“
Fotbal je velký společenský fenomén a svými minulými úspěchy dala „Nationalelf“ Němcům opakovaně pocit pozitivní národní hrdosti. Klíčové bylo už první poválečné vítězství na MS 1954 a všechna další až po turnaj v Brazílii v roce 2014. Od té doby však kde nic tu nic, nebo aspoň nic hodného tradicím německého fotbalu.
V tak citlivém prostředí můžete hodně ztratit, zvláště pokud se turnaj odehrává doma pod společensko-politickou optikou. Kde jinde ale ukázat tradiční německé sepětí než na domácím Euru?
Z popelky hegemonem
Když jsem před patnácti lety na ulici ukrajinského Užhorodu zahlédl podivné malé auto připomínající dvacet let starou Toyotu, mělo na zádi písmenka BYD. Směšná byla i výstavka firmy na kdysi nejprestižnějším autosalonu v Ženevě o pár let později. U maličkého stánku ve vedlejší hale postával osamocený ohyzdný vůz s evidentně katastrofálním dílenským zpracováním a snaživá hosteska vábila náhodné novináře, kteří do temných koutů výstaviště při hledání záchodu náhodou zabrousili, k rozhovoru s jakýmsi ředitelem. Nebylo o čem.
Dnes? Čínský BYD je nejrychleji rostoucí automobilkou světa a v prodejích elektromobilů se nedávno dokonce stal světovou jedničkou na úkor slovutné Tesly. To by nicméně v evropském měřítku nemuselo až tolik znamenat. Jenže BYD jde svému štěstí ráznými kroky v ústrety a generální sponzorství fotbalového Eura je ideálním předpolím k rozhodnému nástupu na pole vyklízená tradičními evropskými výrobci.
Automobilka, jejíž tržní podíl v Německu představoval loni 0,1 %, což reprezentuje zhruba 4000 prodaných vozů, má prostřednictvím fotbalu jedinečnou šanci frontálně zaútočit jako Němci praktikující WM-systém v roce 1954, když nečekaně převálcovali nepřemožitelné Maďary.
Německá ulička hanby
Komerční prostor, kterého se BYDu díky Euru dostane během akce, je prakticky nekonečný. Produkty automobilky budou k vidění v městech konání zápasů, stejně jako na reklamních tabulích a v četných televizních spotech vysílaných po celém světě.
Drobnou útěchou Volkswagenu budiž fakt, že domovský Wolfsburg žádné zápasy Eura hostit nebude, tudíž bude ušetřen největší možné potupy. To třeba u BMW v Mnichově říct nemohou. Jiní kapitáni německé ekonomiky jako Deutsche Bahn, Telekom nebo Bitburger přitom hrdými partnery mistrovství Evropy 2024 zůstávají.
Guy-Laurent Epstein, marketingový ředitel UEFA, vyjádřil nakonec oficiálně velkou spokojenost s tím, že se partnerem EURO 2024 stal právě BYD. Vyzdvihl rozsáhlé zkušenosti a celosvětové renomé společnosti BYD ve výrobě elektrických vozidel.
Epstein dále vysvětlil, že toto partnerství dobře zapadá do vize UEFA podporovat ekologičtější a udržitelnější finále kombinací fotbalového nadšení a odpovědnosti za životní prostředí. Nejde přitom o nic, co by nemohl nabídnout i Volkswagen.
Právě německý koncern nahradil BYD též v pozici nejúspěšnějšího prodejce aut na obřím čínském trhu. Dnes firma působí ve čtyřech oblastech: automobily, železnice, energie, elektronika. Má 600 000 zaměstnanců, z toho 70 000 inženýrů.
Z výrobního pásu čínské společnosti loni k zákazníkům sjely více než tři miliony vozidel, což je zhruba o 1,1 milionu kusů více než v roce 2022, elektřinou bylo z tohoto počtu podle agentury Reuters poháněno 1,6 milionu vozů. Zbytek představovala auta na hybridní pohon.
Kdo chce kam...
Že je prestižní reklamní platforma v srdci evropského automobilového průmyslu a jedné z fotbalových bašt výherním tiketem, samozřejmě dobře vědí i vedoucí činitelé BYDu.
Michael Shu, výkonný ředitel BYD Europe, vyjádřil své nadšení z partnerství s UEFA EURO 2024 a hrdost na to, že je hlavním partnerem této prestižní sportovní události. Zdůraznil, že turnaj poskytuje příležitost předvést širokému publiku své nejnovější inovace v oblasti elektromobilů.
Vyklizení domácího fotbalového kolbiště Volkswagenem a potažmo dalšími německými výrobci je neodpustitelnou chybou, která nejspíš bude mít nedozírné následky pro prodeje evropských aut. Ve spojení s agresivní politikou Číňanů možná přímo zničující. Dočkáme se také u českého hokejového mistrovství vystřídání Škody Dongfengem či MG?