KOMENTÁŘ MARKA KERLESE | Vracíme se do dob, kdy hudební kapely musely za socialismu skládat takzvané přehrávky, aby mohly vůbec vystupovat. Tak hodnotí řada obyvatel Budějovic rozhodnutí pořadatele místních vánočních trhů, které jedné hudební kapele ukončil vystoupení kvůli přílišnému hluku a druhou údajně donutil ke změně jejího nevhodného názvu. I když skutečnost bude zřejmě trochu složitější, než se na první pohled zdá, jedna věc je jistá. Cestu za naplněním titulu Evropské město kultury, který město letos získalo, začaly Budějovice poněkud kocourkovsky.
O co vlastně jde? V Českých Budějovicích se stejně jako v mnoha jiných městech konají na náměstí adventní trhy, jejichž pořádání, včetně příslušné hudební produkce, svěřila radnice najaté místní agentuře. Ta také na Vánoce dlouho dopředu nasmlouvává příslušné kapely různého věhlasu a různých žánrů od lidové hudby, přes „pop“ až k rocku.
Jenže v sobotu se stalo něco, co Budějovice na Vánoce zažily vůbec poprvé. Spolumajitelka pořádající agentury přerušila vystoupení táborské rockové skupiny One Spirit s tím, že je údajně příliš hlučná a písně pro vánoční dobu nevhodné.
„Po páté písni jsme dostali informaci, že máme zahrát poslední skladbu a vyklidit pódium. Prý se to na tuto akci vůbec nehodí. Přitom hrajeme poprock a ne žádný metal. Byli jsme jak opaření a velice zklamaní. Nechápali jsme,“ napsali členové skupiny na jejím facebookovém profilu.
Pořadatelé přitom měli podle nich k dispozici ukázky tvorby kapely dva měsíce dopředu. „Věděli, s čím přijedeme a jak se prezentujeme. Na této akci v minulosti vystoupily kapely, které hrají mnohem tvrdší styl než my a problémy tohoto typu nikdy nenastaly,“ stěžuje si mimo jiné kapela.
Leckdo by čekal, že se jedná o nějaké nedorozumění. Lenka Střítecká z pořádající společnosti Art4promotion ale verzi skupiny One Spirit prakticky potvrdila. „Já jsem zkrátila ten koncert, protože charakter té kapely byl hodně rockový. Měli tři elektrické kytary a velké bicí a zvukově to nešlo vměstnat do atmosféry toho adventního pódia,“ řekla Střítecká portálu Budějovická drbna.
Chyba programového ředitele
Toto vyjádření Lenky Střítecké (zejména to o třech kytarách jako jednom z důvodů ukončení produkce) teď i s různými ironickými poznámkami a vtipy silně rezonuje v Budějovicích, byť ho spolumajitelka poměrně věrohodně dovysvětlila. Chyba se údajně stala na straně programového ředitele, který právě tuhle kapelu nevhodně zařadil na adventní sobotu odpoledne.
„Šlo čistě o to, že jsou velký rockový band, který tu sobotu přebíjel vánoční atmosféru a zvukově se nedal vměstnat do perimetru adventního pódia. Bylo to moje rozhodnutí a já si za ním stojím. Bylo to moc rockové a moc hlasité,“ popsala Střítecká.
„No dobře,“ řekl by si možná objektivní pozorovatel budějovických událostí. Třeba si nějaká babička stěžovala, že na Vánoce na náměstí vystupují za veřejné peníze místo zpěváků koled nějací „hašišáci“, kteří tlučou do bubnů jako šílení. „Co to má společného s Vánocemi?“ namítala možná právem babička a pořadatel se lekl, a nakonec jí vyhověl.
Jenže se vzápětí ukázalo, že přerušení koncertu kapely One Spirit není jediným druhem „cenzury“ na budějovických adventních trzích. Další druh je mnohem pikantnější. Vyšlo totiž najevo, že problém kapel, pozvaných agenturou, aby zahrály na náměstí, není jen v hlučnosti a stylu hudby, ale také v názvu skupiny.
Známá budějovická rocková kapela Rozkrock ve čtvrtek nevystoupí na „adventním pódiu“ pod názvem, který používá přes 30 let, ale speciálně pro toto vánoční vystoupení se po dohodě s pořadateli přejmenuje na „Pavel Přenosil & The Band“.
Pro někoho, kdo nežije v Českých Budějovicích a nezná místní poměry, je to něco podobného, jako kdyby se skupina Plastic People of the Universe přejmenovala kvůli vánočnímu vystoupení třeba na „Brabencovi gumídci“. A názvem tak lépe vyhovovala pohodové vánoční atmosféře.
Uražení rockeři
Pikantní je tenhle fakt také z toho důvodu, že ke změně názvu přistoupili členové Rozkrocku údajně po „vzájemné dohodě“ s pořadateli trhů. Rozkrock má teď v Budějovicích, kde se zná opravdu každý s každým, z ostudy kabát. Ostatními muzikanty je obviňován z toho, že za „pár stříbrných“ od radnice prodal i něco tak posvátného, jako je název kapely.
Na druhou stranu se některé českobudějovické rockové skupiny, které už na adventních trzích vystoupily, cítí dotčeny tím, že jim nikdo produkci nezastavil, ani je nedonutil ke změně názvu. Pro rockovou skupinu totiž zřejmě není (alespoň nyní v Budějovicích) horší reklama než pověst muzikantů, kterým „radnice“ na rozdíl od jiných vůbec nic nezakázala.
Budějovičtí radní si nad celou kauzou, která doslova a do písmena hýbe Budějovicemi, „myjí ruce“. Vůbec se k ní oficiálně nevyjadřují. Někteří z radních jen v neoficiálních vyjádřeních odkazují na to, že pořadatelství trhů, včetně příslušné hudební produkce, je věcí najaté agentury, vzešlé z výběrového řízení, a radnice s ním nemá už nic společného.
Jenže to je při pohledu na sociální sítě a množství kritických a ironických komentářů zjevně omyl. Řada lidí viní právě radnici, že dopustila, aby se „vrátil socialismus“ i s jeho hudební cenzurou. Hodně lidí nechápe, jak je možné, že kapely prošly dlouho předem výběrem a pak byl pořadatel překvapen z jejich názvu či stylu produkce.
„Dobrý den, budou příští rok přehrávky, aby se zajistil výběr jen nezávadné hudby,“ ptá se na facebookových stránkách radnice jeden z diskutujících.
A to s odkazem na dobu, kdy kapely musely za socialismu projít takzvanými přehrávkami, v nichž speciální komise rozhodovala, zda mohou veřejně vystupovat.
Motorkáři nevadili
Někteří diskutující v této souvislosti odkazují i na slavný, byť neuskutečněný koncert Plastic People v hospodě Amerika na nedalekém Rudolfově, jehož účastníky rozehnala komunistická policie. V březnu příštího roku to bude 50 let, co policie brutálně zaútočila na lidi, které policejní zpráva označila za „vlasaté existence, scházející se před hospodou“. V předvečer výročí téhle události si tak budějovická „kulturní scéna“ nemohla vybrat „vhodnější dobu“ pro spor o to, kdo a jak může hrát o Vánocích na náměstí.
Jenže na druhou stranu je skutečně otázkou, co by mělo být součástí předvánoční atmosféry na veřejných místech. A to nejen v oblasti doprovodné hudební produkce. Zatímco pořadatelé adventních trhů, najatí radnicí, ukončili vystoupení hudební skupiny pro přílišnou hlučnost, v Budějovicích se s požehnáním radnice sjíždějí na náměstí na Štědrý den motorkáři, „túrující“ své stroje přímo před vánočním stromem.
Hluk je určitě minimálně srovnatelný s tím, co dokázala v sobotu vyloudit kapela One Spirit, jen trvá znatelně déle. A nikdo motorkáře loni nevyhnal. Tak co je vlastně na Vánoce dovoleno a co nikoliv? A jsou ještě vůbec vánoční svátky něčím, co by mělo v lidech navozovat pocit pohody, uvolnění a lásky?
Těch otázek, které budějovická kauza vyvolala, je určitě mnohem víc. Tou největší otázkou ale zřejmě zůstává, proč pořádající agentura (když už kapely pozvala) je prostě nenechala dvě hodiny hrát, i kdyby si snad někdo stěžoval, že hudba je příliš hlučná a název „Rozkrock“ k Ježíškovi nepatří. Nic by se nestalo.
Takhle se z přílišné iniciativy o Budějovicích (možná neprávem) mluví po celé republice jako o městě, kde je jako v pohádce „zakázáno hrát a zakázáno zpívat“ (tedy některým). A to není pro město, které se v roce 2028 stane Evropským městem kultury, dobrá vizitka. Na druhou stranu tahle kauza nepochybně naplňuje všechny požadavky švejkovské tradice, která k Budějovicím, kde sloužil v kasárnách Jaroslav Hašek i jeho románový Švejk, určitě patří.