Škodovka stále vládne prodejům, zlaté časy z dob před rokem 2020 se ale nevrátí

Největší česká automobilka Škoda Auto vykázala za loňský rok nárůst prodejů o 23 % a v ČR drží dominantní tržní podíl 35 %. V globálním měřítku ale boleslavská značka jen vzpomíná na bohatýrské časy, jakkoliv se celková výrobní čísla oproti roku 2022 mírně zvedla. Na českém trhu je dál jasným bestsellerem Škoda Octavia, v rámci elektromobilů si dobře vede i SUV Enyaq. Škoda hodlá letos navíc představit další elektromobil a také novou Octavii. 

České tržní prostředí má v mnoha ohledech mimořádnou vlastnost spočívající v místy až iracionálním patriotismu vyjádřeným náklonností k původně českým službám či produktům. Příklady? Nikde jinde na světě nemá relativně „no name“ internetový vyhledávač větší popularitu než globální Google a jen v málokteré zemi jsou tak dominantní auta vyráběná tradiční domácí automobilkou. 

Mladoboleslavskou Škodu čeští kupující do značné míry „podrželi“ v období mezi sametovou revolucí a vstupem koncernu Volkswagen a i dnes je její postavení na domácím trhu značně dominantní. 

„Na žádném jiném trhu v Evropě není jedna značka tak dominantní,“ potvrdil na tiskové konferenci status quo Jiří Maláček, vedoucí českého zastoupení Škoda Auto.

Úspěchy doma a v Německu

Největším trhem Škody zůstává se 157 800 vozy (+17,6 %) Německo, na českém trhu patřilo boleslavské značce z celkových 221 422 registrací 77 490 nových aut (+23,4 %). Nejvýraznější meziroční nárůst prodeje vozů připadl opět na Německo a za ním na Velkou Británii a Českou republiku. 

S 81 700 dodanými vozy Enyaq (+52,1 %) dosáhla nová elektrická modelová řada absolutního rekordu od svého uvedení na trh. Enyaq se v roce 2023 stal jedním z nejprodávanějších elektromobilů na mnoha evropských trzích. Například v České republice a na Slovensku. V dalších evropských zemích, jako jsou Švýcarsko, Německo, Finsko, Norsko a Nizozemsko, patřil Enyaq mezi pět nejprodávanějších elektrických aut.

Výroba nových Superbů běží v bratislavském závodě VW naplno.

Primárními zákazníky automobilky jsou firmy. Škodovka má podíl na celkovém trhu firemních zákazníků 40 procent. Na druhém místě je Volkswagen s 10,3 procenty a o třetí místo se dělí Toyota a Hyundai s 6,5 procenty.

Na podílu prodejů soukromému sektoru se Škoda podílí 17,9 procenty. Hned za ní je Hyundai s 17 procenty, Toyota s 12 procenty a Dacia s 8,7 procenty.

Soukromníci obvykle dávají přednost vozům ze sekundárního trhu v programu Škoda Plus. Loni tak značka zaznamenala 10procentní prodejní nárůst oproti roku 2022, kdy prodala 42 800 ojetých aut.

„S ohledem na nestabilní situaci v automobilovém průmyslu považuji uplynulý rok za úspěšný. Pomalu se blížíme k předcovidovým číslům, a přestože naše prodeje i loni táhli fleetoví zákazníci, velmi mě těší, že jsme se vrátili na pozici jedničky českého trhu i v retailovém segmentu,“ zhodnotil uplynulý rok Jiří Maláček. 

Ten současně vidí rok 2024, co se vývoje trhu s auty týče, spíše mírně skepticky s predikcí celkového propadu okolo 4-5 %.

Šéf Toyoty Martin Peleška: Doby, kdy se v Česku prodávalo přes 270 tisíc nových aut, už se nikdy nevrátí

Globální výrobce

Doby, kdy Škoda plánovala zvýšit odbyt na 1,5 milionu aut ročně a brousila si dokonce zuby na výstavbu nového výrobního závodu v Turecku, jsou nenávratně pryč. 

Nejprve začaly její prodeje kolabovat v Číně, kde nedokázala konkurovat nastupující domácí konkurenci ani nové koncernové značce Jetta, následovala čipová krize a po začátku ruské invaze na Ukrajině přišla o celý ruský trh i ruskou produkci v Kaluze. Přesto se jí ale podařilo vyrobit a prodat o více než 150 000 aut více než v roce 2022.

Nejvíc z 888 000 vyrobených vozů Škody vzniklo v jejích českých závodech. Bylo jich více než 781 000 kusů. V zahraničních závodech sjelo z linek přibližně 107 000 Škodovek. Největším podnikem Škody zůstává její domácí závod v Mladé Boleslavi, kde smontovala 556 000 vozů Fabia, Scala, Octavia, Octavia IV, Kamiq, Enyaq a Enyaq Coupé. 

Cenově dostupný elektromobil Elroq se představí letos. Soudě dle makety půjde o kompaktní SUV.

V Kvasinách vyrobila Škoda celkem 225 000 modelů Karoq, Kodiaq, Superb a Superb iV. V bratislavském závodě Volkswagen zkompletovali více než 36 000 kusů SUV Karoq a prvních několik stovek kusů nového Superbu. Více než 2 500 vozů bylo smontováno i v ukrajinském Solomonově.

Podzimním vstupem na vietnamský a kazašský trh Škoda pokračovala v internacionalizaci. Mimo Evropu dosáhla významného milníku zejména v Indii, kde za poslední dva roky překročila hranici 100 000 dodaných aut. Úspěšná však byla i na dalších trzích, například v Turecku a na Tchaj-wanu.

Naopak v Číně se Škoda doslova trápí. Loni se pro ni na tamním trhu rozhodlo jen 22 800 zákazníků, přitom ještě v roce 2018 prodala v Říši středu neuvěřitelných 350 000 aut.

Žebříčku modelů Škody kraluje Octavia před Kamiqem, Kodiakem a Karoqem. Sázka Škody na SUV jí tedy vyšla. Fabia je až pátá. Šestý Enyaq se dokonce dostal před Superb a Scalu.

Invaze asijských výrobců aut do Evropy sílí. Po Číňanech se chystají na zteč Vietnamci

Letošní novinky

Letos se zákazníci Škody dočkají představení úplně nového elektromobilu s výmluvným názvem Elroq. Ten v nabídce doplní jediný dosavadní elektromobil značky Enyaq iV, jehož bude menším sourozencem s potenciálem oslovit širší zákaznickou skupinu. 

V bratislavském závodě Volkswagenu začala už v závěru loňského roku najíždět výroba nové generace modelu Superb, rozjíždí se také nový Kodiaq a omlazovací kůru podstoupily vozy Scala a Kamiq.

Čínský gigant si namazal Apple na chleba. Xiaomi představilo vlastní auto dřív než Američané

Před 25 lety debutovalo nejgeniálnější auto všech dob. Fiat Multipla byl terčem posměchu, lepší rodinný vůz ale nikdo nepostavil

Volkswagen Lupo 3L. Na nejúspornější spalovací auto historie brali Němci dotace jako dnes na elektromobily

sinfin.digital