Největší česká automobilka Škoda Auto vykázala za loňský rok nárůst prodejů o 23 % a v ČR drží dominantní tržní podíl 35 %. V globálním měřítku ale boleslavská značka jen vzpomíná na bohatýrské časy, jakkoliv se celková výrobní čísla oproti roku 2022 mírně zvedla. Na českém trhu je dál jasným bestsellerem Škoda Octavia, v rámci elektromobilů si dobře vede i SUV Enyaq. Škoda hodlá letos navíc představit další elektromobil a také novou Octavii.
České tržní prostředí má v mnoha ohledech mimořádnou vlastnost spočívající v místy až iracionálním patriotismu vyjádřeným náklonností k původně českým službám či produktům. Příklady? Nikde jinde na světě nemá relativně „no name“ internetový vyhledávač větší popularitu než globální Google a jen v málokteré zemi jsou tak dominantní auta vyráběná tradiční domácí automobilkou.
Mladoboleslavskou Škodu čeští kupující do značné míry „podrželi“ v období mezi sametovou revolucí a vstupem koncernu Volkswagen a i dnes je její postavení na domácím trhu značně dominantní.
„Na žádném jiném trhu v Evropě není jedna značka tak dominantní,“ potvrdil na tiskové konferenci status quo Jiří Maláček, vedoucí českého zastoupení Škoda Auto.
Úspěchy doma a v Německu
Největším trhem Škody zůstává se 157 800 vozy (+17,6 %) Německo, na českém trhu patřilo boleslavské značce z celkových 221 422 registrací 77 490 nových aut (+23,4 %). Nejvýraznější meziroční nárůst prodeje vozů připadl opět na Německo a za ním na Velkou Británii a Českou republiku.
S 81 700 dodanými vozy Enyaq (+52,1 %) dosáhla nová elektrická modelová řada absolutního rekordu od svého uvedení na trh. Enyaq se v roce 2023 stal jedním z nejprodávanějších elektromobilů na mnoha evropských trzích. Například v České republice a na Slovensku. V dalších evropských zemích, jako jsou Švýcarsko, Německo, Finsko, Norsko a Nizozemsko, patřil Enyaq mezi pět nejprodávanějších elektrických aut.
Primárními zákazníky automobilky jsou firmy. Škodovka má podíl na celkovém trhu firemních zákazníků 40 procent. Na druhém místě je Volkswagen s 10,3 procenty a o třetí místo se dělí Toyota a Hyundai s 6,5 procenty.
Na podílu prodejů soukromému sektoru se Škoda podílí 17,9 procenty. Hned za ní je Hyundai s 17 procenty, Toyota s 12 procenty a Dacia s 8,7 procenty.
Soukromníci obvykle dávají přednost vozům ze sekundárního trhu v programu Škoda Plus. Loni tak značka zaznamenala 10procentní prodejní nárůst oproti roku 2022, kdy prodala 42 800 ojetých aut.
„S ohledem na nestabilní situaci v automobilovém průmyslu považuji uplynulý rok za úspěšný. Pomalu se blížíme k předcovidovým číslům, a přestože naše prodeje i loni táhli fleetoví zákazníci, velmi mě těší, že jsme se vrátili na pozici jedničky českého trhu i v retailovém segmentu,“ zhodnotil uplynulý rok Jiří Maláček.
Ten současně vidí rok 2024, co se vývoje trhu s auty týče, spíše mírně skepticky s predikcí celkového propadu okolo 4-5 %.
Globální výrobce
Doby, kdy Škoda plánovala zvýšit odbyt na 1,5 milionu aut ročně a brousila si dokonce zuby na výstavbu nového výrobního závodu v Turecku, jsou nenávratně pryč.
Nejprve začaly její prodeje kolabovat v Číně, kde nedokázala konkurovat nastupující domácí konkurenci ani nové koncernové značce Jetta, následovala čipová krize a po začátku ruské invaze na Ukrajině přišla o celý ruský trh i ruskou produkci v Kaluze. Přesto se jí ale podařilo vyrobit a prodat o více než 150 000 aut více než v roce 2022.
Nejvíc z 888 000 vyrobených vozů Škody vzniklo v jejích českých závodech. Bylo jich více než 781 000 kusů. V zahraničních závodech sjelo z linek přibližně 107 000 Škodovek. Největším podnikem Škody zůstává její domácí závod v Mladé Boleslavi, kde smontovala 556 000 vozů Fabia, Scala, Octavia, Octavia IV, Kamiq, Enyaq a Enyaq Coupé.
V Kvasinách vyrobila Škoda celkem 225 000 modelů Karoq, Kodiaq, Superb a Superb iV. V bratislavském závodě Volkswagen zkompletovali více než 36 000 kusů SUV Karoq a prvních několik stovek kusů nového Superbu. Více než 2 500 vozů bylo smontováno i v ukrajinském Solomonově.
Podzimním vstupem na vietnamský a kazašský trh Škoda pokračovala v internacionalizaci. Mimo Evropu dosáhla významného milníku zejména v Indii, kde za poslední dva roky překročila hranici 100 000 dodaných aut. Úspěšná však byla i na dalších trzích, například v Turecku a na Tchaj-wanu.
Naopak v Číně se Škoda doslova trápí. Loni se pro ni na tamním trhu rozhodlo jen 22 800 zákazníků, přitom ještě v roce 2018 prodala v Říši středu neuvěřitelných 350 000 aut.
Žebříčku modelů Škody kraluje Octavia před Kamiqem, Kodiakem a Karoqem. Sázka Škody na SUV jí tedy vyšla. Fabia je až pátá. Šestý Enyaq se dokonce dostal před Superb a Scalu.
Letošní novinky
Letos se zákazníci Škody dočkají představení úplně nového elektromobilu s výmluvným názvem Elroq. Ten v nabídce doplní jediný dosavadní elektromobil značky Enyaq iV, jehož bude menším sourozencem s potenciálem oslovit širší zákaznickou skupinu.
V bratislavském závodě Volkswagenu začala už v závěru loňského roku najíždět výroba nové generace modelu Superb, rozjíždí se také nový Kodiaq a omlazovací kůru podstoupily vozy Scala a Kamiq.