Evropské automobilky v defenzívě: Dusí je silné odbory, nevyužité kapacity i čínská konkurence

KOMENTÁŘ VOJTĚCHA KRISTENA | Evropský automobilový průmysl zaměstnává 13 milionů lidí a tvoří sedm procent ekonomiky EU. Už řadu měsíců je však v depresi. Pro českou ekonomiku, která je na výrobě automobilů nadprůměrně závislá, to může mít vážné důsledky. 

Kdo se pohybuje v automobilovém průmyslu, příliš pozitivních signálů nevidí. Vlastně, nevidí téměř žádné. Prodeje automobilů v Evropě (EU, EFTA a UK) sice byly loni nejsilnější za poslední čtyři roky – jenže to spíš naplňuje rčení „jednooký rok mezi slepými králem“. V porovnání s rokem 2019 či obecně druhou polovinou desátých let se stále prodává o tři miliony, tedy přibližně 20 procent, automobilů méně. 

„Blbou náladu“ věrně ilustruje index sentimentu v automobilovém průmyslu německého institutu Ifo. Rtuť tohoto indikátoru v srpnu opět padla hlouběji do záporu, a to jak v hodnocení současné situace, tak ve výhledu na příštích šest měsíců. 

„Sentiment v automotive zažívá volný pád,“ nebere si pro Ifo servítky expertka na automotive Anita Wölfl. Německé výrobce podle ní trápí nedostatek nových objednávek, zejména ze zahraničí. Ovšem ani kvůli domácím objednávkám nemají příliš důvodů k radosti. 

Málo prodaných elektromobilů znamená velké pokuty. Zoufalé automobilky bijí na poplach

Tvrdá data k negativnímu sentimentu přináší analytici agentury Bloomberg, kteří minulý týden zveřejnili šokující čísla o výrobní kapacitě největších evropských výrobců. Ta ukazují, že výroba ve třetině továren pěti největších evropských automobilových výrobců loni nedosáhla ani poloviny svých kapacit – jinými slovy tyto fabriky s velkou pravděpodobností nejsou ziskové.

Dopady na sebe nenechávají čekat. Automobilka Volkswagen ze stejnojmenného koncernu minulý týden varovala, že může v bezprecedentním kroku uzavřít dva své „domácí“ závody. Nevyužitá kapacita vlastní výroby je podle Volkswagenu přibližně 500 tisíc vozů ročně. 

Management automobilky zároveň v nebývalém kroku vypověděl smlouvu o bezpečnosti pracovních míst, kterou s odbory uzavřel v roce 1994. To experti interpretují jako bezprecedentní krok vedení firmy vůči tradičně silným německým odborům; případné uzavírání továren však musí projít přes dozorčí radu firmy, kde mají společnou většinu zástupci vlády Dolního Saska a odborů.

Problémy s poptávkou dopadají na evropské automobilky ve chvíli, kdy výrobci v prostředí silných evropských regulací transformují svou výrobu a jsou tlačeni k produkci ne-spalovacích motorů. To však s sebou nese řadu dopadů. Zaprvé, výroba elektromotorů je výrazně jednodušší než spalovací motor a není na něj třeba ani tolik lidí, ani dalších kapacit.

Zároveň však platí, že v oblasti elektromobility je na trhu silná konkurence zahraničních výrobců, zejména z USA a Číny. Odborníci situaci popisují slovy, že stále více výrobců na evropském trhu se dělí o neustále menší koláč zákaznické poptávky – a zejména evropské automobilky zaostávají.

Data společnosti JATO Dynamics ukazují, že v letošním roce přesáhl podíl nových bateriových elektrických vozů (BEV) vyrobených v Číně 20 procent z celkového počtu prodaných elektromobilů v Evropě. Čínské elektromobily přitom Evropě konkurují cenou i technologiemi a ve chvíli, kdy čínští výrobci získají v Evropě i silnou infrastrukturu v podobě výroby, dealerství a servisů, se tlak ještě zintenzivní.

Kam se podělo kouzlo Volkswagenu? Automobilku dohnala sázka na elektromobilitu i vlastní arogance

Pro evropské výrobce je nedostatečná konkurenceschopnost v segmentu elektromobilů dvojnásobně problematická. Jde totiž o segment, na jehož prodeje automobilky spoléhaly, aby se vyhnuly pokutám za překračování euronorem. Jenže slabé prodeje elektrovozů znamenají víc celkových emisí a potenciálně stamilionové flastry. 

„Pokud zůstanou prodeje elektrických aut na dnešní úrovni, evropský průmysl bude muset zaplatit 15 miliard eur na pokutách nebo se vzdát výroby více než 2,5 milionu vozidel,“ uvedl šéf Renaultu Luca de Meo pro francouzskou rozhlasovou stanici France Inter.

Potenciálně problematický může být evropský vývoj i pro tuzemskou ekonomiku. Česko je na segmentu automotive závislé více než Evropa – sektor včetně robustního subdodavatelského řetězce tvoří přibližně devět procent ekonomiky a zaměstnává přibližně 180 tisíc pracovních míst. Tedy stejný počet lidí, jako má čtvrté nejlidnatější město v Česku – Plzeň.

Před 30 lety skončila výroba Favoritu – auta, bez kterého by VW Škodovku nekoupil. Jeho otec oslaví 90

Hybridní Toyota Prius je nejefektivnější auto na trhu. Jezdí stejně dobře, jako vypadá

Ivan Hodáč: Alfu Romeo mohou klidně koupit Číňané

sinfin.digital