Velké, těžké a elektrické: Proč kupci elektromobilů preferují SUV

KOMENTÁŘ MARKA KERLESE | Podíl SUV a velkých terénních vozů mezi elektroauty je znatelně větší než u aut se spalovacím motorem. Už i v Německu se proto začíná diskutovat o tom, zda elekromobilita přírodě spíš neubližuje, než aby jí pomáhala.

Spouštěčem této debaty jsou nová data německého Spolkového úřadu pro motorovou dopravu. Podle těchto dat spadala letos v Německu více než polovina nově registrovaných elektromobilů do kategorie SUV, konkrétně to bylo 51 %. 

Pokud se k tomu připočtou terénní auta, stoupne podíl těchto velkých a těžkých vozů mezi nově registrovanými elektroauty na téměř 55 %. Naopak malé a mini elektromobily jsou s podílem pouhých 26 % ve výrazné menšině.

Velmi podobné je to i v sousedním Rakousku. Jak píše rakouský deník Der Standard, v zemi bylo mezi lednem a srpnem nově zaregistrováno celkem 28 211 elektromobilů, z toho 63,5 % představují SUV a terénní vozy. To znamená, že do této kategorie spadají téměř dva ze tří nově registrovaných elektromobilů v Rakousku.

Toyota: Výroba devadesáti hybridů je stejně ekologická jako jeden elektromobil

Dostupná data navíc ukazují, že podíl SUV a terénních vozů mezi elektromobily neustále roste, jde o setrvalý trend. V roce 2022 se tato auta podílela na celkovém prodeji elektromobilů ze 42 %, o rok později to bylo 48 % a letos 55 %.

Podíl těžkých aut mezi nově prodanými elektromobily je tak výrazně vyšší než v segmentu vozů se spalovacím motorem. Například v Rakousku činí tento podíl jen 32 %.

Pak se samozřejmě nabízí otázka, zda je „ekologické“ vyrábět velká a těžká auta, která sice mají elektrický pohon, ovšem jejich výroba spolkne obrovské množství energie i surovin a vozy jsou rovněž náročné na zabírání prostoru.

Pohon není jediným kritériem „ekologičnosti“. Externality typu energie a suroviny na jeho výrobu jsou u SUV mnohem vyšší než u menších aut.

Podle expertů z oboru nelze vysoký podíl SUV a terénních aut přičíst pouze celkové oblibě tohoto typu vozů mezi zákazníky. Design SUV je (z pohledu zákazníka) zvlášť vhodný právě pro elektromobily. Když si lidé kupují elektroauto, mnohem víc než u aut se spalovacím motorem se soustředí na to, aby vůz byl maximálně prostorný a jeho výška dávala řidiči větší pocit bezpečí.

Problém je ovšem v tom, že podobně jako u některých jiných nových technologií, primárně zaměřených na snižování emisí a ochranu životního prostředí, lze s úspěchem spekulovat, zda jsou elektrická auta skutečně ekologická. 

Pohon totiž není jediným kritériem „ekologičnosti“. Je třeba připočítat náklady na energii, těžbu surovin a dalších zdrojů, které jsou u SUV mnohem vyšší než u menších aut.

Organizace Greenpeace loni přišla s prohlášením, že rostoucí podíl SUV na prodeji aut nejen ruší údajné přínosy elektromobility pro snižování emisí, ale dokonce emise v celkovém kontextu navyšuje. Aktivisté proto vyzvali automobilky, aby se více soustředily na cenově dostupné, malé elektromobily. 

Jak ale ukazuje trend mezi zákazníky, opět by to zřejmě nešlo zařídit jinak než formou dotací či nějaké jiné formy regulace trhu.

🔥🗞️ Přidejte si INFO.CZ do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Díky.

Prodeje nových i ojetých elektromobilů drhnou. Vzduchem létají slevy i stop stavy na výkup

Cla na čínská auta: Jak EU staví hráz proti invazi z východu, aby chránila vlastní konkurenceschopnost

sinfin.digital