KOMENTÁŘ LENKY ZLÁMALOVÉ | Agentura Bloomberg je etalon seriózní, věcné, faktické žurnalistiky. Čerpají z ní ti, kdo chtějí a hlavně potřebují znát fakta a odmítají se nechávat unášet emocemi, kterých je veřejný prostor plný. Velkou přidanou hodnotou je chladný popis reality a schopnost jít na podstatu přes balast prázdných slov a frází, které produkují politici i nemalá část byznysu. Stejně přímočaré jsou tam i analýzy a komentáře.
V neděli přinesl Bloomberg nemilosrdnou analýzu, jak na tom Evropa skutečně je. Nejsou tam žádná nová fakta. Všechna ta data o úpadku výkonu a produktivity Evropy proti Spojeným státům a Číně jsou dlouho známá.
Naposledy je shrnul bývalý guvernér Evropské centrální banky Mario Draghi ve zprávě o úpadku evropské schopnosti konkurovat. V ní je všechno. Násobně dražší energie, absence technologií, dramatický propad výkonu. Jenže poučení z toho všeho není: děláme to špatně. Musíme to začít dělat jinak. Závěr je: společně se zadlužme a státní peníze investujme přes dotace do ekonomiky. Tedy ještě více politiky, která Evropu přivedla do současného úpadku.
Text Bloombergu s jeho prestiží má být zjevně pokusem o budíček. Začíná slovy: politické ochrnutí, apatie, ekonomické zaostávání. Evropská unie míří k bodu zlomu. Po desítkách let varování, slabého růstu, jsou evropští politici stále častěji konfrontováni s fakty, která ukazují, že úpadek je nezastavitelný.
V závislosti na míře ekonomické kompetence jim buď vůbec nedochází, nebo je vytěsňují. V každém případě se podle nich ani náhodou nechovají. Ti bystřejší si uvědomují, že náraz do zdi už může být hodně blízko. „Skutečně věřím, že jsme výrazně ohroženi,“ řekl začátkem října na ekonomickém fóru v Berlíně francouzský prezident Emmanuel Macron. „Pokud budeme pokračovat v naší klasické agendě, jsme za dva, tři roky ven z trhu.“
Jenže právě Macron, jehož země je v poměru ke svému výkonu tak předlužená, že ztrácí důvěru investorů a hrozí jí další snížení ratingu spolehlivosti splácet dluhy, zároveň tlačí na pokračování té klasické agendy, před níž sám varuje. Stejně jako Draghi žádá více evropských společných dluhů a více státních investic.
Jako by v posledních dnech začínaly padat zábrany v popisu reality. Německá automobilka Volkswagen přijala nové tvrdé evropské normy a tažení od spalovacího motoru k elektromobilitě za své. Byla pionýrem. Výsledkem je dramatický pád schopnosti konkurovat. A první masivní propouštění v německých továrnách v historii.
I ti, kdo se ještě před pár měsíci s regulací automobilek ztotožňovali, najednou procitají do reality a otáčí. To je případ člena představenstva Škoda Auto a viceprezidenta Svazu průmyslu Martina Jahna. V nedělní debatě České televize se shodl s europoslancem za Motoristy Filipem Turkem, že „cíle transformace automobilového průmyslu v Evropě není možné splnit“.
Bloomberg trefně upozorňuje, že rozdíly v produktivitě mezi Evropou a Amerikou se začaly prohlubovat už před více než dvaceti lety. Po startu eura. Pokud by Evropa dokázala držet krok s Amerikou, byl by podle propočtů Bloomberg Economics příjem průměrného Evropana ročně o 13 tisíc dolarů vyšší. V aktuálním kurzu to znamená 300 690 korun navíc.
Evropa si ty problémy působí sama tvrdou regulací ekonomiky na všech frontách, která kulminovala v Green Dealu, který zdražuje lidem život a průmyslu bere schopnost konkurovat. I Amerika se snaží dekarbonizovat. Na rozdíl od Evropy si tím ale dobrovolně neničí ekonomiku. Evropa se bohužel propracovala do regulované, dotační ekonomiky, která nemá v technologické revoluci a velmi rychlých změnách šanci uspět.
Nemá cenu psát další a další hospodářské strategie, jako to teď předvádí vláda Petra Fialy. Stačí se dívat, jak to dělají ti, kdo prosperují.
Na začátek je potřeba přestat popírat realitu. Ten úpadek si přiznat a pokusit se s ním něco dělat.
🔥🗞️ Přidejte si INFO.CZ do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Díky.