Jsem starý, tlustý a nebaví mě to, říká Jeremy Clarkson o konci pořadu The Grand Tour

Další velká kapitola světové autožurnalistiky patří minulosti. Někdejší topgearovská parta okolo frontmana Jeremyho Clarksona podle všeho vyčerpala svůj potenciál. Sám Clarkson říká, že je příliš starý a z formy, aby mohl pokračovat, a spolu s Hammondem a Mayem jsou prakticky bez nápadů. Lehce překvapivou novinku svěřil nejslavnější světový automotive novinář v rozhovoru pro deník The Times.

Před více než dvaceti lety oslovila diváky britské BBC z obrazovek poprvé nesourodá trojice moderátorů v tehdy novém formátu tradičního motoristického pořadu Top Gear. Ten býval už od roku 1977 čímsi na způsob české Auto-moto revue, tedy nijak extra záživným formátem, jehož hlavní náplní byly testy obyčejných aut – jako třeba Škody Favorit, kterou Jeremy Clarkson testoval s rozporuplnými pocity už v roce 1989.

Ti, co převrátili vnímání autožurnalistiky naruby

Clarkson spolu s Jamesem Mayem a Richardem Hammondem přinesl v roce 2002 do Top Gearu zcela nové pojetí show o autech, jejímž posláním bylo diváka prostřednictvím chytrého humoru a megatun Clarksonovy ironie především bavit. 

Role moderátorů v čele s Clarksonem se staly rovnocenné s objekty jejich zájmu, tedy auty. Sehraná trojice podnikla do roku 2015 nesčetné množství bláznivých dobrodružství s auty všeho druhu, na svět protagonisté přivedli bájnou postavu maskovaného řidiče Stiga, o jehož pravé identitě se dodnes spekuluje.

Po známém incidentu z roku 2015, kdy Clarkson napadl producenta Oisina Timona, bylo další natáčení pozastaveno a trojice se záhy přesunula pod křídla společnosti Amazon, pro niž pokračovala v natáčení pořadu podobného formátu pod názvem The Grand Tour. Zatím poslední díl vznikl loni na podzim a dost možná zůstane posledním definitivně.

Už není kde brát

I sebelepší kamarádství sloužící jako továrna na originální nápady se časem opotřebuje. Že ten okamžik v případě The Grand Tour právě nastal, více než jasně naznačil Jeremy Clarkson v rozhovoru pro britský deník The Times. 

Clarkson, Hammond a May se na začátku prosince vrátili z posledního výpravného natáčení v africkém Zimbabwe a Mauretánii. Následně oznámili, že toto natáčení bylo „zatím asi poslední“.

„Jezdil jsem auty ve větší nadmořské výšce než kdokoli jiný a severněji než kdokoli jiný (trojice dojela auty i na severní pól, pozn. red.). Prováděli jsme s auty nejnemožnější věci, jaké si dovedete představit. Když jsme ale měli poslední dobou porady o tom, co dělat dál, už jsme nebyli schopni přijít s něčím novým,“ řekl Clarkson deníku The Times.

Jmenoval i další aspekt své nechuti k dalšímu natáčení: „Když jste starý, tlustý a neschopný, je natáčení The Grand Tour fyzicky velmi náročné,“ popsal třiašedesátiletý Clarkson pro britský deník. 

Došlo i na otázku, zda se necítí být unaven z neustálého očekávání médií, že od něj uslyší něco kontroverzního. „Vůbec ne! Líbí se mi být kontroverzní. Když vidím klidnou hladinu malebného jezírka, nemohu odolat hodit do něj kámen,“ uvedl známý glosátor společenského dění.

Volkswagen Lupo 3L. Na nejúspornější spalovací auto historie brali Němci dotace jako dnes na elektromobily

Clarkson mj. proslul nekompromisními výroky na adresu Meghane Markelové („Nenávidím ji na buněčné úrovni. V noci nemůžu spát, protože ležím, skřípu zuby a sním o dni, kdy ji donutí promenádovat se nahou ulicemi všech britských měst, zatímco davy budou skandovat ‚Hanba!‘ a házet po ní exkrementy.“) nebo Grety Thunbergové („Greta nemá žádné znalosti toho, jak svět funguje. Nemá vychování a žádná písmenka za jménem, protože místo chození do školy je zaneprázdněná plavením se po světě, aby mohla urážet dospělé. To, co by potřebovala, je naplácat na zadek.“)

Amazon uvažuje o nahrazení „svaté trojice“ The Grand Tour jinými moderátory. Příklad zmiňovaného Top Gearu, který Clarksona a spol. nahradil různými jinými osobnostmi, ale varuje – přes velké ambice už to po roce 2015 nikdy nebylo tak úplně „ono“. 

Ostatně Top Gear shodou okolností oznámil svůj „prozatímní“ konec rovněž v závěru minulého roku. Mnohem perspektivněji se naopak jeví jiný Clarksonův projekt jménem Clarksons Farm, který se v Angličanově typickém duchu věnuje farmaření a potravinám.

Neuvěřitelná ostuda německých automobilek. Fotbalový svátek bude v režii Číňanů

Před 25 lety debutovalo nejgeniálnější auto všech dob. Fiat Multipla byl terčem posměchu, lepší rodinný vůz ale nikdo nepostavil

Nové pětkové BMW si dělá čáku na nejekologičtěji vyráběné auto dnešní doby

sinfin.digital