Pavel Čurda, mentor on-line projektů, pábitel, cestovatel a novinář procestoval vesměs vlakem 25 tisíc kilometrů napříč Evropou. Může tedy srovnávat.
Jak jste se k „vrcholovému“ cestování vlakem dostal a kolik zemí jste vlakem projel?
Interrail
(společnost, která vydává mezinárodní vlakovou jízdenku
umožňující neomezené cestování ve 33 zemích Evropy) slavil
před dvěma lety 50 let existence a nabídl neskutečnou slevu.
Já skočil po nejdelší, tříměsíční jízdence na neomezené cestování po Evropě. Projel jsem Polsko, Pobaltí, celý sever, Dánsko, přes Německo a Prahu pak na jih – Švýcarsko, jih Francie, kolem pobřeží Španělsko a Portugalsko, a také celou italskou „holínku“ s výpadem na Sicílii.
Celkem asi pětadvacet tisíc kilometrů. Naprostá většina vlakem. Občas autobus nebo BlablaCar (internetová platforma a největší komunita pro meziměstskou spolujízdu na světě). Ale byl to kvapík. Ta celá cesta si zasloužila minimálně půl roku. Zvládl jsem to hlavně díky skvělému plánování a široké síti známých po celé Evropě, u kterých jsem často přespával.
Když porovnáte různé parametry, jaká země má vlakovou dopravu nejlépe „zmáknutou“?
Pro mne jsou důležité parametry jako přesnost, komfort a pokrytí země. Z tohoto pohledu považuji za nejlépe „zmáknutou“ vlakovou dopravu ve Švýcarsku. Mají skvělé pokrytí i v horských oblastech, vlaky jsou velmi přesné a komfortní. Finsko a Norsko byly také super, zejména pro jejich skvělé jídelní vozy. Dobře se cestuje vlakem i v Itálii.
Proč cestujete zrovna vlakem? V čem pro vás spočívá jejich kouzlo?
Vlaky mají pro mě několik kouzel. Především je to možnost sledovat postupně se měnící krajinu za oknem, což vytváří jedinečný zážitek z cesty. Dále oceňuji pohodlí – můžu se volně pohybovat, seznamovat se s lidmi, číst si, pracovat (pracuji na různých projektech on-line) nebo jen relaxovat.
Vlaky
jsou také ekologičtější způsob dopravy a často vás dovedou
přímo do centra měst. Navíc mě fascinuje rozmanitost
železničních systémů v různých zemích.
Co noční vlaky? Jaký na ně máte názor? A co by měl dobrý noční vlak splňovat?
Noční vlaky mám rád, jsou to takové pojízdné hotely. Nejlepší zkušenost mám s finskými nočními vlaky. Dobrý noční vlak by měl nabízet pohodlné lůžko, soukromí, možnost uzamknout kupé, čisté toalety a ideálně i snídani. Skvělá zkušenost pro mne byla noční cesta nedávno zavedeným nočním spojem Praha-Brusel společnosti European Sleeper. Parádní je i VlakFest, východoevropské a balkánské výpravy „vlakovým hotelem“.
Co by měl splňovat dobrý „denní vlak“?
Dobrý denní vlak by měl mít pohodlná sedadla s dostatkem prostoru pro nohy, Wi-Fi, elektrické zásuvky, čisté toalety. A také kvalitní jídelní vůz, kde se můžete seznamovat s místními. Velká okna pro sledování krajiny jsou také fajn.
Máte
raději rychlovlaky, nebo pomalé lokálky s mnoha zastávkami?
Obojí má své kouzlo. Rychlovlaky jsou skvělé pro efektivní přesun mezi velkými městy. Ale pomalé lokálky s mnoha zastávkami nabízejí možnost lépe poznat místní kulturu a vidět místa, která běžný turista mine. Například cesta vlakem Flåmsbana v Norsku je nezapomenutelný zážitek právě díky pomalejší jízdě a častým zastávkám v nádherné přírodě.
Co vlaková nádraží? Máte srovnání – kde jsou nejlepší?
Některá z nejlepších nádraží, která jsem viděl, jsou v Portugalsku. Nádraží Gare do Oriente v Lisabonu je architektonický skvost. Nádraží São Bento v Portu má úžasnou výzdobu tradičními kachlíky Azulejos.
Jaký byl váš nejlepší zážitek?
Celá
cesta byla super. Všude jsem narážel na super lidi. Jedním z
nejlepších zážitků byly dva týdny v pověstných švýcarských
panoramatických vlacích, které nabízejí dechberoucí výhledy.
Překonávání Alp s úchvatnými výhledy bylo opravdu
nezapomenutelné. Také jízda po Flåmsbana v Norsku k hladině
fjordu, kde vlak překonává výškový rozdíl 900 metrů na
pouhých 20 kilometrech, byla úžasná.
A naopak nejhorší zážitek?
Moc jich nebylo. Nejhorší zážitky většinou souvisí s přeshraničním cestováním, kde stále existují bariéry. Například špatné vlakové spojení mezi Španělskem a Portugalskem nebo nemožnost projet vlakem hranici mezi Švédskem a Finskem.
Jak ze srovnání vlaků (denních i nočních) vychází Česká republika?
Česká republika si vede celkem dobře, zejména v porovnání s některými východoevropskými zeměmi. Máme solidní síť spojů a celkem moderní vlaky. Nicméně v porovnání se špičkou, jako je Švýcarsko nebo Finsko, máme ještě co zlepšovat.