Jihočeský hejtman a předseda Asociace krajů Martin Kuba se denně objevuje v médiích jako úspěšný politik, zároveň ale vystupuje v reklamě na svou firmu OIG Power. A přes svou tvář hejtmana prodává lidem „baterky“. Tento zvláštní model souběhu podnikání a politiky zřejmě není zakázaný, minimálně ve středoevropských poměrech však působí poněkud zvláštně. Ještě podivnější je přitom fakt, že hejtman, vystupující v reklamě na svou vlastní firmu, vlastně nikomu nevadí. A to ani opozici.
Člověk neznalý jihočeských poměrů se může dnes v tomto kraji setkat s poměrně neotřelým fenoménem – hejtman Martin Kuba je, co se týče veřejného prostoru, prostě všude. Otevírá nové dálnice a sportoviště, vyjadřuje se v televizi a na sociálních sítích k regionálním i celostátním problémům, komentuje politiku. Jeho tvář se objevuje v médiích snad každý den. Žádný z Kubových předchůdců v úřadě se nedokázal tak marketingově prosadit jako právě současný jihočeský hejtman.
Jenomže když pak večer zajdete v Budějovicích třeba na hokejový zápas místního prvoligového družstva, nestačíte se divit. I tady je totiž přítomný Martin Kuba. Ovšem nikoliv v roli hejtmana, ale spolumajitele firmy OIG Power. Ta patří k důležitým sponzorům budějovického hokeje, a proto se o reklamních přestávkách objevuje na kostce nad ledem její reklama. Ovšem s žádným anonymním hercem. Propaguje ji přímo Martin Kuba.
A nejde jenom o hokej. OIG Power sponzoruje i fotbal a mnoho dalších aktivit. Přitom scénář je pokaždé stejný. Hlavní tváří reklamních sdělení na sociálních sítích je zase jihočeský hejtman Martin Kuba.
Když loni přijela na návštěvu jižních Čech kvůli plnění svých povinností vůči sponzorům snowboardistka a olympijská vítězka Eva Adamczyková (roz. Samková), vítal jí hejtman v roli spolumajitele OIG Power, která to pak dala přes sociální sítě také náležitě všem vědět.
Na sociálních sítích je někdy opravdu těžké odlišit (alespoň na první pohled), v jakých spotech/postech vystupuje Martin Kuba jako politik a v jakých jako většinový majitel firmy na bateriové systémy.
Dokonce i na Kubových osobních stránkách coby politika, kde se píše o programu a rozvojových projektech v kraji, se čtenáři dočtou také o úspěších Kubovy firmy OIG Power.
A co vlastně firma vyrábí? Podle Ekonomického deníku je OIG Power především hlavním dodavatelem bateriových boxů pro Skupinu ČEZ. V roce 2022 údajně vydělala před zdaněním takřka 113 milionů korun. Jak píše Ekonomický deník, na českém trhu firma dodává svá bateriová úložiště výhradně Skupině ČEZ, část produkce ale vyváží i do zahraničí.
Kuba je sice vystudovaný lékař, má ale blízko i k energetice. Během své bohaté politické kariéry působil v letech 2011 až 2013 jako ministr průmyslu a obchodu za ODS. Jedna věc jsou však otázky spojené s eventuálním střetem zájmů, a druhá forma, kterou Martin Kuba provozuje podnikání v souběhu s politikou. Ta je totiž i na české poměry poměrně unikátní.
Kuba vlastnictví své firmy a z toho plynoucí své ekonomické zájmy nijak neskrývá ani se je nesnaží mediálně „upozadit“. Je to přesně naopak. Své podnikání ve funkci hejtmana naopak zcela otevřeně propaguje. Pod svou tváří, pod svým jménem. Ráno se fotí u otevření nového veřejného sportoviště jako hejtman, večer na jiném sportovišti vystupuje před kamerami jako sponzor a spolumajitel OIG Power.
Je taková „dvojakost rolí“, navíc zcela otevřená, v politice přípustná?
Připomeňme, že hejtman Kuba dnes patří k nejpopulárnějším politikům v Česku a neznámějším tvářím ODS. V posledních krajských volbách dosáhl nejlepšího volebního výsledku občanských demokratů ze všech krajů. A popularitu si drží dodnes. Nezdá se, že by mu „hraní v reklamě na svou vlastní firmu“ nějak mediálně ubližovalo.
Je totiž třeba otevřeně přiznat (autor tohoto textu žije celý život v Českých Budějovicích), že Kubovo podnikatelské angažmá v souběhu s funkcí hejtmana nikoho v Jihočeském kraji příliš nevzrušuje. Nenašel se dosud žádný významný opoziční politik, který by Kubu kvůli způsobu jeho podnikání a prezentace kritizoval, natož aby ho vinil ze střetu zájmů.
Ani „hlas lidu“ v tomto případě rozhodně neburácí v Kubův neprospěch. A pokud ano, tak velmi potichu. Když se ptám (třeba na hokeji) svých známých a kamarádů, zda jim nevadí, že se koukáme na reklamní kostce na hejtmana prodávajícího baterky, většina odpoví v duchu: „Hele, je to fakt zvláštní, ale on je prostě šikovnej. Umí se prodat“.
Důsledný marketing Martina Kuby evidentně nese své ovoce, byť si o něm můžeme myslet cokoliv. Na druhou stranu zůstává otázkou, zda tenhle Kubův úspěšný pokus zjistit, zda smí hejtman svým voličům prodávat vedle volebního programu i baterky, nemůže nakonec ovlivnit celou, už tak dost pošramocenou politickou kulturu v Česku.
Vezměme si třeba takovou předsedkyni Poslanecké sněmovny Markétu Pekarovou Adamovou. Dovede si někdo představit, že by dopoledne přednášela ve sněmovně a odpoledne šla točit reklamu na svou firmu se spodním prádlem, prodávající své výrobky armádě (podobně jako Kuba prodává baterie ČEZu)?
Nebo takový prezident Petr Pavel. Zkusme si představit, že by prezident zahajoval nadcházející mistrovství světa v hokeji v Praze, a pak ho při prvním zápasem z Česka s Kanadou viděli diváci na reklamní kostce, kterak propaguje prodej vojenských ponožek vlastní výroby. Zdá se vám to v tuto chvíli nemožné? Ale kdeže...