Upřímnou soustrast Filipu Turkovi a poděkování Jaguaru za všechny ty minulé krásné vozy

GLOSA MICHALA BORSKÉHO I Britský Jaguar ohlásil asi nejvíc bizarní změnu identity v historii autoprůmyslu. Auta, kterými donedávna jezdili státníci, průmyslníci, právníci a sportsmeni, se nově budou snažit okouzlit nezaměstnaná netáhla, která neumí nic jiného než zvracet svoji bytostnou nicotu na sociální sítě.

„Jaguar smazal celý facebook a nechal si na něm jenom úchylnou postmoderní reklamu na nějakou módní přehlídku barevných pytlů na brambory navlečených na divných lidech s úchylnými účesy a šišatými hlavami,“ popsal na svém profilu skutkový stav známý herní designer počítačových her a jaguarista Daniel Vávra. 

Tradiční britská značka spíš souhrou náhod přežila do dnešních dnů řadu krizí, periodicky však zažívá období klinické smrti, v čemž se shoduje například s neméně legendární italskou Alfou Romeo. Teď si ale Jaguar vrazil nůž do břicha dosud nejhlouběji a obávám se, že už nepůjde vyndat, aniž by pacient nezemřel.

Po hlavě do pekla

Posledních několik let je bilance značky, kterou proslavily legendy jako E-Type, XJ nebo Mk2, doslova tristní.  Slouží, zjednodušeně řečeno, už jen jako montovna na elektrický model E-Pace, který nikdo nechce stejně jako nezajímavé sedany XF a XE, které už beztak notně zestárly. Sportovní struna zmizí v brzké době se 13 let starým F-Typem a velká limuzína XJ, která v programu nechyběla od roku 1968, už je minulostí několik let. 

Značka, jejíž rodokmen doslova čpí spáleným závodním benzinem, ohlásila jako jedna z prvních přechod na úplnou elektromobilitu a zjevně se tohoto svého ideologického pomýlení nemíní vzdát ani do budoucna. V domovské Británii si už od nového roku koupíte právě a jen onoho elektrického Jaguara E-Pace a až za více než rok (!!!) by se ke němu měl připojit nový (elektrický) model, jehož skutečnou podobu zatím nikdo nezná. To, co jeho premiéře předcházelo v sídle automobilky v Gaydonu, ale překročilo dosud známé meze novinářských prezentací automobilových novinek včetně veselých scének manažerů německých automobilek à la Horst Fuchs. 

Akci hostil generální štáb Jaguaru v čele s generálním ředitelem Rawdonem Gloverem. V tom, co se občas zdálo jako opilecký sen, personál Jaguaru seznamoval novináře se svými plány na „přeměnu“ kdysi tolik oblíbené značky v příštích několika letech. 

Vášnivý tým podivných lidí mluvil po většinu akce o tom, jak plánují „vymazat obyčejné“ a „živě žít“. Ať už to znamená cokoliv. Sám McGovern nazval nový směr „úplným resetem“ a v jednu chvíli novinářům řekl, že jeho tým „nečmuchal bílé věci a to, co viděli a slyšeli, je skutečné“. 

Bohužel to tak opravdu vypadá a všechnu bizarnost hesla kampaně „copy nothing“ vzorně ilustruje vzápětí vypuštěné video na síti X – vidíte ho výše. 

Nejslavnějější Jaguar E-Type z roku 1961 je archetypem automobilového krásna a špičkovým příkladem průmyslového designu.

Ve třicetisekundovém spotu se vyskytují osoby neurčitého pohlaví s povědomými, ale přesto nezařaditelnými lidskými rysy různých barev, které se pohybují abstraktními kulisami a chrlí nicneříkající marketingové floskule. Jedna drobnost v jistě nákladné reklamě ale výrazně chybí, a to jediný automobil.

Pro zákazníky výrobce luxusních automobilů, který byl známý svými elegantními auty, je to krajně matoucí signál, který jeden ze statistíců diskutujících na sociálních sítích nazval „módní přehlídkou pro lidi, kteří zapomněli, proč tu jsou“. 

Do diskuze na profilu Jaguaru na síti X se zapojil i její vlastník Elon Musk se sarkastickým dotazem: „Prodáváte auta?“ Konkrétní odpovědi se nedočkal. Jaguaru nebyly v minulosti žádné marketingové experimenty cizí. Ale i ty nejavantgardnější kampaně se musí propojit s produktem.

Do reklamy na auta patří auta

Jaguar přitom reklamu fakt uměl, jakkoliv některé propagované modely nebyly právě z nejpovedenějších. Ikonické kampaně ale zaujaly představivost a upevnily vozy s divokou kočkou na kapotě jako objekty touhy. Jedna z nejpozoruhodnějších kampaní firmy nazvaná „Grace, Space, Pace“ představila značku jako ztělesnění elegantního inženýrství a vůbec všeho, co Jaguar znamená – krásná, vysoce výkonná vozidla.

Kampaň se sloganem „Je dobré být zlý“ se zase chytře opřela o britské dědictví Jaguaru a představili se v ní uznávaní herci jako Ben Kingsley, Tom Hiddleston a Mark Strong, kteří hráli odvážné antihrdiny. Popkulturní nesmrtelnost si Jaguar vydobyl díky ikonickému televiznímu seriálu Mad Men. V jednom z klíčových momentů pořadu Don Draper, geniální reklamní manažer, uvádí slogan: „Konečně něco krásného, ​​co můžete vlastnit.“ 

Fiktivní reklama brilantně shrnuje podstatu Jaguaru – vůz tak ohromující, že překračuje užitek a stává se symbolem společenského postavení. Tato kampaň, i když byla jen součástí příběhu, demonstrovala to, co reklamy Jaguaru vždy dělaly dobře: neprodávaly jen auta, prodávaly sny. Byly vtipné, filmové a nezaměnitelné. Připomněly publiku trochu škodolibou sofistikovanost značky a zároveň předvedly vozy v celé jejich kráse.

Filip Turek v růžové uniformě?

„Nevím, zda bych jako prezident českého Jaguar klubu neměl náhodou nahodit růžovou uniformu!,“ napsal serveru INFO.CZ český europoslanec Filip Turek a pokračoval: „Jsem jediný, koho tento vývoj Jaguaru ani na vteřinu nepřekvapil, sleduji jej dlouhodobě a navíc modelová řada tomuto trendu odpovídá již dlouhé roky. Před lety mi nikdo nevěřil, když jsem popisoval, jak na centrálu Jaguaru do Salcburku přišel apel na nebinární osoby v týmu. Máte pocit, že toto je zapříčiněno přirozeným vývojem? Nikoli, takto dopadá předpis ESG, tedy environmentální a sociální audit, bez kterého žádná větší společnost nemůže počítat s jakoukoli podporou bank, subdodavatelů, partnerů a dotačních programů v západním světě.“

Podle ředitele Glovera si budou nové vozy Jaguar kupovat „mladší, bohatší a měsťáci, kteří budou bohatí na peníze a chudí na čas“. Já se spíš ztotožňuji s názorem zmiňovaného Daniela Vávry, který z reklamního šotu vyvodil, že půjde o „nezaměstnané bez řidičáku, co jezdí na elektrokoloběžkách, za jejichž provoz platí kreditkou, co dostali na Vánoce od babičky.“ 

Příklady táhnou

Americký mediální server Fox News nedlouho po zveřejnění videa trefně upozornil, že Jaguar si svojí novou kampaní koleduje o stejný průšvih, jaký se loni „podařil“ pivovaru Anheuser-Busch. Ten chtěl prodeje svojí tradiční značky Bud Light zvednout prostřednictvím reklamy s transgender aktivistou propagujícím svoje ženství. Miliony tradičních zákazníků se od „své“ značky Bud Light v reakci na šot distancovaly a přestaly pivo kupovat. Pivovar přišel o několik miliard dolarů své tržní hodnoty a na dlouho poškodil své jméno u zákazníků. 

Zatím to vypadá, že také udatný Jaguar byl bez narkózy a jednou provždy vykastrován v přímém přenosu. Zmizení klasického loga s hlavou šelmy a jeho nahrazení bezpohlavním cik-cakem je toho jen dalším důkazem. Jestli firma 2. prosince, na který avizuje pokračování kampaně, nepředvede něco fakt hodně chlapáckého, koleduje si o sebezničení. Osobně bych doporučoval něco v duchu reklamy na jedno australské pivo, kterou si určitě pusťte níže.

🔥🗞️ Přidejte si INFO.CZ do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Díky.

Naskočit s pivem Bud Light na vlnu LGBT bylo chybou. Že tu existuje nějaký trend, ještě neznamená, že se na něj značky musejí vrhnout, říká veterán reklamy Fuentes

Nechají si škodováčtí odboráři na hýždě vytetovat znak Volkswagenu? Možná by měli

Ivan Hodáč: O elektromobilitě rozhodne spotřebitel střední třídy. Zákaz spalovacích motorů se změní

sinfin.digital