Když se při povodních v roce 1997 díval tehdy čtrnáctiletý Ondřej Švrček z okna domu v Přerově na ustupující vodu, uvědomoval si už tehdy, že lidé neměli vlastně žádné informace. Nevěděli, že se voda blíží, netušili, jak budou povodně rozsáhlé. A Ondřejovi bylo jasné, že takhle by to vypadat nemělo…
Po vysoké škole se začal věnovat vytváření informačních systémů, a tak se zrodila SMS brána, v té době jedna z největších SMS služeb v republice. Ondřej pokračoval dalšími komerčně úspěšnými projekty.
Přicházely také další lokální povodně a SMS zprávy začaly pomáhat s informovaností. Ondřej Švrček tehdy se svým týmem vyhrál výběrové řízení pro krizové řízení hlavního města Prahy, a právě SMS služby magistrátu dodával. A došlo mu, že takhle by opravdu mohl informační systém vypadat v celé republice.
Tisíce zapojených samospráv
„Došlo mi také, že v místě, kde bydlím já, nic nevím. Dostal jsem radu, abych chodil na web, na úřední desku. Na to jsem reagoval, že to snad není myšleno vážně! Pořád mi třeba odtahovali auto. A já si dal za cíl doručit lidem zprávu, že druhý den je blokové čištění, zprávu, co se u nich děje o víkendu, zprávu, že se blíží povodeň,“ popisuje Ondřej Švrček, jak vznikl MUNIPOLIS. Respektive – původně SMS bránu nahradil Mobilní rozhlas, až poté následovala komunikačně prezentační síť MUNIPOLIS.
Nyní službu společnost poskytuje ve více než 3,5 tisících samosprávách, což je asi 60 procent všech českých samospráv… A ještě konkrétněji – velká města jako je Praha, Brno či Ostrava, tedy jejich městské části, pokrývá MUNIPOLIS asi ze 70 procent.
Stačí stisknout enter…
Naprosto zjednodušeně řečeno – služba funguje tak, že úředník napíše zprávu, kterou by obyvatelé obce či města měli mít, do webového rozhraní, stiskne enter… a zpráva přijde všem registrovaným uživatelům. Nikdo nemusí nikde nic hledat, nikdo se nemusí proklikávat webem… Uživatel si navíc sám může nastavit priority, cíleně jsou tak informovány třeba matky s dětmi, řidiči a podobně.
„Náš přínos je hlavně v tom, pokud si samospráva uvědomí, že komunikace je klíčová, pak se dějí věci. Lidé jsou mnohem víc zapojeni, jsou aktivní, účastní se dobrovolnických prací, lépe se ve městech dýchá. A nejen lidé, ale i jakákoliv místní instituce. Učíme samosprávy komunikovat jak, kdy a komu,“ vysvětluje Ondřej Švrček s tím, že teprve v krizi si vždy samosprávy uvědomí, jak důležitá informovanost je. A je jedno, zda jde o povodně, vichřici, sněhovou kalamitu nebo covidovou pandemii.
Během nedávných povodní MUNIPOLIS informoval nejen o tom, co se kde děje, kde voda stoupá, kde jsou potřeba dobrovolníci, kde se pytluje... ale třeba i že se hledá provizorní ubytování nebo akumulátory. Každý den přes systém odcházelo v krizové situaci kolem milionu zpráv přímo do mobilů obyvatel Česka! Běžně, když republiku neohrožuje žádný přírodní živel, jich je asi desetina za den…
Nástěnkám je konec
MUNIPOLIS sice s trochou nadsázky vznikl v podstatě v jednom přerovském paneláku, teď ale míří do Polska a doma už je nějakou dobu v Maďarsku a v Německu. „Náš systém je užitečný nejen v samosprávách. Šli jsme i do firem, institucí, i tam lze MUNIPOLIS využívat formou interní komunikace. Zjednodušeně – z doby nástěnkové se přešlo do doby intranetové, pak byla doba facebooková, pak se vrátila intranetová. A teď je doba chytré interní komunikace – doba munipolisů,“ říká Ondřej Švrček.
Ale co s projektem dál? Nebyl by zajímavým řešením pro informovanost ze strany státu směrem k jeho obyvatelům? „Několikrát jsme se pokusili rozvíjet nějakou ‚větev‘, že by systém byl velmi užitečný na úrovni stát→občané. Zatím se nám nepodařilo najít rovinu, jak to uskutečnit.“ Cíl má proto Ondřej Švrček nyní jiný, chtěl by systém nadále rozvíjet v nejbližších zemích.
Jakým způsobem MUNIPOLIS vyhodnocuje úspěšnost komunikace? Kolik lidí se na fungování systému podílí? A jaký sport je vášní Ondřeje Švrčka?
Článek byl připraven ve spolupráci s podcastem KRNDA & LŮZR Adriany Krnáčové a Petra Stuchlíka a mediálním projektem Datarun.
🔥🗞️ Přidejte si INFO.CZ do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Díky.