KOMENTÁŘ MICHALA BORSKÉHO | Jméno Hongqi znamená „rudý prapor“ a rozhodně to není náhoda. Limuzíny této značky vozily všechny nejvyšší představitele komunistické Číny od Mao Ce-Tunga až po současného generálního tajemníka Ústředního výboru komunistické strany a prezidenta Si Ťin-pchinga. V Evropě se přidají k čínským firmám, které se snaží nabídnout spíše cenově dostupné modely.
Paradoxem českého trhu s čínskými auty je, že zatímco v jiných zemích se rozpínají gigantické firmy jako BYD, Nio a Great Wall, u nás hraje prim MG, což je na domácím čínském trhu minoritní výrobce. Rovněž přítomný Dongfeng zatím jen paběrkuje.
Teď se ale chystá příchod značky, jíž se přezdívá čínský Rolls-Royce. Hongqi patřící do koncernu FAW (First Automotive Works) je nejstarší původní (nelicenční) automobilkou z Říše středu.
Její vznik ve druhé polovině 50. let měl svou logiku, protože straničtí funkcionáři v čele s Mao Ce-Tungem potřebovali po roztržce se Sověty jezdit něčím jiným než sovětskými ZISy a ZILy. V roce 1958 proto vyjel první model CA72, který designově připomínal něco mezi Čajkou a americkými koráby té doby. Od těch časů si firma své výsostné postavení víceméně udržuje dodnes.
Velký, luxusní, elektrický
Dovážet čínský Rolls do Evropy a potažmo do Čech lze s trochou nadsázky přirovnat k něčemu, jako by byl import putinových limuzín Aurus s tím rozdílem, že Hongqi je reálně komerčně úspěšné nejen v Číně. „Rudý prapor“ už má dokonce i svoje fanouškovské české webové stránky.
Čínský státní koncern FAW, pod který Hongqi patří, již začal prodávat svůj první model v zemích jako Norsko, Nizozemsko, Německo, Dánsko, Švédsko a Island. Jedná se o gigantické elektrické SUV s označením E-HS9, které dosahuje délky 5,2 metru a má rozvor náprav 3,1 metru. Impozantní elektromobil je přímou konkurencí prémiovým německým modelům, jako jsou například Mercedes-Benz EQS SUV nebo BMW iX. Rolls-Royce zatím elektrické SUV nevyrábí.
Běžně je v nabídce i plejáda luxusních sedanů značených podle velikosti H5, H7, Ousado a špičková limuzína H9. K tomu si můžete připočíst tři modely SUV a čtyři elektromobily různých typů karoserie včetně zmiňovaného „tanku na kolech“ E-HS9.
Zavlaje nad Evropou rudá?
Evropské ambice FAW, resp. Hongqi potvrzuje vyloženě provokativní otevření designového centra v Mnichově, přímo v blízkosti sídla nejmenované slavné bavorské automobilky.
Hongqi investuje také do špičkových odborníků a do týmu návrhářů dokonce přivedla bývalého hlavního designéra Rolls-Roycu Gilese Taylora. Tento člověk, který ještě nedávno navrhoval vozy pro elitu západního světa, nyní stojí právě za vzhledem SUV E-HS9, nesoucího logo s vazbami na maoistický režim.
Buď jak buď, Taylor odvedl skvělou práci. Bez ohledu na politické souvislosti se E-HS9 nemá za co stydět, a to ani z technického hlediska. Díky baterii o kapacitě 120 kWh tento luxusní kolos vážící 2,7 tuny ujede přes 500 km, a dvojice elektromotorů s výkonem 550 koní umožní zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,9 vteřiny.
Na výši konkurence
Na palubě čeká posádku veškerý myslitelný luxus, včetně masážních sedadel a velkých multimediálních displejů pro zadní cestující. Celé vozidlo je navíc vybaveno pneumatickým podvozkem, který zajišťuje maximální možné pohodlí. Základní verze by měla začínat na ceně kolem milionu a čtvrt, což je za takové auto nehorázný dumping – menší konkurenční BMW iX začíná skoro o 750 000 Kč výš.
Model E-HS9 je však pouze začátkem evropské expanze čínské státní automobilky. Ještě tento rok má do Norska dorazit sportovní sedan EH7 a kompaktní SUV EHS7. Hongqi má zároveň ambice vstoupit na další evropské trhy, včetně České republiky, kde plánuje otevřít zastoupení příští rok.
Zajímavé bude sledovat, jak na vozy spojené s odkazem „Velké čínské kulturní revoluce“ zareagují evropští zákazníci. V Rusku se však značce daří a dokonce zvažuje, že by tam začala montovat svá auta přímo.
🔥🗞️ Přidejte si INFO.CZ do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Díky.