Nad Evropou zavlaje rudý prapor. Tradiční čínská značka aut pro bolševické papaláše přijíždí

KOMENTÁŘ MICHALA BORSKÉHO | Jméno Hongqi znamená „rudý prapor“ a rozhodně to není náhoda. Limuzíny této značky vozily všechny nejvyšší představitele komunistické Číny od Mao Ce-Tunga až po současného generálního tajemníka Ústředního výboru komunistické strany a prezidenta Si Ťin-pchinga. V Evropě se přidají k čínským firmám, které se snaží nabídnout spíše cenově dostupné modely.

Paradoxem českého trhu s čínskými auty je, že zatímco v jiných zemích se rozpínají gigantické firmy jako BYD, Nio a Great Wall, u nás hraje prim MG, což je na domácím čínském trhu minoritní výrobce. Rovněž přítomný Dongfeng zatím jen paběrkuje. 

Teď se ale chystá příchod značky, jíž se přezdívá čínský Rolls-Royce. Hongqi patřící do koncernu FAW (First Automotive Works) je nejstarší původní (nelicenční) automobilkou z Říše středu. 

Její vznik ve druhé polovině 50. let měl svou logiku, protože straničtí funkcionáři v čele s Mao Ce-Tungem potřebovali po roztržce se Sověty jezdit něčím jiným než sovětskými ZISy a ZILy. V roce 1958 proto vyjel první model CA72, který designově připomínal něco mezi Čajkou a americkými koráby té doby. Od těch časů si firma své výsostné postavení víceméně udržuje dodnes. 

Hongqi CA72 bylo roce 1958 prvním modelem firmy.

Velký, luxusní, elektrický

Dovážet čínský Rolls do Evropy a potažmo do Čech lze s trochou nadsázky přirovnat k něčemu, jako by byl import putinových limuzín Aurus s tím rozdílem, že Hongqi je reálně komerčně úspěšné nejen v Číně. „Rudý prapor“ už má dokonce i svoje fanouškovské české webové stránky.

Čínský státní koncern FAW, pod který Hongqi patří, již začal prodávat svůj první model v zemích jako Norsko, Nizozemsko, Německo, Dánsko, Švédsko a Island. Jedná se o gigantické elektrické SUV s označením E-HS9, které dosahuje délky 5,2 metru a má rozvor náprav 3,1 metru. Impozantní elektromobil je přímou konkurencí prémiovým německým modelům, jako jsou například Mercedes-Benz EQS SUV nebo BMW iX. Rolls-Royce zatím elektrické SUV nevyrábí.

Běžně je v nabídce i plejáda luxusních sedanů značených podle velikosti H5, H7, Ousado a špičková limuzína H9. K tomu si můžete připočíst tři modely SUV a čtyři elektromobily různých typů karoserie včetně zmiňovaného „tanku na kolech“ E-HS9.

Velké SUV E-HS9 má být konkurencí špičkovým německým výrobkům.

Zavlaje nad Evropou rudá?

Evropské ambice FAW, resp. Hongqi potvrzuje vyloženě provokativní otevření designového centra v Mnichově, přímo v blízkosti sídla nejmenované slavné bavorské automobilky. 

Hongqi investuje také do špičkových odborníků a do týmu návrhářů dokonce přivedla bývalého hlavního designéra Rolls-Roycu Gilese Taylora. Tento člověk, který ještě nedávno navrhoval vozy pro elitu západního světa, nyní stojí právě za vzhledem SUV E-HS9, nesoucího logo s vazbami na maoistický režim.

Buď jak buď, Taylor odvedl skvělou práci. Bez ohledu na politické souvislosti se E-HS9 nemá za co stydět, a to ani z technického hlediska. Díky baterii o kapacitě 120 kWh tento luxusní kolos vážící 2,7 tuny ujede přes 500 km, a dvojice elektromotorů s výkonem 550 koní umožní zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,9 vteřiny.

Hongqi E-HS9 snese i uvnitř světová měřítka.

Na výši konkurence

Na palubě čeká posádku veškerý myslitelný luxus, včetně masážních sedadel a velkých multimediálních displejů pro zadní cestující. Celé vozidlo je navíc vybaveno pneumatickým podvozkem, který zajišťuje maximální možné pohodlí. Základní verze by měla začínat na ceně kolem milionu a čtvrt, což je za takové auto nehorázný dumping – menší konkurenční BMW iX začíná skoro o 750 000 Kč výš. 

Model E-HS9 je však pouze začátkem evropské expanze čínské státní automobilky. Ještě tento rok má do Norska dorazit sportovní sedan EH7 a kompaktní SUV EHS7. Hongqi má zároveň ambice vstoupit na další evropské trhy, včetně České republiky, kde plánuje otevřít zastoupení příští rok. 

Zajímavé bude sledovat, jak na vozy spojené s odkazem „Velké čínské kulturní revoluce“ zareagují evropští zákazníci. V Rusku se však značce daří a dokonce zvažuje, že by tam začala montovat svá auta přímo.

Nejdřív Rolls-Royce, pak elektřina: Model Spectre člověka zbaví pocitů voltaické tísně

Pod čínskými auty dnes na výstavách lezou s foťákem Evropané

Toyota: Výroba devadesáti hybridů je stejně ekologická jako jeden elektromobil

sinfin.digital