Nejdřív Rolls-Royce, pak elektřina: Model Spectre člověka zbaví pocitů voltaické tísně

RECENZE MICHALA BORSKÉHO | První elektrický vůz v dějinách mondénní značky z britského Goodwoodu nesnáší pocity prostřednosti. Velkomožné kupé Spectre jen tak mimochodem jezdí na elektřinu a jde o vůbec první elektromobil v profesním životě nejmenovaného novináře, kterému to lze tolerovat bez větších ústrků a sebeobětování.

Co lidi trýzní na elektromobilech? Jsou drahé, moc daleko nedojedou a s dobíjením je to věčně nejisté. Aspoň u nás. Krátce řečeno – proč platit vysokou cenu za něco, co člověka de facto zbavuje svobody kdykoliv kamkoliv bez rozmyslu vyrazit, a k tomu ho vystavuje stresu věčného plánování, kde nabije a jak daleko s tím dojede, když neplánovaně trochu šlápne na plyn? 

Vůbec se nedivím, že „běžný občan“ myšlenky na koupi elektrického kompaktu či středního SUV nejpozději s odpadnutím všech státních podpor rychle zaplaší. 

Jsou ale dvě kategorie, kde „elektrika“ z mého pohledu funguje – městská miniauta, která nepotřebují jezdit daleko, a naopak úplně ta „nej nej“, u kterých se všechna hodnotící kritéria značně relativizují, případně přesouvají úplně jinam.

Spectre je designově blízký staršímu kupé Wraith. Že jezdí na elektřinu, nemá běžný kolemjdoucí šanci poznat.

Cena? Není třeba řešit. Dojezd? U hodně drahého auta není špatný. Když budu chtít, postavím si doma menší solární elektrárnu a tam, kam dnes a denně potřebuju cestovat, mají výkonné nabíječky taky. Prostě to patří k bontonu a můj řidič nebo portýr se o všechny nezáživné technikálie postará. 

No a když jedu dál než 500 kilometrů, nejdu do garáže, ale na heliport nebo do VIP terminálu nejbližšího letiště. Ideální svět pro elektromobilitu.

Vlastně mě dost překvapilo, že Rolls-Royce přišel se svým elektromobilem až loni. Já jsem ho teď konečně řídil, a bylo to úplně normální – po „rolls-royceovsku“.

Přízrak budoucnosti

Spectre není jen jméno proslulé Bondovky, ale i kupé od Rollsu, které s rokem 2023 ve výrobním programu nahradilo dvoudveřové modely Phantom Coupé a Wraith s osvědčenými dvanáctiválci pod přední kapotou. Spectre neboli „přízrak“ (což je i Phantom a Wraith) svým zaměřením odkazuje spíše na první zmíněné kupé, s druhým je ale víc sblížené stylisticky s podobnou zadní partií typu fastback.

Ladné kupé je promyšlené do posledního detailu tak, aby bylo nejen co nejkrásnější, ale také co nejaerodynamičtější. Dokonce i slavná soška Spirit of Ecstasy dostala mírně přikrčený tvar, aby za jízdy lépe „krájela vzduch“. Jen na ni (s)potřebovali inženýři 830 hodin testování v aerodynamickém tunelu.

Spirit of Ecstasy

Cíl je jediný – luxusní elektromobil musí dovézt svého majitele a jeho posádku co nejpříjemněji a také co nejdál. Vzhledem k tomu, že váží téměř tři tuny, z čehož jen 700 kg tvoří samotná baterie, není to nic snadného.

Vzdor této mocné tonáži se inženýrům podařilo dosáhnout skvělých parametrů. Elektromotory se souhrnným výkonem 430 kW a točivým momentem 900 Nm zajišťují, že obscénně luxusní kupé zvládne zrychlit z nuly na sto za 4,5 vteřiny s elegancí a nenuceností pro značku tolik typickou.

Na tzv. „suicide doors“ musel Rolls-Royce na některých trzích získat speciální výjimku.

Akumulátor s kapacitou zhruba 105 kWh umožňuje vozu na jedno nabití ujet papírově až 520 kilometrů. V praxi je to trochu méně, ale pořád jde o uspokojivou hodnotu. Dobíjení může probíhat maximálním výkonem 200 kW na rychlonabíječkách DC a 11 kW na běžné síti AC. 

Pokud už by snad majitel vozu nečekaně spěchal, jsou nejrychlejší u nás dostupné veřejné nabíječky schopné doplnit kapacitu baterií Spectra na 80 % zhruba za 30 minut.

Hlavně nic nepoznat

Ať už člověk na Spectre drobnohledí z vnějšku, nebo se kochá finesami interiéru, jen z úplných detailů je schopen bezpečně rozeznat, že tohle „gran turismo“ nepohání dvanáctiválec, nýbrž elektromotor. 

Zatímco totiž mainstreamové automobilky, ale i ty luxusní formátu Mercedesu dávají na odiv svoji elektrickou jinakost, Rolls-Royce se chová přesně naopak a zájemci o Spectre to, soudě podle přetlaku objednávek, jen vítají. Komunikační strategie „nejdřív Rolls-Royce, potom elektromobil“ prostě sedí jako ušlechtilé pozadí na toaletu ze zlata.

Všechno v pořádku...

Interiér vypadá de facto shodně jako u ostatních rollsů – tedy se všemi jejich ušlechtilými dřevy, leštěnými hliníky, individuálně vybíranými barvami špičkového koženého čalounění, stropní hvězdokupou nebo koberečky s bláznivě vysokým vlasem. 

Nenajdete tady žádné laciné náhražky, pouze ty nejkvalitnější dostupné materiály. Plasty jsou očím dobře skryté a jsou například na páčkách blinkrů či útlém voliči jízdních režimů, který má stejně jako u jiných vozů z Goodwoodu své místo vpravo pod volantem. 

Má dokonce i stejnou logiku ovládání jako u sourozenců s dvanáctiválci. Ve srovnání s nimi ovšem nechybí „tlačítko B“ pro zvýšenou rekuperaci energie.

Ztělesněný konzervativismus, to je interiér elektrického Rollsu.

Jízda pro bohy

Jízda v elektrickém Rollsu se prakticky neliší od té v benzinovém – v dobrém smyslu slova. I ten dvanáctiválcový je totiž tak mimořádně kultivovaný, že ruchy přenášené do kabiny necvičené ucho prakticky nerozliší. Pro řidiče, natož pasažéra tedy prakticky žádný rozdíl.

Po stisku startovacího tlačítka na tradičním místě vlevo od volantu se u elektrického Spectru logicky nic neozve, podobně tomu je ale také u Phantomu a Ghostu. Nastává naprosté odosobnění od stresu za okny, posádka je uvnitř bezpečně opevněna za hradbou železa a masami skla – takže aerodynamický šum, valivý hluk od kol, okolní dopravu ani další zvuky, které by rušily rozjímání, nemá šanci zaregistrovat.

Je to tak.

Suverenita, s jakou téměř třítunový parník na kolech vyráží vpřed, je neskutečná. A velmi návyková, byť nakonec stejně nejvíc oceníte všeobjímající plynulost ušlechtilého kupé. Tomu v lineárním zátahu nebrání prodleva turbodmychadel spalovacího motoru ani převodovka. Akcelerátor navíc po sešlápnutí nereaguje zbrkle a sílu dávkuje s citem.

Akumulátor s kapacitou 102 kWh sice váží skoro tři čtvrtě tuny, představuje ale výrazný prvek zvyšující tuhost vozu. Spectre je tudíž i s obrovskými koly o rozměru 23“ možná komfortnější než sourozenci na menších ráfcích. 

Spectre má navíc i nižší těžiště, což se je další plus pro suverénní jízdní projev. Řízení je jako obvykle vláčnější, přesto ale jistější než u limuzín Phantom a Ghost, k dobrému pocitu přispívá i o něco silnější věnec. 

Ve srovnání například s BMW má i tak Spectre větší vůli okolo středové polohy a volant připomíná spíše kormidlo. Na závody prostě jeďte s něčím jiným.

Nečekej na mě a jeď

Jsem rád, že pár stovek kilometrů strávených za volantem zdánlivě revolučního počinu automobilové šlechty nijak nevybočilo z mých usedlých páprdovských očekávání. Spectre vypadá, působí a jezdí přesně tak, jak se na Rolls-Royce sluší a patří. Elektřina zde není na překážku, je spíš zajímavým a příjemným bonusem. 

Zatímco některé automobilky s elektromobily v potu nešťastné tváře bojují, Rolls-Royce nemá problém – nejen proto, že jeho klienti mají kde své vozy nabíjet. Tady prostě elektřina dává smysl a od toho se odráží také enormní zájem, který Spectre po svém odhalení vyvolal. Vyprodáno je prý do roku 2025.

🔥🗞️ Přidejte si INFO.CZ do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Díky.

Jak jsem se stal šoférem Rolls-Roycu. Volantové mistrovství je jen jednou z mnoha podmínek

Velké, těžké a elektrické: Proč kupci elektromobilů preferují SUV

sinfin.digital