GLOSA VOJTĚCHA KRISTENA | Nová aktualizace mediálního ratingu Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky (NFNZ) přinesla nejen nové známky pro mediální domy, ale i pořádně zjitřelé emoce. Proti kontroverzní metrice nejostřeji vystoupil Ondřej Neumann z Hlídacího psa, který kritizoval řadu nesmyslných hodnocení; tuzemský hegemon Seznam zase podle zakladatele Iva Lukačoviče už plánuje nahrazení ratingu důvěryhodnějším benchmarkem.
Je to už ohraná písnička: když se objeví pravidelná aktualizace mediálního ratingu od NFNZ, emoce z mediálního trhu kapou. Jako by média s klesající cenou reklamy a nekonečným propadem prodejů novin neměla svých problémů dost.
Na červencový „update“ ratingu nejsilněji zareagoval Ondřej Neumann z Hlídací psa, který natvrdo poukázal na zjevné nesmysly během hodnocení. Pro představu: hodnotitelé „Psisku“ strhli body za to, že se IČO vydavatele nenacházelo v patičce webu (jak požadují „pravidla“ NFNZ), ale na jiném místě i za absenci textového označení bannerové reklamy. Podle Neumanna je rating známkou nekompetence, nebo zlé vůle.
Neumann zdaleka není jediný komu se mediální rating zajídá – jako jeden z mála však mluví otevřeně a veřejně. Na INFO.CZ MediaRating rovněž kritizujeme – je pozoruhodné, že spolek, který relativně nedávno vznikl kolem výrazných osobností tuzemského ekonomického a společenského života, si ad hoc nastavil vlastní „kápéíčka“, jak se podle něj má mediální trh chovat.
Projekt, který si vetkl nezávislost do svého názvu, sice nezveřejňoval ani své donory, ani hodnotitele, média však za údajný nedostatek transparentnosti mistruje pravidelně.
Podobně to vidí i někdejší šéfredaktor Deníku Roman Gallo, který dokonce usiloval o vyřazení svého média z občas až potupného „známkování“.
„Autoři hodnocení si pro známkování médií subjektivně zvolili kritéria, která jen z části postihují to, nakolik média fungují profesionálně a důvěryhodně,“ uvedl na jaře Gallo pro web Borovan.cz.
„V ratingu NFNŽ tak může uspět médium, které sice bude publikovat clickbaitové články nebo zprávy manipulativní a zavádějící, ale pokud v nich budou formálně správně (podle kritérií NFNŽ) uvedeny hypertextové odkazy, budou dva zdroje (bez ohledu na to jaké) a titulek bude v souladu s textem, tak uspějí.“
Seznam hledá náhradu
Kritika vůči MediaRatingu je s novinářským egem (to hledej všude!) spojena jen částečně. I když totiž MediaRating vznikl poměrně spontánně, postupem času se stal pro některé organizace kompasem, jak poznat „důvěryhodné“ médium. A zde je ta potíž.
Například tuzemský Seznam.cz využívá MediaRating jako nutný benchmark pro menší zpravodajské weby, které mají zájem zobrazovat své články na jeho homepage.
Jde o vzájemnou synergii: Seznam získává obsah a auru rozcestníku, menší weby zase návštěvnost. Peníze z reklamy si pak obě entity rozdělí půl na půl (dobře, většinou je to 70:30 ve prospěch Seznamu).
Jinými slovy, bez MediaRatingu není ani homepage Seznamu, ani peníze z reklamy. Právě proto, že MediaRating (i kvůli absenci jakékoliv relevantní konkurence) má tak výrazný vliv na ekonomický život řady webů, je nanejvýš podstatné, aby postihoval to skutečně podstatné z hlediska důvěryhodnosti daného webu – a ideálně aby hodnotil jen nutné minimum.
Dovolím si navrhnout, že nutnost uvedení IČO v hlavičce, povinný e-mailový kontakt i na toho posledního redaktora a textové označování bannerové reklamy patří do koše.
Stejně tak i přesvědčení hodnotitelů, že zatímco Bakala je ten „hodný oligarcha“, který do svých médií nezasahuje, u Křetínského to je jistě jinak, a proto je třeba apriori snížit známku (a pro formu: ano, Daniel Křetínský ovládá INFO.CZ a za šest let, co jsem v této redakci, jsem nezažil situaci, kdy by se snažil ovlivňovat náš obsah).
V @seznam_cz si nizkou kvalitu ratingu @NFNZurnalistiky uvedomuji a usilovne hledaji jineho dodavatele s lepsi ratingem medii v 🇨🇿
— Ivo Lukacovic (@ilblog) July 12, 2024
Super by bylo, kdyby se toho zhostila nejaka profesni organizace (napriklad @Unievydavatelu, nebo treba SPIR, asociace novinaru, co podobne). https://t.co/NvI68mk1C0
Právě extrémní důraz na formalismus oproti původní podstatě ratingu, totiž stmelit relevantní mediální trh a vymezit se proti nelegitimním webům (například těm, které nelegálně přebírají náš obsah), však má své důsledky.
Trpělivost podle všeho přetekla i v Seznamu. Zakladatel společnosti Ivo Lukačovič minulý týden na sociální síti uvedl, že „v Seznam.cz si nízkou kvalitu ratingu NFNZ uvědomují a usilovně hledají jiného dodavatele s lepším ratingem médií.“
MediaRating má dvě možnosti, jak zareagovat. Buď svou metodiku v NFNZ podrobí velké introspekci (ostatně metodologii upravují poměrně pravidelně) a pokusí se zaměřovat jen na ty indikátory, které mají na důvěryhodnost webu přímý vliv. Žádné snížené známky za to, že IČO vydavatele není v patičce webu, ale v rubrice, do níž se hodnotitel nepodíval.
Nebo je zde druhá možnost: zvítězí novinářské ego NFNZ, který si bude stále myslet, že „to dělá skvěle“ a „média to jen neumí pochopit“. A všechna hodnocená média – tedy nejspíš kromě těch áčkových – budou pravidelně, aktualizaci za aktualizací, upozorňovat na nedostatky a zjevné nesmyslnosti ratingu. Až vznikne a prosadí se nějaká konkurenční organizace – a bude to tak dobře.