Letní cesty se mohou prodražit. Chorvati sledují telefonování, jinde nesmíte mít antiradar

V oblíbených prázdninových destinacích platí podobné předpisy jako u nás, přehlédnutí některých nuancí ale může řidiče mrzet. V některých zemích podražilo mýtné, jinde se zvýšily pokuty a trestají se nové přestupky. Třeba v Chorvatsku můžete dostat pokutu i za to, že jste unavení.

„Češi jsou nedisciplinovaní a v cizině patří k nejtrestanějším řidičům,“ konstatuje dopravní expert Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. 

Maximální povolená rychlost, pravidla pro předjíždění nebo dávání přednosti v jízdě. To všechno a mnohem víc se v Chorvatsku, Itálii či Španělsku prakticky neliší od českých zvyklostí. Pravidla parkování, vjezdů do různých zón či prvky povinné výbavy už ale stojí za zbystření pozornosti.

Nebezpečná únava za volantem se v Chorvatsku přísně trestá.

Spaní a telefonování za volantem zakázáno

Nejoblíbenější cíl českých dovolenkářů je od loňska snáz dostupný díky vstupu Chorvatska do schengeského prostoru. Chorvatská policie je ale ve vymáhání pravidel silničního provozu stále stejně důsledná. Kromě tradiční kontroly maximální povolené rychlosti, zákazů vjezdu a parkování se nově zaměřuje také na únavu řidičů. 

„Chorvati jsou si vědomi, že je jejich země cílovou destinací motoristů z hloubi EU, kteří mají při vstupu na jejich území zpravidla za sebou už dlouhou cestu. To s sebou samozřejmě nese zvýšené riziko způsobení dopravní nehody. Pokud nyní chorvatský policista při kontrole vyhodnotí, že je řidič příliš unavený, může mu odebrat řidičský průkaz až na osm dnů,“ varuje Roman Budský.

Policisté budou při rozhodování o dočasném odebrání řidičského oprávnění vycházet z delšího pozorování stylu jízdy kontrolovaného řidiče, která se často podobá chování řidiče pod vlivem alkoholu nebo omamných látek. 

„Řidič s českou registrační značkou, který na dálnici nepravidelně kličkuje ze strany na stranu a není schopen držet tempo okolního provozu, je typickým podezřelým. Když je vyloučena přítomnost alkoholu, ale řidič hlídce přizná, že už řídí třeba 10 hodin v kuse, je žhavým kandidátem na zabavení řidičáku,“ přibližuje praxi Budský.

Řidiči cestující v létě na dovolenou do Chorvatska mohou být nemile překvapeni také v případech, když jim do Česka přijde pokuta za držení mobilního telefonu za jízdy. Dříve tento přestupek dokumentovali policisté přímo v provozu a řidiče pokutovali ihned, nyní Chorvaté instalují na 111 míst nové radary, které řidiče fotí a dokumentují, že se nevěnují řízení. 

Nelegální vjezd do nízkoemisní zóny může taky přijít pěkně draho.

Zakázané zóny i flexibilní maximálka

V italských městech přibylo nových zón s omezením nebo zákazem vjezdu, které jsou monitorovány kamerami. Je důležité, aby si řidič včas uvědomil, zda se svým vozidlem do dané zóny smí, nebo ne. V opačném případě ho doma může čekat mastná pokuta. 

Jiným případem jsou tzv. bezemisní zóny. Jejich pravidla se liší nejen mezi státy, ale i mezi jednotlivými městy. Například ve Francii je nutné mít emisní plaketu před vjezdem do zóny. V Belgii je nutná registrace vozu, v Itálii je nutné mít povolení nebo platit mýtné, což platí i pro město Barcelona nebo některá norská města.

Budský upozorňuje i na další problém: „Český řidič často dojíždí zimní pneumatiky v létě, což v zahraničí může být problém. Třeba italská policie kontroluje rychlostní index pneumatiky, který musí odpovídat maximální konstrukční rychlosti vozidla. Zimní pneumatiky mají tento index často nižší.“

V Itálii a dalších zemích musí řidiči také dávat pozor na rychlost za deště, která se automaticky snižuje ze 130 km/h na 110 km/h, podobně jako ve Francii. Mnoho evropských zemí požaduje zachování bezpečné vzdálenosti mezi vozidly. Například v Německu musí být při rychlosti 80 km/h odstup alespoň jedna vteřina, jinak hrozí pokuta.

Většina evropských zemí toleruje určité malé množství alkoholu, ale při vážném přestupku nebo nehodě může být přítomnost alkoholu přitěžující okolností. Pokuty za překročení rychlosti mohou dosahovat tisíc eur, a i když je v Německu neomezená rychlost, při způsobení nehody nad 180 km/h jde tato okolnost k tíži viníka. 

Na německých dálnicích také nesmí řidič bezdůvodně zastavit. Výjimku mají pouze policisté, hasiči a záchranáři. Pokud zde zastavíte kvůli tomu, že vám dojde benzin (nebo se vybije elektromobil), pokutu dostanete také, protože je to důsledek vaší nedbalosti, který ohrožuje ostatní řidiče i vás.

V Rakousku pak může překvapit skutečnost, že vás policisté „změří“ i tehdy, pokud nemají žádné zařízení. Pokutu za příliš rychlou jízdu mohou udělit v místech, kde je maximální rychlost 30 km/h, a to jen na základě vlastního úsudku.

Na obscénní gesta a vulgární mluvu si dejte pozor zejména v Německu.

Pozor na fakáče do kamery

Povinná výbava vozidla se v prvé řadě řídí pravidly země, kde bylo registrováno, ale závisí také na předpisech země, kterou zrovna projíždíte. Například v Maďarsku by reflexní vesta měla být k dispozici pro každého pasažéra, ve Francii a v Chorvatsku se povinnost nosit reflexní vestu v případě poruchy nebo nehody vztahuje i na motocyklisty. 

Ve Francii jsou také povinné alkoholtestery a v některých zemích, jako je třeba Španělsko, je nutné mít i náhradní brýle, pokud je má řidič předepsané v řidičském průkazu. Vozte každopádně vždy hever, lékárničku a výstražný trojúhelník, země Beneluxu požadují i hasicí přístroj.

Pokuty mohou hrozit i za neslušné chování ke strážcům zákona, což je běžné například v Německu. Například „blbec v uniformě“ je za 1500 eur, „spolek kašparů“ za 1000 eur. Roman Budský také připomíná, že pokutu může řidič dostat i za urážlivá gesta ukazovaná směrem ke kamerám zaznamenávajícím přestupky. 

V Německu a Francii platí přísný zákaz používání zařízení informujících o radarech. Tento zákaz se vztahuje dokonce i na software, takže se oficiálně nesmí používat ani různé navigační aplikace jako Waze a podobně. V Itálii a Španělsku je nutné mít na kolech výstražné desky, které mají specifické požadavky.

Doprava smíte v Německu i na červenou.

Dálnice všude jinak

Placení dálničních poplatků je v Evropě nejednotné. Papírové známky už používá jen Švýcarsko, výhradně elektronické mýto je naopak používáno u nás, ve Slovinsku, v Maďarsku nebo na Slovensku. Chorvatsko, Francie, Itálie nebo Polsko sází na klasické mýtnice. 

Pozor! V Polsku existují dva úseky, kde lze provést platbu pouze přes mobilní aplikaci. Jedná se o úseky na dálnici A2 (Konin-Stryków) a A4 (Wrocław-Sośnica).

V mnoha zemích je zakázáno kouřit za volantem, pokud jsou v autě děti, a některé země zakazují kouření za volantem úplně. Týká se to Itálie, Rakouska, Velké Británie nebo Řecka. Na Kypru se trestá i konzumace jídla nebo pití při řízení. V Bulharsku a Rumunsku můžete dostat pokutu za špinavé auto.

Ve Francii se nesmí používat sluchátka při řízení. Německé zákony nařizují řidičům pomalých vozů umožnit projetí ostatním. Různé země mají také specifická pravidla, jako zelená plechová šipka na semaforech v Německu, která umožňuje odbočit vpravo na červenou, ale řidič musí nejprve zastavit. 

Předpisy různých zemí mohou být zkrátka v detailech i důležitých věcech velmi rozmanité a někdy i záludné. Pro podrobnější informace o jednotlivých státech a jejich předpisech můžete navštívit stránky ministerstva zahraničních věcí nebo automotoklubu ÚAMK.

Kuriozní předpisy z celého světa

  • Ve Velké Británii je jasně stanoveno, že motorové vozidlo musí být řízeno z předního sedadla. 
  • V Thajsku je zakázáno řídit auto, autobus nebo tuk-tuk bez oblečení horní půlky těla. 
  • V Japonsku mohou dospělí ve vozidle konzumovat alkohol, ale pouze do té doby, než začnou vykazovat příznaky opilosti. 
  • V Německu je povoleno řídit úplně nahý, protože vnitřek automobilu je považován za soukromý prostor. 
  • Na Aljašce je přísně zakázáno přepravovat psy přivázané na střeše vozidla. 
  • Ve Spojených arabských emirátech mají velbloudi vždy přednost. 
  • Na Floridě nesmíte uvázat k parkovacím hodinám kozu, slona nebo aligátora, pokud jste nezaplatili parkovné. 
  • Na Kypru je zakázáno během jízdy cokoliv jíst nebo pít. Pokud máte žízeň, musíte zastavit.

„My nezapomínáme!“ Válka za nezávislost z devadesátých let 20. století je (nejen) v Chorvatsku pořád živé téma

Ve srovnání s Polskem nebo Rumunskem nám ujel vlak, respektive dálnice, říká znalec dopravy Jan Sůra

To to trvalo: V Česku přibylo míst se zákazem předjíždění pro kamiony, stále je jich ale málo

sinfin.digital