Bylo to snad poprvé, co více pozornosti než vystupující kapela přitáhla hala, ve které se koncert konal. A to navzdory tomu, že onou kapelou byla U2. Jenže Bono Vox svým koncertem otevíral novou „The Sphere“, „lasvegaský zázrak“ za víc než dvě miliardy dolarů a zájem návštěvníků se tak mnohem spíš točil k hale, na které pravý úhel abys pohledal.
„The Sphere“ je stavbou, která uchvátila celý svět. A po právu. Plášť Sféry je osazený 1,2 milionem LEDkových diod, díky kterým lze na plášť budovy promítat reklamy, záběry z vnitřních akcí nebo cokoliv dalšího. Třeba „mapu“ planety Země, která se tak pomalu otáčí ve vyprahlé nevadské poušti.
The new $2.3 billion sphere in Las Vegas is going to cause a million car accidentspic.twitter.com/tFxDd245HQ
— Joe Pompliano (@JoePompliano) July 5, 2023
Ještě impresivnější je dojem zevnitř. Sféra přibližně 20 tisícům návštěvníků – kapacitou je tak srovnatelná třeba s pražským Edenem – nabízí největší LED stěnu na světě, která kompletně pokrývá stěny a strop stavby a umožňuje tak plně imerzivní zážitek. Vizuální ponoření doprovází křišťálově čistý zvuk, který je identický v každém bodě Sféry – ať stojíte hned u podia, anebo v nejvyšším „patře“ stavby. Stará se o to 160 tisíc (!) speciálních reproduktorů.
Úchvatný zvuk a obraz pak doplňují působivé 4D efekty. Většina míst ve Sféře je také vybavena haptickými senzory, které umí simulovat například zemětřesení, další senzory pak dokáží uvolňovat specifickou vůni a jiné zase navozují poryvy větru nebo změnu teploty.
Sféra je přirozeným domovem pro koncertní a společenské akce, omezeně ale může hostit i sportovní utkání. Ne ta prostorově rozsáhlá; hokejový či basketbalový zápas v ní neuspořádáte – ovšem pro box, zápasy MMA anebo esport je více než dostatečná.
Sféra je také splněný sen všech marketérů – na vnějších 1,2 milionu ledkových diod lze totiž umístit prakticky jakoukoliv reklamu. Pochopitelně, za patřičnou cenu. A jak ukazují uniklé informace, pronájem Sféry pro reklamu vyjde na jeden den na 450 tisíc dolarů, týdenní pronájem stojí 650 tisíc dolarů. Je přitom pozoruhodné, že zásah této reklamy je výrazně větší v online prostoru (4,4 milionu impresí denně) než osobně (cca 300 tisíc impresí).
Kdo chce atmosféru ve Sféře zažít, nemusí nutně za oceán. Její provozovatel plánuje vystavět podobné multifunkční haly po celém světě – ta další by měla stát ve východním Londýně. Tam však zatím výstavba naráží na odpor místních komunit. Lidé v okolí se obávají světelného znečištění – Sféra by totiž podle současných plánů měla od jejich domů stát jen necelých sto metrů.