Reputační destrukce firmy v přímém přenosu. Brašnářství Tlustý možná nepomůže ani rebranding

KOMENTÁŘ VOJTĚCHA KRISTENA | Komunikace Brašnářství Tlustý z posledních tří dní vstoupí do učebnic marketingu – jenom jinak, než by si jeho majitelé přáli. Firma totiž vrší jednu komunikační botu za druhou, vyšetřuje ji Česká obchodní inspekce, a jako by to nestačilo, olej do ohně přilil i Deník N s informací, že firma zadržuje peníze ze sbírky pro Ukrajinu. 

Brašnářství Tlustý prochází reputační sebevraždou v přímém přenosu a jeho brand bude extrémně obtížné zachránit. Vše začalo poté, co si firma ve středu na sociální sítě napsala, že stojí před okamžitým krachem a žádá zákazníky o podporu. „Máme nyní pár dnů, než na nás dopadne Damoklův meč. Obstavení účtů. Insolvence. Konec,“ uvedla společnost. 

Jak se však ukázalo jen o den později, celý vzkaz byl mnohem víc než popisem objektivní situace spíše trikem, jak si od zákazníků přihrát více objednávek a povzbudit rostoucí tržby. A to pochopitelně zákazníky dopálilo. 

Taková věc se zkrátka neodpouští. Firma, která se ráda stylizuje do podoby malé, rodinné dílny, z pohledu zákazníků zneužila jejich důvěru. Reálně mohlo docházet k situacím, kdy lidé posílali své peníze, které měli připravené na prioritnější záležitosti, raději na domnělou „záchranu Tlustého“. Prostě podraz. 

Takový způsob „marketingu“ není jen za hranou etiky, ale podle všeho i zákona. Případ už začala vyšetřovat Česká obchodní inspekce kvůli možné klamavé obchodní praktice. Jak instituce celou situaci vyhodnotí se jistě dozvíme poměrně brzy.

Brašnářství Tlustý by tento týden nejspíš nejraději vymazalo z historie. Pravděpodobnější však je scénář, že historie vymaže Brašnářství Tlustý.

Brašnářství však čelí větší ráně, než je potenciální pětimilionová pokutě za klamavou obchodní praktiku. Firmu zasáhnul reputační průšvih. Z jejích výrobků, kterých si lidé takřka bez výhrady vážili a sami je dávali ve společnosti i na sociálních sítích na odiv, se stalo nechtěné zboží. Připomínka toho, jak jednomu pražskému hochštaplerovi naletěli na jeho lživý apel. Symbol podlosti.

Už tato kauza by stačila na to, aby si brašnářství kompletně zničilo svou pověst, přišlo o důvěru zákazníků a přišlo o podstatnou část svých tržeb. Jenže – bohužel pro firmu – s tím, jak se dostala do záře reflektorů, objevila se celá řada dalších etických přešlapů. Tak například: z pohledu do účetní výsledovky vyplývá, že společnost má jediného zaměstnance. To implikuje, že většina ševců, kteří objednávky reálně zpracovávají, tak činí v rámci „švarc systému“ – nelegální obchodní praktiky. Možná i to je otázka na obchodní inspekci.

Eticky ještě problematičtější je pak skutečnost, že podle páteční zprávy Deníku N společnost už dva roky zadržuje peníze z humanitární pomoci Ukrajině; nezisková společnost kvůli tomu na ni dokonce podala exekuční příkaz.

Ivan Petrův, majitel a spoluzakladatel Brašnářství Tlustý, by tento týden nejspíš nejraději vymazal z historie. Pravděpodobnější však je scénář, že historie vymaže Brašnářství Tlustý – alespoň co se týče jeho brandu. Vůbec bych se totiž nedivil, pokud by se brašnářství poté, co mu dojedou současné objednávky, dostalo do finančních problémů. Pak už ale jeho zákazníci na volání o „krachu za dveřmi“ rozhodně slyšet nebudou.

„Google je monopol.“ Přelomový verdikt amerického soudu může přepsat mapu internetu

V kabině kamionu na D1: Pověst mistrů volantu kazí nepříčetní jednotlivci. Chce to ale hlavně tři pruhy

sinfin.digital