Není možné, aby média někdo donekonečna sponzoroval. Mediální byznys Španěla a Pavlíčka letos skončí ve ztrátě

Jan Sedlák

Mediální byznys miliardářů Marka Španěla a Slavomíra Pavlíčka, majitelů největšího českého herního studia Bohemia Interactive, letos skončí ve ztrátě. Španěl s Pavlíčkem před rokem zformovali menší mediální dům SPM Media, do něhož koupili Týdeník Echo, web Echo24.cz, ekonomický Hrot a Rádio Prostor. Pořídili si také osmdesátiprocentní podíl ve firmě Naše média, jež vydává Parlamentní listy. Mluvilo se i o jejich zájmu o Lidové noviny, které nakonec před pár dny oznámily, že brzy skončí v tištěné podobě. „Chceme se dostat na černou nulu. Pokud se tak nestane, není to udržitelné podnikání. Není možné, aby někdo média donekonečna sponzoroval,“ řekl e15 Španěl.

Španěl s Pavlíčkem podle informací e15 do mediálního byznysu vložili přes sto milionů korun. Tržby skupiny SPM Media se letos mají blížit sto milionům, velkou část z nich by mělo přinést Echo. 

Jeho vydavatel Echo Media ještě nezveřejnil aktuální výsledky, v roce 2022 ale podle účetní závěrky dosáhl na tržby necelých 43 milionů se ztrátou přes tři miliony. 

Společnost Naše média, která stojí mimo skupinu, finanční výsledky nezveřejňuje, Španěl nicméně tvrdí, že její roční tržby dosahují řádově desítek milionů.

Článek vyšel v prémiové sekci webu E15. Na INFO.CZ si ho můžete přečíst v rámci předplatného. 

Herně-mediální duo si původně dalo tři roky na to, aby ztrátové podnikání otočilo. „Ale člověk plánuje a život mění,“ říká Španěl a podotýká, že SPM Media v posledním půl roce prošla složitějším obdobím konsolidace a restrukturalizace. 

Nyní je nezbytná stabilizace. „Musíme se zlepšit. Jsme na začátku cesty, ale mediální byznys je tvrdý a nic nejde ze dne na den,“ dodává Španěl.

SPM Media se podle něj podařilo zvýšit důležitá čísla, například návštěvnost. Za klíčový ukazatel ale majitelé považují počet předplatitelů. Skupina zavedla jednotné předplatné pro prémiový obsah všech svých titulů. 

„Aktuálně máme asi 10 tisíc předplatitelů. Chtěli bychom se dostat nad 30 tisíc,“ upřesňuje Španěl. 

Platící uživatel má hrát hlavní roli. „Musíme dělat to, za co nám lidé dají peníze. Je to tedy i věc společnosti. Chcete to, co děláme? Pak se musíte zúčastnit a platit. Test trhem je rozhodující.“

Mediální rating od NFNZ zase dělá zlou krev. „V Seznamu už plánují jeho nahrazení,“ říká Lukačovič

Miliardář ale druhým dechem dodává, že do mediálního prostředí nevstoupil jen kvůli byznysu, důležitá je pro něj pluralita názorů, kterou považuje z dlouhodobého hlediska za klíčovou pro českou společnost. Marek Španěl se sám řadí spíše k zastáncům konzervativní politiky a názorů a nejenom na síti X často vede spory. 

„Svoboda slova si zaslouží hájit i pro lidi, kteří nám nemusejí být sympatičtí a nemusejí říkat názory, které se nám líbí. Nechci žít ve společnosti, kde bude jeden povolený názor a ostatní se budou v lepším případě šeptat,“ prohlašuje Španěl. 

Aktuálně SPM Media další nákupy neplánuje a primárně bude řešit stabilizaci. Není ale vyloučené, že v budoucnu se o nějaké médium bude zajímat.

Španěl se pro e15 ještě vrátil k Lidovým novinám. Osobně prý nad jejich koupí hodně přemýšlel. „Ale nevidím lidský kapitál, který bychom byli schopní shromáždit, abychom Lidovky plnili kvalitním obsahem. Echo nicméně na Lidové noviny navazuje,“ říká a připomíná, že z Lidovek po koupi vydavatelství Mafra Andrejem Babišem odešla část redakce včetně tehdejšího šéfredaktora Dalibora Balšínka a založili právě Echo. 

„A nedávalo mi smysl zavřít Echo a dělat místo toho Lidovky,“ dodává Španěl.

Soukup přišel o své mediální impérium. Nový majitel Čermák může z TV Barrandov udělat „béčko Primy“

„Revoluce“ v Syndikátu novinářů: Zapadlá organizace se stamiliony na účtu hledá své místo u velkého stolu

sinfin.digital