Lídr lidovců Zdechovský na kampani: Byli jsme tam, kde před námi nikdo nebyl. Ani jeden politik

REPORTÁŽ | Předvolební výjezd s Tomášem Zdechovským potvrzuje, že lidovci kampaně umí. Jsou promyšlené, připravené a také efektivní. Začíná se za rozbřesku, končí pozdě odpoledne. Lídr KDU-ČSL na kandidátce SPOLU mi řekl, že za den rozdají okolo tří a půl tisíc propagačních materiálů. Pomůže to lidovcům k úspěchu ve volbách do Evropského parlamentu? 

„Byli jsme i tam, kde nikdo nikdy nebyl. Ani jeden politik. Jedeme systematicky. Byli jsme od Aše po Jablunkov. Byli jsme všude. Včetně bývalých Sudet, kde kampaň nedělá nikdo. Jsme tam sami – máme to zdokumentované obrovským množstvím plakátů. Přestože to nejsou vždy regiony, kde bychom vyhrávali volby, odvážili jsme se tam zajet a poslechnout si lidi, kteří tam žijí. A bylo to zajímavé – slyšet jejich reakce.“

To mi říká lídr lidovců na kandidátce koalice SPOLU pro volby do Evropského parlamentu Tomáš Zdechovský během našeho společného výjezdu na kampaň, když se ho ptám, zda existuje region, kde by se svým týmem před letošními volbami do Evropského parlamentu nebyl. A pokud jde o odlehlé oblasti – má totožnou zkušenost, jakou jsem prodělal v čase, kdy jsem pracoval na svém reportážním cyklu o tom, jak se lidem žije na českém a moravském venkově.

„Lidé se tam cítí vykořenění,“ pokračuje Zdechovský, což je podle něj zčásti také důvod, proč preferují protestní strany. „Jejich základní emoce je, že se na ně kašle – cítí se opuštěně.“ 

Největší překvapení dle svých slov zažívá, když v těchto místech vystoupí z auta a jde s lidmi sám diskutovat. „Mnoho z nich mi zprvu řekne, ať jdu do prdele, že nesnáší vládu, nesnáší Fialu. Vymezují se. Nakonec to ale mnohdy skončí tak, že mi ti lidé řeknou, že zváží, koho budou volit a že na ně naživo působím jinak než v televizi.“

Každý den se začíná už za rozbřesku. Pokud možno tam, kde se vyskytuje hodně lidí.

Že lidovci kampaně umí, vím už celkem dlouho. Naposledy jsem si to ověřil před minulými volbami do dolní komory, když jsem strávil den na kampani s jejich předsedou Marianem Jurečkou. Tehdy jsme akci zahájili brzo ráno v Přerově před fabrikou Meopta. Byli jsme tam už před šestou, když šli lidi do práce. A byla to vskutku kouzelná scenérie. Během několika minut Jurečka se svým týmem oslovil několik set lidí, kterým rozdávali malý balíček se svačinou. A většina z nich na to reagovala vstřícně, sem tam i s politiky prohodili pár vět.

Se Zdechovským je to teď podobné – s tím rozdílem, že se za rozbřesku nezačíná před fabrikou, nýbrž před supermarketem. „Dostali jsme tip, že si tam lidé ráno chodí pro snídani nebo svačinu,“ vysvětluje mi o něco později. A i potom, během celého dne, se mi potvrzuje, že lidovci mají své kampaně promyšlené, připravené a také efektivní. Během dne osádka jednoho auta rozdá okolo tří a půl tisíc propagačních materiálů. Přitom těch aut, které už nějakých šest týdnů brázdí kompletně celou republiku v rámci kampaně lídra lidovců, je celkem pět.

Na kampani s komunistkou Konečnou: Chci mír, v Rusku bych ale Putina nevolila

Začínáme v Brně, následuje několik měst a vesnic na jižní Moravě. Scénář je všude podobný: čtyři až pět lidí se vypraví z centrální části obce různými směry a postupují jako lavina, dům od domu, rozdávají letáky, hovoří s místními. Jen v Brně je to trochu jinak – v centru města neobcházejí domy, ale výhradně kolemjdoucí. 

Princip kampaně je prostý: „Doba, kdy lidi chodili za politiky, je dávno pryč. Nyní musí politik za lidmi. A musí počítat s tím, že mu občas budou i nadávat. Ale má smysl mluvit s každým, vždyť moře se také skládá z malých kapek,“ míní Zdechovský.

Lidé možná často nadávají, ale když je potkáte na ulici, mnoho z nich vám řekne, že jsou spokojení.

Z Brna vyrážíme ve dvou autech a bereme to skutečně systematicky: Hustopeče, Velké Pavlovice, Velké Bílovice, Moravský Žižkov, Hrušky, Moravská Nová Ves, Mikulčice, Hodonín a další okolní obce.

A jaký má Zdechovský z letošní kampaně dojem ve srovnání s těmi minulými? „Máme daleko víc pozitivních reakcí. Lidé jsou vstřícnější. Ve značce SPOLU vidí obrovskou naději. Vidí v ní i velkou šanci pokračovat v tom, co se započalo. Možná dost lidí nadává. Ale když je potkáte na ulici, mnoho z nich vám řekne, že jsou spokojení.“

Lidovci kampaně umí, potvrdilo se to i letos.

A pokračuje: „Vlastně je dost malé procento lidí, kteří nám dávají najevo, že jsou zklamaní ze značky koalice SPOLU. Daleko víc je těch, kteří reflektují zklamání třeba ze Starostů a nezávislých. U značky SPOLU vnímají, že vyvažuje hnutí ANO. A že je to jediná politická síla, která může hnutí ANO také porazit.“ 

Když se ho ptám, zda to považuje za skutečně realistický scénář, odvětí bez váhání a nekompromisně: „Jasně že jo, vyhrajeme. Trend je evidentní.“ A je třeba říct, že to tak nakonec může skutečně na konci tohoto týdne dopadnout.

Když si totiž vezmete poslední dva průzkumy, první od agentury STEM/MARK pro Institut H21 a druhý od agentury STEM pro CNN Prima NEWS, jeden ze závěrů je ztenčující se rozdíl podpory pro první hnutí ANO a druhou koalici SPOLU.

Modří, Zelení a Rudí: Tři frakce, které míří z Česka do Evropského parlamentu. Jakou zvolíte vy?

A pokud platí, že je celkem dost lidí, kteří se o své volbě rozhodují na poslední chvíli, nelze vyloučit, že tato dynamika nabere v posledních dnech před volbami na síle a koalice vedená Sašou Vondrou z ODS volby nakonec skutečně vyhraje. Zdechovský dokonce věří, že koalice SPOLU získá okolo osmadvaceti procent hlasů.

Zajímá mě, koho považuje za hlavní soupeře: je to skutečně hnutí ANO, anebo spíše strany, které jsou součástí vlády Petra Fialy a které usilují o hlasy podobných voličů?

„Hnutí ANO, určitě. Je to Andrej Babiš, protože jeho strana přebrala především občanským demokratům část podnikatelů a část městských liberálů. A pak je to ale také hnutí STAN. Řada středových voličů, kteří chtěli volit stranu Víta Rakušana, dnes deklaruje, že to Starostům s Danuší Nerudovou jako lídryní jejich kandidátky prostě nehodí.“

Běhen dne tým Tomáše Zdechovského rozdá okolo 3,5 tisíc propagačních materiálů.

A podle čeho se podle něj lidé především rozhodují? „Je velmi důležité dát jim najevo, přesvědčit je, že jsme a budeme kompetentní. A že budeme plnit, co jim slibujeme. Lidé touží hlavně po bezpečí, chtějí také stabilitu Evropské unie a proukrajinský postoj. Ve všech třech těchto bodech je a bude koalice SPOLU důsledná a zásadová.“ 

Pak je tady ale ještě jedna věc, která mě zajímá: kondice samotných lidovců. Poslední dobou se totiž jedna z nejstarších politických stran u nás pohybuje v podpoře hluboko pod pěti procenty.

Jaká tedy panuje uvnitř KDU-ČSL atmosféra? „Myslím, že je dobrá, že nás tato situace vyprovokovala k enormnímu úsilí. Všichni makáme. A protože žádná jiná strana nemá tolik dobrovolníků jako KDU-ČSL, věřím, že se to projeví. Můžu prozradit jednu věc: máme historicky nejvíc udaných plakátů na plotech, které mají lidé kolem svých domů. Naši lidé přemluvili své známé a ti zase své známé. Je jich téměř dvojnásobek oproti minulým volbám. A k tomu je strašně moc lidí, kteří jezdí vylepovat plakáty napříč republikou. Obrovsky nám tím pomáhají.“

Zdechovský navštíví i malé obce, každý hlas se totiž počítá.

Pokud předseda KDU-ČSL Marian Jurečka před časem tvrdil, že ve volbách do evropského parlamentu jeho strana obhájí dva mandáty, ani Zdechovský o tom nepochybuje. „Je to pravděpodobné, velmi pravděpodobné. Záležet bude na volební účasti. Pokud ale SPOLU získá, jak jsem už říkal, osmadvacet a více procent, dva mandáty budeme mít určitě.“ 

Takže Marian Jurečka na podzimním sjezdu strany obhájí post předsedy? „Pokud budeme mít dva mandáty, bude pro kohokoli těžké Mariana porazit. Anebo takto: pokud uděláme dva mandáty, Jurečka bude skoro jistě pokračovat.“

Vrecionová: Nemyslím, že Babiš je osobně proruský. Je to ale populista, který kvůli moci udělá cokoli

Volit, nebo nevolit Motoristy? Bohumil Pečinka bez obalu vysvětluje autařům, odkud vítr vane

sinfin.digital