Jak AI promění volby: V Indonésii se temný generál změnil na milovníka koček. A asi vyhraje

Indonésie je nyní světovou laboratoří vývoje volebních systémů a fungování demokracie. Převaha mladých voličů generace Z a mileniálů (přes 56 % populace) ukazuje, že mýtus o důchodcích fungujících na řetězových mailech vs. generace digitálně vzdělaných mladých je nesmysl. Místo koblihů se dnes na Instagramu rozdávají roztomilé kočičky. A mladí to žerou i s ocasem.

V Indonésii je opravdu mladá populace. 23 % voličů je z generace Z a mileniálů je 33 %. Bavíme se tu o státě, kde jsou 204 miliony oprávněných voličů). Indonéský ministr obrany Prabowo Subianto není žádný roztomilý úředník typu Petr Pavel. Má zákaz vstupu do USA a dokonce čelí obviněním z únosu studentských aktivistů v roce 1998 a z porušování lidských práv v Papui a na Východním Timoru.

Prabowo ale nyní na stará kolena (*1951) rebrandoval svou image a získává popularitu coby hlavní kandidát na post prezidenta. Původní image zbožného nacionalisty vyměnil za… obrázky koček a pohádkový svět vytvořený v Midjourney. 

Kreslený film z dílny AI byl ústředním prvkem volebního Prabowa rebrandingu – a (zatím) na 10 milionů sledujících svědčí o tom, že to funguje. Na sociálních sítích jeho AI avatar s buclatými tvářemi dělá prstová srdíčka a v náručí při tom chová svou milovanou kočku Bobby. Vše výhradně pro radost voličů generace Z.

Gamifikace je základním kamenem politiky. Asi vždycky byla.

Mladí chtějí křehkého, zranitelného a plačícího prezidenta

Místní kandidáti na prezidenta jsou samozřejmě v jednom stylu. Bojují mezi sebou K-Pop, tučňáci i TopGun estetika. To, co nám dnes v Evropě může připadat absurdně bláznivé, je jen ukázka toho, kde budeme za několik měsíců, nejpozději let. Místní říkají: V roce 2019 byly volby na Instagramu, tentokrát jsou to volby na TikToku. 

Macho estetika, tak jak ji budoval Prabowo ještě v minulých volbách, změnila styl, o čemž svědčí i jeho nová přezdívka „Gemoy“ – česky něco jako roztomilý, prostě „cute“ :-). Ano, to je to, co chtějí mladí od vůdce.

Nejoblíbenější videa tak nejsou ta, kde přijíždí ve stylu Putina na koni nebo létá ve stíhačce, ale ta, která ho vykreslují jako zranitelného a křehkého. Jeden z nejpopulárnějších příspěvků kampaně na TikToku se 49 miliony zhlédnutí ukazuje Prabowa na pokraji slz. Mnoho jeho příznivců, často mladých žen, zveřejnilo videa, na nichž solidárně pláčou spolu s ním a tvrdí, že Prabowo je obětí předsudků. Ano, diktátoři jsou „over and out“, manipulátoři jsou „in“.

Jak citoval Reuters místního prvovoliče: „Budu ho volit, protože je gemoy,“ řekla Fika Juliana Putri. „To je hlavní důvod.“

Když není fotbal, jdi na volby. 10. února 2024, kampaň Prabowa Subianta.
Jaká temná minulost? Óóó, jak cute!

Rychlokurz TikToku

Algoritmus čínské sítě si na rozdíl od Instagramu cení autentičnosti a „nenaleštěnosti“ stylu videí. Mediální a technologický odborník Karaniya Dharmasaputra vysvětluje, proč si starší kandidáti museli udělat rychlokurz TikToku. Prabovův protikandidát, šestašedesátiletý ministr Mahfud, se ale novým trendům také rychle přizpůsobil a zvládá livestreaming i vedení kampaně z telefonu.

Dezinformace jsou normální

Existují třeba klipy upravené tak, aby vypadaly jako davy, které na shromážděních spílají Prabowovi a skandují jméno jeho oponenta, Aniese Baswedana. Ve skutečnosti ale šlo o jeho podporovatele – zde je fact checking od AFP. Podobně vyfabrikovaná pomluva říká, že kandidát konvertoval ke křesťanství :-). 

Objevují se i deepfake videa. Strana Golkar, která podporuje Prabowa, zveřejnila falešné záběry zesnulého vládce Suharty, v nichž nabádá voliče, aby podpořili jejich kandidáty.

Agentura Reuters mluvila s 26 lidmi, kteří připravovali kampaň, a ti pod zárukou anonymity dosvědčili využívání nástrojů jako ChatGPT a Midjourney. Podle koordinátora digitálního týmu je mnoho z nástrojů AI používaných v indonéských volbách poháněno OpenAI. Umělý Suharta byl vytvořen pomocí aplikace Midjourney a aplikace Leonardo AI a jeho hlas byl syntetizován softwarem amerického startupu ElevenLabs. To funguje skvěle i v češtině.

Hyper-lokální kampaně. Umíme!

Na ChatGPT už vznikl i místní nástroj pro hyperlokální kampaně – Pemilu.AI. Jeho autor Yose Rizal tvrdí, že ho prodal už sedmi stovkám kandidátům do poslanecké sněmovny. Software shromažďuje demografické informace a prozkoumává sociální sítě i zpravodajské portály, což mu dává možnost vytvářet projevy, hesla a obsah pro sociální média na míru konkrétním volebním okrskům.

Kandidáti si vyspecifikují své politické záměry a nastaví si způsob, jakým chtějí být prezentováni. Nástroj má být využit při nadcházejících volbách v Indii, a poté i v USA. Babiš si ho koupí učitě taky :-)

Pravidla OpenAI, aktualizovaná 10. ledna, sice zakazují používat její technologii k jakékoli politické kampani nebo pro lobbing a je tu i první zákaz bota budovaného pro amerického kongresmana, ale „v záloze“ už máme řadu open source projektů, které budou fungovat (téměř) stejně dobře.

Každý stát s překotným vývojem AI bojuje různými způsoby. V USA už byla také zakázána kampaň, kdy roboti obvolávali a přesvědčovali voliče New Hampshire. Byl použitý AI hlasový klon prezidenta Joea Bidena.

Co je na digitalizaci a automatizaci politiky dobré

Existují dva scénáře: Buď se bude politická scéna konsolidovat tam, kde budou největší technologické možnosti – protože peníze. Důchodce Prabowo si tak může dovolit koupit technologie i tvůrce, díky kterým osloví víc mladých než opravdoví mladí. Nebo se stane politika naopak o něco lidovější, protože i chudým kandidátům umožní technologie přístup ke komplexním nástrojům.

Jde o podobnou situaci, jako je souboj Big Tech korporací stále více ovládajících svět s malými startupy přinášejícími změnu. Ty ale později stejně skoupí ti velcí… A život jde pořád dokola :)

Čeští vydavatelé se po roce shodli na kolektivním správci pro jednání s Big Techem. „Zájmy jsme konečně sladili, teď musíme ‚nahnat medvěda‘,“ říká Kábele z ČTK

Tech Magic: Jak hacknout Tinder | superzákaz AI v EU | otestovali jsme něco lepšího než Google

sinfin.digital