Od letošního listopadu zavede Francie systém leasingu elektrických vozidel v hodnotě 100 eur měsíčně. Chce tak podpořit domácí a potažmo evropské výrobce elektromobilů, kteří se ocitají pod čím dál drtivějším tlakem asijských, zejména čínských značek. Podle Emmanuela Macrona má být tento krok součástí širší vládní strategie boje proti změně klimatu. Je ale jasné, že půjde především o ochranu domácího trhu.
Francie se stane první unijní zemí, která podnikne praktický krok proti přílivu čínských elektromobilů na starý kontinent. Na legální opatření proti principům volného trhu sice ještě nenazrála doba, ale Macronova administrativa vynalezla poměrně jednoduchý způsob, jak ochránit své domácí výrobce v čele s koncernem Stellantis (ve Francii vyrábí Peugeot a Citroen) a firmou Renault.
Stalo se tak záhy po oznámení Ursuly von der Leyenové, že kvůli ochraně evropského průmyslu Unie začne vyšetřovat čínské státní dotace pro elektromobily. Před poslanci Evropského parlamentu (EP) ve Štrasburku mimo jiné hovořila o tom, že jsou globální trhy zaplaveny levnými čínskými elektromobily, jejichž cena je uměle udržována na nízké úrovni masivními vládními dotacemi. Evropa je podle ní otevřena konkurenci, musí se ale bránit nekalým obchodním praktikám.
Válka s mnohozvířetem
Podle serveru Euractiv dosáhly čínské značky v roce 2022 podílu osmi procent na trhu s elektromobily v EU a do roku 2025 by jej mohly takřka zdvojnásobit. Podle údajů konzultantské společnosti Ptolemus Consulting Group klesla průměrná cena čínských elektrických vozidel v Číně v letech 2015 až 2022 přibližně o 50 %, ze 67 tisíc eur (přibližně 1 640 000 Kč) na 32 tisíc (783 000 Kč). Na druhé straně ceny evropských elektromobilů ve stejném období vzrostly o 17 %, z necelých 49 tisíc eur (1 200 000 Kč) na více než 55 tisíc eur (1 350 000 Kč).
Chceme dát lidem přístup k elektromobilům vyrobeným v Evropě, jinak velcí hráči ze třetích zemí, například Číny, zaplaví francouzský trh.
Evropský údaj je však nutné zasadit do kontextu. Zatímco Čína se z tržního hlediska pragmaticky soustředí na výrobu a vývoz velkého množství kompaktních modelů, Evropa elektrifikuje napříč všemi třídami, což mimo jiné obnáší i velmi drahá luxusní auta s elektrickým pohonem, která se ještě nedávno chlubila benzinovými dvanáctiválci.
A to má na statistiku samozřejmě významný vliv. Ostatně jsou to právě dosavadní zákazníci velkých vozů (typicky zn. Audi či Mercedes), kteří mohou na nový pohon nejsnáze dosáhnout. Jiná věc je, jestli vůbec chtějí – dosavadní prodejní čísla tomu zatím příliš nenapovídají.
Zadržování Číňanů
Tak jako v 50. letech razila vláda USA politiku containmentu neboli „zadržování komunismu“ (jinak též Trumanova doktrína), chystají se teď evropské země – sice trochu pozdě, ale přece jen – reagovat na ohrožení unijního trhu „zadržováním“ čínských obchodních korporací podporovaných tamní „pseudorudou“ vládou.
Už déle připravované opatření francouzské vlády má kromě halasně proklamovaného příspěvku k ochraně klimatu (s cílem snížení emisí skleníkových plynů do roku 2030 o 55 % oproti roku 1990) ještě mnohem pragmatičtější dopady související přímo s „čínským nebezpečím“.
Rostoucí prodeje čínských značek chce omezit ve prospěch evropských a především domácích výrobců a sekundárně tak ochránit zaměstnance francouzského automobilového průmyslu, kterých je bezmála půl milionu. „Chceme, aby tento systém umožnil lidem přístup k elektromobilům vyrobeným v Evropě, jinak velcí hráči ze třetích zemí, například Číny, zaplaví francouzský trh,“ řekl bez obalu francouzský prezident.
„Od listopadu budeme moci zavést nový systém leasingu elektromobilů,“ prohlásil Macron s tím, že v roce 2024 bude prý k dispozici až „několik desítek tisíc automobilů“ a v dalších letech se očekává, že tento systém poroste velikostí i rozsahem.
Národní sociální ekologie
Elektromobily způsobilé pro tento nový plán budou muset splňovat i revidovaná francouzská pravidla „zeleného bonusu“, na jejichž základě se poskytují peněžní pobídky pro prvotní kupující elektromobilů. Ty činí například u nejlevnějšího elektromobilu na trhu, Renault Zoe, v přepočtu asi 130 tisíc Kč.
Francouzský ministr dopravy Clément Beaune pro veřejnoprávní rozhlas France Inter uvedl, že program státního leasingu elektromobilů je součástí „plánu sociální ekologie“, jehož cílem je zlevnit elektrická vozidla vyrobená v EU a zároveň posílit „ekologickou suverenitu“.
V praxi budou z leasingového programu vynechány automobilky MG, Dacia a Fiat, které ve Francii poskytují vlastní nabídky leasingu na elektromobily pod 100 eur měsíčně, jelikož svá auta nebo jejich podstatné části dováží ze závodů v Číně.
Zbývá otázka, zda lze z vlaku, ve kterém jedeme, ještě vystoupit nebo ho aspoň přibrzdit. Zatím ale EU brzdí asi tak jako Fred Flinstone.