Asijský ostrovní státeček hraje překvapivě velkou roli v globálním byznysu. Důležitým obchodním partnerem je i pro Česko. Houževnatí Tchajwanci přitom musejí neustále vzdorovat přívalu živelních katastrof, nedostatku surovin či územním ambicím velmocí.
Kdo přilétá na Tchaj-wan letadlem, tomu se naskytne zvláštní pohled. Ostrov s asi jen poloviční rozlohou oproti České republice nabízí už při prvním pohledu z výšky dvě odlišné tváře jako nějaká obří antická divadelní maska.
Východní polovina ostrova je – k překvapení mnoha prvonávštěvníků očekávajících jen nepěknou přelidněnou industriální zem – ve skutečnosti horským přírodním rájem. Po celé východní půli státu se táhne pásmo velehor dosahujících nadmořské výšky až téměř čtyř tisíc metrů, které navíc zdobí spoustu dramatických vodopádů nebo jezírek s horkými termálními prameny. A tahle část země je velmi řídce osídlena.
Většina z asi 24 milionů obyvatel žije v té druhé, západní nížinné půli země. Ta naopak zcela naplní očekávání přelidněné moderní konurbace se spoustou průmyslu. Celý západní region je pásem měst, která téměř srůstají v jednu velkou megapoli a která se na severu prostřednictvím husté sítě dálnic spojují s hlavním městem Tchaj-pej. A v tomto obrovském souměstí vznikají nejlepší součástky na kola či špičková elektronika pro globální trh.
Vášeň pro bicykly začíná už doma na ostrově
Jestli jsou v něčem Tchajwanci doslova na špičce pelotonu, je to opravdu výroba jízdních kol a jejich součástek. Tenhle průmysl vyrůstá z plodného podhoubí. Stejně jako je třeba české pivo nejlepší proto, že ho milují samotní Češi, i výroba kol na Tchajwanu vyvěrá z až fanatické vášně Tchajwanců pro cyklistiku. Na ostrově je dokonalá síť cyklostezek, která čítá už víc než pět tisíc kilometrů.
V podstatě už když se buduje jakákoli nová silnice, počítá se většinou automaticky se speciálním jízdní pruhem pro kola a mopedy. Ta nejdelší cyklostezka číslo 1., která vede kolem celého ostrova, je dlouhá 968 kilometrů. Jednotlivá města ctižádostivě soupeří v tom, kdo nabídne fanouškům jízdních kol nejdelší a nejlépe vystavěnou lokální trasu.
Popularity cyklistiky je tak ideálním podhoubím pro výrobce, kteří zásobují i cyklisty v zahraničí. Tchaj-wan je po Číně druhým největším světovým vývozcem jízdních kol a součástek pro ně. Drží asi šestinu globálního trhu.
Hlad po čipech vynáší tchajwanské výrobce k novým rekordům
Další obor, v němž Taiwan kraluje, je výroba v současnosti tolik skloňovaných čipů. Malý ostrov je světovým lídrem v produkci polovodičů, přičemž tahounem je mamutí firma TSMC (Taiwan semiconductor manufacturing company), která zajišťuje přes 50 procent všech dodávek. Druhým významným tchajwanským hráčem je se sedmiprocentním podílem na globálním trhu firma United Microelectronics Corp (UMC).
Hlad po čipech přináší těmto firmám pohádkové zisky a nekonečný a rostoucí příval objednávek. Díky tomu mohla firma TSMC loni vykázat znovu rekordní tržby v hodnotě téměř 57 miliard dolarů. To představovalo meziroční růst o 25 procent, uvedl zpravodajský portál Focus Taiwan. Tržby přitom firmě rostou k novým rekordům nepřetržitě už 12 let v řadě za sebou.
- Proč Tchajwanci pečlivě sledují válku na Ukrajině?
- Jak se živelní katastrofy promítly do tchajwanského dopravního systému?
- Kterou stavbu považují Tchajwanci za vítězství architektury nad živly?