Českým firmám, které se rozhodnou jít na zahraniční trh v roli investora, nabízí pomoc agentura CzechTrade. Vedle klasických služeb pro vývozce poskytuje podporu například formou exportních inkubátorů nebo prostřednictvím expertní služby KOMPAS, uvádí generální ředitel CzechTrade Radomil Doležal.
České firmy se stále více z pozice exportérů dostávají i do role investorů v zahraničí. Letošek se zdá být přelomovým rokem. Jak ten přerod probíhá?
Investice jdou samozřejmě určitou postupkou. Než se firma rozhodne investovat do vybraného teritoria, nejdříve si ho otestuje tím, že tam začne exportovat. Ve druhé fázi začíná vytvářet obchodní model – například prostřednictvím distributora.
A až ve třetí fázi, když vidí, že trh je zajímavý, se na něj rozhodne vstoupit kapitálově. To znamená, že zakládá buď vlastní dceřinou společnost, nebo se spojuje s místním partnerem a vytváří nějakou formu joint venture, pomocí které tam bude působit a rozvíjet byznys.
Mezi našimi klienty jsou firmy v tom prvním modelu, které do vybraného teritoria exportují. Podporujeme samozřejmě i ty zralejší, které v teritoriu působí dlouhodobě a fungují v tom druhém módu.
Snažíme se – i vzhledem k narušení mezinárodních dodavatelských řetězců, ale také vzhledem k tomu, že dochází k vyčerpání extenzivních zdrojů růstu, jako je například pracovní síla – podpořit i třetí fázi. Tedy tu investiční, určenou pro ty nejzralejší firmy. Proto zakládáme například exportní inkubátory...