Vojtěch Sláma na první pohled nevypadá jako majitel etablovaného sexshopu. Toho si nejspíš leckdo pod těžkou dekou předsudků představuje jako oplzlého týpka usazeného v zátiší z vibrátorů. Právě zkostnatělou předujatost se zakladatel online erotického obchodu Yoo.cz snaží měnit. Mapuje sexuální chování Čechů a nespokojeným nabízí řešení.
Původní profesí odborník přes databáze s inženýrským titulem našel díru na trhu. Ta ho ale příjemně pohltila. Dnes má jeho firma roční obrat v desítkách milionů, chystá se expandovat na zahraniční trhy a snaží se kultivovat obor, který už dávno není tabu. O (nejen) své cestě na vrchol vypráví Vojtěch Sláma v rozhovoru pro Info.cz.
Jak se z odborníka přes databáze stane majitel online sexshopu?
Já jsem byl podnikavý už od mládí. Už na škole jsem napsal sadu skriptů pro automatickou registraci do katalogů. Na vysoké škole jsem si pak přivydělával tím, že jsem dělal e-shopy pro různé klienty a následně mě osud pracovně zavedl k erotickým seznamkám, kde jsem si všiml díry na trhu. Spojil jsem si v hlavě své e-shopové řešení a návštěvnost seznamek. Takže jsem založil první e-shop a už to jelo.
Co vás na téhle práci nejvíc baví?
Kromě vylepšování celého procesu je to podnikání jako takové a hlavně náš tým. Jsme skoro jako rodina. Baví mě to, když to baví ostatní. Děvčata tu běhají po krámu s vibračním vajíčkem a testují, jak daleko dosáhne. Když nám přijde nová řada orálních lubrikantů, dávají si je do kafe a testují, který chutná nejlépe. Je to takový zábavný obor. Určitě lepší než třeba právničina nebo něco podobného.
Proč se váš e-shop jmenuje Yoo?
Jsem technicky založený člověk, postavil jsem e-shopy, ale neměly žádný zapamatovatelný brand. Intenzivně jsem nad tím uvažoval a jednou o Vánocích na to přišel. Říkal jsem si: Co lidé vlastně chtějí? Chtějí to mít hezké, chtějí si to udělat hezké. Jo, jo, to je pěkné. Jó – Yoo, to zní i vypadá dobře.
Jak lukrativní je tento typ podnikání?
Kdybych se nechal zaměstnat jako programátor, nejspíš si vydělám víc. Protože my všechen zisk reinvestujeme. Firma je jako dítě, takže ji maximálně podporujeme a téměř veškerý zisk znovu investujeme. Roční obrat počítáme v nižších desítkách milionů.
Jak do zisků zasáhla pandemie koronaviru?
Pozitivně. Když začala karanténa, v různých denících se objevily články, jak erotické pomůcky rostou o stovky procent. My jsme zas takový nárůst nepocítili, spíš setrvalý urychlený růst. Já si trochu myslím, že to bylo PR. Celý sektor e-commerce roste a zažívá boom poslední dva roky. A zvlášť teď, za „korony“, se ještě zvýšil. Většina lidí nakupuje přes internet.
Mají vůbec ještě smysl kamenné sexshopy?
Pro lidi, kteří hledají třeba erotické prádlo a chtějí ho vidět v reálu, je návštěva kamenného sexshopu dobrým řešením, protože z hygienických důvodů se nedá vracet. V tomhle ohledu určitě, ale jinak se význam kamenných obchodů snižuje.
Změnil se v „době covidové“ i sortiment a chování nakupujících?
Všimli jsme si, že na začátku karantény minulý rok výrazně posílily bičíky a BDSM sady. Takže se lidé možná trochu nudili a tohle byla první věc, která byla na ráně. Ale jinak jsme výrazný posun ve skladbě prodeje nezaznamenali. Je to vždy velmi individuální. Ale jeden trend pozorujeme dlouhodobě. Objednávky se mění v průběhu týdne. V pondělí jsou poměrně standardní, ke konci týdne jejich objem klesne třeba až na polovinu, v sobotu mírně vzroste a v neděli je největší boom. Vysvětlujeme si to tak, že jak lidé chodí do práce, mají přes týden méně a méně energie a času na sebe, v sobotu je pak konečně volno, proběhne milování, zjistí, že je to na prd, a v neděli nakupují. Ale to je pandemie, nepandemie.
Ovlivňují nakupování i popkulturní trendy a média?
Například série 50 odstínů šedi určitě znamenala pro náš segment oživení BDSM kategorií. Prodávaly se ale spíš produkty pro něžné BDSM jako například sady s chmýřím, vyloženě pro „vanilky“. Minulý rok proběhly médii realistické silikonové panny. Také jsme nějaké měli na skladě, ale prodalo se jich pár, spíš se o nich jen hodně mluvilo. Teď frčí erotické pomůcky ovládané přes mobil. Takové ty chytré, vyhřívané, kde si můžete leccos naprogramovat, počítají statistiky, kolik bylo orgasmů a podobně.
Co je aktuálně největší hit?
Vybírat jeden produkt by bylo jako vybírat jednu rybu v moři. Opravdu vždycky záleží na zákaznících. Máme různé typy zákazníků. Třeba experimentátoři – to jsou lidi, kteří si objednávají všechno, každou novinku. Potom jsou spíš lidé, kteří jdou po klasikách – vibrátory a venušiny kuličky, u mužů masturbátory. Další typ zákazníků jsou muži, kteří chtějí být lepšími milenci. Ti zase ve velkém skupují různé tablety na zlepšení potence. Takže je to spíše po kategoriích.
Pokud bych měl ale jmenovat jednu věc, byly by to přístroje na bezdotykovou stimulaci klitorisu, jako je třeba Satisfyer, které se drží na špici už druhým rokem. Je to opravdu dobrý produkt a 99 % žen je s ním spokojeno. Všechna děvčata u nás v kanceláři ho mají.
Co byste doporučil vy osobně?
Přírodní afrodiziaka. Spousta lidí do sebe nechce cpát pilulky, ačkoli je potřeba poznamenat, že všechny naše potravinové doplňky jsou schválené. Ale když je to nějaká bylinka, která harmonizuje tělo, aby lépe fungovalo, nebo třeba nějaký adaptogen, aby se člověk lépe uvolnil, tak to potom dobře funguje. Za všechny jmenujme třeba damiánu – skvělé afrodiziakum na uvolnění pro ženy nebo kotvičník zemní pro muže. Je po nich větší chuť na sex.
Nakupují erotické pomůcky spíš muži nebo ženy?
Objednávají spíše muži (55 % mužů, 45 % žen). Nicméně, když se podíváte, co objednávají, muži často objednávají produkty pro ženy. Takže je to promíchané, spíš půl napůl.
Vás ale zajímá nejen, kdo a co nakupuje, ale i co lidé chtějí a potřebují. Jakým způsobem to zjišťujete?
Kromě klasických kanálů, které dodávají výrobci, si děláme vlastní průzkumy, a to jak mezi současnými zákazníky, tak i zatím nezasaženým publikem. Chceme vědět s čím se potýkají, co hledají. Neptáme se na konkrétní pomůcky, ale spíš na to, jaké problémy řeší. Většinou na sebe nemají čas, mají rozdílné sexuální fantazie, neumí o nich komunikovat, nemohou dosáhnout společného orgasmu…
Jakým způsobem z průzkumů pak extrahujete odpověď, po čem lidé konkrétně touží?
Když víte, s čím se lidé potýkají, můžete jim nabídnout řešení. Kromě e-shopu máme i další weby, jako například vibratory.net, s velkou obsahovou sekcí. U článků mohou čtenáři najít inspiraci s nabídkou erotických pomůcek. Stěžejním kanálem je pak také zákaznická podpora. Máme na e-shopu online chat, kde operátorky komunikují se zákazníky a zjišťují, co přesně chtějí a potřebují. Chystáme se expandovat i na zahraniční trhy a řešili jsme už i zákaznickou podporu v jiných jazycích. Například už z prvního průzkumu v Rumunsku jsme zjistili, že si tam lidé velmi intenzivně chtějí o sexu povídat.
Jaké jsou další plány expanze?
Náš hlavní cíl je budovat si dobré vztahy s našimi zákazníky, protože potom už to jde samo. Co se týče zahraničních trhů, určitě bychom rádi expandovali na východ, to znamená Maďarsko a Rumunsko, což jsou takové přímé trhy. Na západ je to složitější a na východě je e-commerce segment o 5 až 6 let pozadu oproti České republice.
Co třeba Polsko?
Zkoušeli jsme to, ale Poláci jsou velmi citliví na cenu, takže když je nějaký produkt k sehnání jinde o pár zlotých levněji, v drtivé většině nakoupí tam. A i když má Polsko skoro 40 milionů obyvatel, není pro nás vhodné. My nechceme cílit na cenu. Důležitý je pro nás obsah, chceme nabídnout řešení.
Je sexuální chování v jiných zemích jiné než v Česku?
Průzkumy chování jsme ještě nedělali, ale samozřejmě expanze na další trhy je dlouhodobějším procesem, takže je potřeba udělat průzkum trhu, nalézt vhodného logistického partnera a vyřešit všechna lokální specifika.
A co Češi? Troufnete si nějak predikovat vývoj sexuálního chování v Česku?
Predikci bych raději přenechal sociologům a psychologům, případně sexuologům, ale za mě si myslím, že Češi se budou ke svým partnerům a partnerkám chovat upřímněji, otevřeněji, budou více komunikovat o svých potřebách a přáních a plnit si erotické fantazie. Je to trend, že se ta oblast kultivuje, víc se o ní mluví.
Máte pro ně nějaký vzkaz na závěr?
Udělejte si to hezký!