Tuzemský automotive zažívá náročný únor. Práce v kolínské továrně Toyoty jsou zastaveny téměř na celý měsíc. Výrobu pneumatik Nexen u Žatce stopla na týden stávka zaměstnanců. Další producent pneumatik oznámil uzavření závodu ve Zlíně. Páteřnímu odvětví ekonomiky ale letos může nakonec pomoct růst poptávky v zahraničí, zejména v Asii.
Je to takový nechtěný suchý únor českého automobilového průmyslu. Potkalo se několik faktorů, které klíčové odvětví tuzemské ekonomiky srážejí do útlumu. Znovu se projevil nedostatek čipů, zaměstnanci tlačí na růst mezd kvůli vysoké inflaci a navíc se chystá přísná emisní norma Euro 7. Na odvětví přitom ať už přímo, nebo v navazujících oborech závisí stovky firem a zhruba půl milionu pracovníků. Automotive generuje asi čtvrtinu celkové průmyslové produkce České republiky a stejně tak čtvrtinu exportu.
Souhrnná čísla za loňský rok přinesla pozitivní zprávu, že po covidovém propadu se tuzemská automobilová výroba odrazila ode dna. Po třech letech poklesů zaznamenala v roce 2022 celkový růst o 9,4 procenta. Konkrétně osobních vozidel se vyrobilo víc než 1,2 milionu kusů, což je meziroční nárůst o desetinu.
- Jak se daří Škodě Auto v Indii a Číně?
- O kolik rostou mzdy dělníků v tuzemských automobilkách?
- Co čeká globální automobilový trh v letošním roce?