GLOSA MICHALA BORSKÉHO I Slovenské zastoupení firmy Renault odebralo svému ambasadorovi, zápasníkovi MMA Attilovi Véghovi, smluvně poskytnutý vůz – kvůli bojovníkovým politickým postojům. Végh před druhým kolem slovenské prezidentské volby výslovně podpořil později zvoleného kandidáta vládního Smeru Petera Pellegriniho.
Několik dnů po volbách, ve kterých uspěl vládní prezidentský kandidát Peter Pellegrini, se ředitel slovenského dovozce firmy Renault rozhodl zrušit obchodní kontrakt, na jehož základě firma Véghovi zdarma poskytovala výměnou za určité PR aktivity jeden ze svých vozů.
Jde o zcela běžnou praxi, která je výhodná pro obě strany – sportovec či celebrita má čím jezdit a automobilka těží z jeho postů na sociálních sítích, přítomnosti na svých akcích a snímků v bulvárním tisku.
Taková spolupráce má samozřejmě svá pravidla – a jedním z těch základních bývá, že zapůjčení vozu, sportovního vybavení nebo drahé elektroniky je podmíněno nevyjadřováním se k politickým tématům.
Někomu to může připadat jako omezování osobní svobody, potenciální příjemce poskytovaného materiálu ale nikdo nenutí takový kontrakt uzavírat.
Přesně takto zdůvodnila v emailu, který následně Végh zveřejnil na sociální síti, tisková mluvčí slovenského Renaultu ukončení spolupráce se zápasníkem. Čistě z obchodního a právního hlediska je vše v pořádku. Jmenovaná si ale bohužel neušetřila osobní doušku.
V emailu mimo jiné píše: „Velká nevole se snesla na Atillu, což by se ještě dalo (obchodně – pozn. red.) ustát. Ale budu upřímná, ne když je celý náš tým lidí na druhé straně. My, naši blízcí, celé naše bubliny. Za toto se já neumím postavit, protože to není o respektu vůči jinému názoru, ale podpoře strany, která je křivá a lže.“ PRové faux pas jak Brno.
Za těchto pár vět je a bude slovenský Renault bit. Ne snad že by voliči Pellegriniho na ulicích hromadně zapalovali své Renaulty i Dacie, další koupi si ale dost možná rozmyslí.
U pragmatických Čechů by to asi tak horké nebylo, Slováci jsou ale jiní „charakteři“ a osobní názory přenášejí i do profesionálních vztahů, jak ukázala i kauza Végh vs. Renault.
Na popisované pseudokauze ovšem nevydělá ani jeden – Renault si pohorší u více než poloviny Slováků, kteří volili Pellegriniho, a před Véghem, který se momentálně znovu chystá na utkání s českým bijcem Karlem Vémolou, se zase budou mít na pozoru jiní poskytovatelé automobilů.
Ledaže by veřejně vyjádřili podporu Pellegrinimu. Za to by je ale v jejich evropských centrálách jistě nepochválili. Byznys do politiky prostě nepatří – nebo aspoň ne veřejně.