Křišťálový pavilon a skleněný maskot René pro Světovou výstavu v Japonsku. Prototyp sklářské vany kombinující teplo z plynu i elektřiny. Obří skleněné kyvadlo kreslící do písku v Emirátech. To jsou jen některé z vizitek českého sklářského průmyslu, který v moderní éře chytře pracuje s designem a inovacemi.
Česko zůstává sklářskou velmocí. Každý den tuzemské firmy vyrobí mimo jiné třeba čtyři tisíce tun skla nebo čtyři miliony lahví. A spoustu dalších výrobků. Obor dává práci 21 tisíci lidem a loni za prodej vlastního zboží a služeb utržil téměř 64 miliard korun.
Zároveň patří sklo a keramika stále k tahounům českého exportu. Loni měl vývoz hodnotu 57 miliard korun, přičemž 80 procent zboží šlo do Evropské unie coby nejdůležitějšího odbytiště. V Unii je výhodou nejenom trh bez bariér, ale i geografická blízkost. Doprava je u skla dvojnásob důležitou položkou.
„Delší přeprava je a bude drahá. Do vzdálenějších destinací se mohou vydat jenom speciální výrobky s vysokou přidanou užitkovou nebo uměleckou hodnotou,“ říká Petr Mazzolini, prezident Asociace sklářského a keramického průmyslu ČR.